Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 1828 ggr
medde
2010-09-07 20:27
0

Bada hur ofta?

Då Mickey har enorma problem med allergier, och huden är inte som den ska tidvis. Så undrar jag, Hur ofta badar ni era hundar? Använder ni balsam vid varje tillfälle?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Chanku
2010-09-07 21:55
0

När det behövs, dvs om hon har skitat ner sig, löpt etc. Ser ingen anledning att bada utan orsak. Blir kanske…4 ggr om året? Jag brukar använda balsam, främst i byxorna och i kragen.

Vad har han för allergier?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

medde
2010-09-07 22:01
0

Oj, snart lättare att säga vad inte. Näe ärligt så har vi provat foder i alla olka varianter, då sissie jobbar i butik och vänner som vi är har hon hjälpt mig mycket med olika foder att testa, funkar ett tag sedan klåda åter. Frontline fick han ju allergi chock nästan av,

Chanku
2010-09-07 23:20
0

#2 Kanske är det kvalster (som bland annat finns i torrfoder) som han reagerar på? Har ni testat att ge antingen färskfoder eller nån form av barf/hemlagat en period för att kolla om det lugnar ner sig?

Niini
2010-09-07 23:29
0

Tror vi aldrig riktigt badat Turbo. Tvättar/sköljer av honom när det behövs. Oftast då bara tassar och mage :) O alltid bara med vatten.

En gång använde vi mitt balsam när vi skulle reda ut några tovor bakom öronen, men det gör vi aldrig om för innan vi var klara var Turbo o jag väldigt osams.. Obestämd

NinaToy
2010-09-08 10:23
0

Holley har blivit badad två gånger hos mig (hon är nu snart 6 månader). Första gången var det när hon varit i havet, och sedan rullat sig i diverse konstiga saker.. andra gången innan utställning.
Använder espree schampoo och när pälsen är fuktig sprutar jag på K9:s spray, fönar och borstar.. :)

medde
2010-09-08 17:30
0

#2 Nja tror inte det.

Chanku
2010-09-08 20:13
0

#6 Jag känner flera hundar som haft "foderallergi" där det senare visat sig att det var inte själva fodret de reagerade på, utan kvalstrena som lever på fodret. De hundarna har reagerat med klåda också. Bara en tanke som slog mig när du säger att ni prövat flera olika foder, men det slutar alltid med klåda :)

Gjort något allergiprov? Kanske går att medicinera?

MenvaFa
2010-09-08 21:19
0

Jaffa badar max 3 ggr per år med Schampoo för kännslig päls då hans päls har blivit så torr efter andra shampoon

medde
2010-09-08 21:22
0

#7 KOmmer att ta upp det här med min vet. Låter klart värt det

emma93
2010-09-09 12:48
0

Här badas det också sällan om de inte lekt sumpråttor eller så. Det går många månader emellan.