Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 785 ggr
martinssons
0

Hjälp vad ska vi skaffa??

Hej vi är en familj som så gärna vill skaffa hund, men är osäker på vilken ras som är lämplig.

Vi vill ha en hund som inte är för stor, inte jakthund, bra med barn,ser fin ut  och vill träna agility. Men är Sheltien en för nervös hund som bara är ängslig, är vi rädda för? Kan den bli aggressiv? Finns det andrda hundraser som ni kan rekomendera eller vad tror ni? Väntar på spänning med att läsa era svar!!//Martinssons

Paulines
0

Jag tror att sheltie är en bra hund för er. Det är nog olika från individ till individ med ängsligheten, sen så beror det mycket på hur sheltien är behandlad när den är liten och så. Den går mycket bra att träna agility, en bra familjehund och ser väldigt fin ut. Det är visserligen mycket mer man måste tänka på med rasen, men med din beskrivning så tycker jag att en sheltie passar in. Nja.. Våran sheltie har aldrig blivit aggressiv och aldrig gjort någon illa, han är snäll mot allt och alla. Jag tror att dom flesta hundraser kan vara aggressiva om dom fått en dålig uppväxt och så (det är uppväxten och hur mkt kärlek dom får som betyder väldigt mkt). Jag kan inte hitta någon hund som jag kan beskriva som mindre aggressiv.

AgnetaK
0

Tycker att sheltien verkar passa fint, det är ju nästan alltid mest shelties som tävlar i de höga klasserna på agility, så nog är det en agilityhund alltid.

En sheltie ska inte vara ängslig eller nervös. Däremot är det ju en vallhund och dom ska vara alerta och reagera lätt, vilket kan resultera i lätt till skall, till exempel.

Många sheltieuppfödare vill numera gärna sälja till nya hem där hunden kommer att få jobba på ett eller annat sätt, vänd er gärna till dem och hör vad de säger.

Annars kan jag tänka mig cavalier king charles spaniel och papillon också. Dvärg- eller mellanpudel? Vet inte hur det är med jaktinstinkten hos dem.

Puzzel
0

Sheltien är en trevlig ras och hundar blir till det man gör dem i mångt och mycket, jag har haft många raser allt från stora till små och ingen har varit den andra lik fast de är av samma ras så jag tycker ni ska träffa olika uppfödare eller dyl och se hur ni gillar hundarna, min svägerska föder upp shelties och man kan se skillnad på hund till hund de har olika läggning för olika saker några är mer keliga, andra älskar att lära konster, ska dit idag och titta på hennes valpar hon har fått kull 1 av 3 dessa blir 1 v nu och de andra två är beräknade nu så ska bli kul. Men jag säger som de andra att Shelties är en väldigt mångsidig och jätte trevlig ras.

Paulines
0

Vad blir det för ras nu då? *Nyfiken*

Psoodo
0

Sheltien är ingen speciellt nervös vovve. Den kan vara lite tillbakdragen och feg men är absolut ingen aggresiv hund. Vi har en sheltie som är hur snäll som helst!

Den perfekta familjehunden, lagom stor också!Glad

MVH Psoodo

Paloma
0

Ja sheltien verkar perfekt för dig! dom är helt underbara och enligt mig finns det inte många nackdelar med dom.

martinssons
0

Tack för alla svar….nu är vi säkra. Ska det bli hund till sommaren så blir det som vi planerat..en Sheltie.

Sussi
0

#7 Grattis till det!

Ni gör ett bra val :)

Efter att vi skaffde sheliten så har nu två grannar köpt likadanna, de blev så förtjusta i våra så de skaffade egna sheltien :D

Paloma
0

Jätte bra val! Grattis!

Emmeli
0

Om du inte känner för en liten hund som sheltien finns det även Australian Shepherd,dom är smarta och ligger alltid ett steg före.Dom är som en borde collie men finns i andra färger och är lite större.Kenneln våran sheltie är ifrån har även uppfödning på Asutralian… och dem är helt underbara.