Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1619 ggr
NinaToy
0

Tips vid "rumsrenhet"

Min valp är nu lite över 5 månader och har inte velat göra nr 1 och 2 på promenader än… Det är ytterst sällan att hon gör något inne, hon kan hålla sig tills vi går ut i trädgården och då gör hon det på samma ställe.
Hon verkar tro att toan bara är på det stället i trädgården och kan hålla sig när vi är ute ( t ex på utställning då jag måste köra hem med henne mellan klasserna.. ).
På morgonen när hon hållt sig hela natten och jag går ut med henne håller hon sig under promenaden också, och kissar när vi kommit hem till trädgården.

Någon som har något tips?

dogg
0

Hej, ett par tips som kan fungera. Ta en dag när du har mycket tid och på morgonrundan tex tar du med dig en tidnings som försiktigt försöker föra under när din vovve kissar. Sedan spar du denna tidning och åker till ett lugnt ställe t ex en lugn del av en park eller äng ute i skogen, ta med fika och sätt dig där och stanna där helt enkelt tills hon kissar, det kan ta lång tid första gången. Varva aktiviteter med vila och ha kanske med en annan vovve som gör sina behov med. Tidningen lägger du ut i närheten och då och då går ni dit och går lite runt den.

Hemma kan du sluta med att gå till trädgården, ta några lugna ställen i närheten och till en början tar du med den sparade tidningen och väntar helt enkelt tills valpen kissar. Händer inget gå in igen och bär valpen förbi trädgården och in. Passa noga om valpen vill sätta sig inne, gå ut till en annan plats än trädgården igen, var envis och byt ställen varje gång, men i början ta med den sparade tidningen varje gång. Tills slut känner sig valpen trygg att kissa och bajsa dit du tar den för den märker att inget läskigt händer. Det blir en vana. Naturligtvis massor av lugnt beröm när valpen gör sina behov!Lycka till! Mvh Ulrika

NinaToy
0

#1 Tack för tipsen, ska testa!

Chanku
0

Min tik var likadan när hon var yngre. Det gick över med tiden. Ser ingen anledning till att börja strula runt med tidningspapper, även om det kanske fungerar.

Däremot började jag söka mig till nya platser och var lite "seg" på att gå hem, så hon helt enkelt var tvungen att kissa borta. Men visst, nog har hon sina favoritställen när det gäller att kissa/bajsa men så länge hon inte börjar låsa sig (igen) vid att enbart göra sina behov på ett enskilt ställe så ser jag ingen anledning till att börja bråka om saken heller.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

NinaToy
0

#3 Precis så sa min instruktör också, att det är ett ganska vanligt problem som brukar lösa sig med tiden. Jag fortsätter att gå våra promenader och hoppas att det "släpper" snart. :)

Starfall
0

Det här problemet känner jag igen. Min Frankie var exakt likadan då han var valp. Han vägrade göra sina behov utanför trädgården. Han höll sig då vi var ute och åkte och stannade till för att rasta honom, han höll sig då jag hälsade på någon, han höll sig på valpkursen och rent ut sagt kastade sig ner på marken för att kissa då vi kom hem igen. En gång på valpkursen kunde han dock inte hålla sig utan kissade där. En massa beröm blev det för hans del och sedan dess har han kissat när han har behövt det, även om vi har varit borta. Så det löser sig med tiden:)