Vad gör ni om er hund inte kommer?
Som rubriken lyder. Min kille har jag inte haft så länge och han kommer oftast på inkallning men inte alltid. Vad gör ni om er hund inte kommer?

Det beror på situationen. Skulle hon smita fram till någon så går jag dit och tar fast henne o ber såklart om ursäkt. Är det så att hon bara är ouppmärksam så lämnar jag henne. Jag ser ingen anledning till att jag ska hålla på o gasta på henne, utan jag ropar en gång och sen försvinner jag. Jag bannar aldrig i inkallningssituationer (bannar aldrig iofs), det ska vara roligt att komma till mig. Belönar mycket i inkallningssituationer (inte varje gång, men ofta) just för att det ska vara skojskojskoj att komma till matte :)
Jag skulle börja belöna varje gång han spontant söker upp dig och köra en period med riktiga superduperbelöningar (köttbulle, korv etc) när du kör inkallningar.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Ja nu tänkte jag mest på om han är ouppmärksam. Jag belönar nästan varje gång med en kamplek eller något slags godis. Mest något riktigt gott.
Jag gör mycket av de du skriver, så det är väl bara att träna på :)
Men när du kallat en gång och hon inte kommer, då du går din väg. Och hon kommer, belönar du då?

#2 Nej inte direkt. Inte något medvetet iallafall. Pratar med henne gör jag typ "Hej, duger det att komma nu?", men jag tror inte jag brukar ge godis. Sen kan jag tillägga att om hon håller på o strular, så får hon inte vara lös. Lyssnar man inte, så får man inte ha roligt.

Jag kallar in och ger mycket beröm om hon kommer.
Om hon inte kommer så hämtar jag henne och vi går in.
Springer åt Andra hållet ;)

#5! Haha, klockrent! 

#5 Inte helt fel faktiskt, jag brukar köra med den metoden också :)
#6 Ja det är en rätt känd lösning.
Det får hunden att reagera och plötsligt ha koll på sin ägare.
Dom vill ju va nära och springer ägaren så släpper dom allt för att rusa efter.

Med en hund som jag är lite osäker på om den kommer på inkallning ser jag till att bara kalla in när jag är säker på att den är uppmärksam och i situationer där jag vet att den kommer. Belönar med det bästa hunden vet när den kommer på inkallning och att den kommer spontant.
När det funkar bra gör jag det svårare och svårare för hunden, gradvis. Om inte hunden skulle komma så har jag gjort det för svårt för den, den förstår inte vad jag vill i den situationen. Då går jag och hämtar den eller går där ifrån och belönar mkt när den kommer.
Jag skulle aldrig springa ifrån hunden när den är ouppmärksam på mig. Hundar tycker ju att det är bland det roligaste som kan hända, att matte/husse springer och de får jaga efter, vilket gör att det blir en superbelöning. Och vad är det jag vill belöna? Inte att hunden är ouppmärksam utan att den är på väg mot mig. Så ist för att springa när den är på väg bort så springer jag när hunden är på väg mot mig för att få upp lite extra fart och belönar när den kommer fram.
Men som med all annan träning gäller det att öka svårigheten gradvis och backa i träningen om man märker att hunden inte förstår vad jag vill. Lång lina på om jag är väldigt osäker på att hunden kommer.