Sheltie i lägenhet
Jag och min kille ska till hösten flytta till lägenhet. Han har bara bott i hus innan. Han skäller lite ibland när han hör någon. Är förberedd på att han kommer skälla en del på folk i trappuppgången osv. Någon som har något tips på hur man kan få bort det? Har tänkt säga till grannarna så de vet att han skäller men att jag ska jobba bort det.
Tack på förhand!

Vilken vacker bild :O!!
Du kanske kan spruta vatten på honom när han skäller?

Kan ju vara en vanesak också, dvs han kommer vara lite boffig innan han inser att det är "vardag" så att säga.
Blir han blockerad eller tar han emot godis? Isånafall kan du ju testa att kasta godis på backen varje gång INNAN han börjar skälla, så han ser ljud i trappen som något positivt.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Hej, det som har fungerat för min kille är två saker, bryta med vattenspruta och då är det som han vaknar till och tittar på mig, sedan lyssnar han vad jag vill att han ska göra istället. Det har fungerat i vissa situationer. Men nu i lägenheten har jag fått jobba på ett annat sätt för att få det sista under kontroll då han fortfarande kan skälla till när grannar och kommer och går. Det är extra viktigt då jag snart ska flytta från ett hus där det bara är 2 grannar till ett större hyreshus. Han blir också så ivrig när det kommer besök att den andra metoden fungerar bättre, det innebär att så fort han skäller på något ljud leder jag bara in honom i badrummet, det råkar vara det rum som jag har koll på från alla rum i lägenheten, låter dörren vara öppen, använder inga kommandon, stoppar bara honom om han vill gå ut igen och visar tyst in honom igen, sedan när han varit inne i rummet någon minut och varit tyst, jag har då gått och gjort annat, men hållit ögonen på badrummet så att han inte går ut, ger jag lugnt honom ok att gå ut. Det har lett till att när han hör något så kan han svagt svagt voffa till en gång sen är det bra. När det kommer folk får han helt enkelt vänta i badrummet tills det är ok att hälsa för han kan inte hålla sig och inte skälla för han blir så himla glad när det kommer folk.
Jag tycker inte om allt Fredrik Steen gör och ger tips om, men just detta problem finns mycket bra visat i hans program Hundcoachen i två program, det är säsong 2, dvd 1 - fallet med den skällande flat coated retrivern och dvd 2 - fallet med de tre bichon friséerna.
Lycka till!
Tack för tipsen, jag får prova mig fram sen vilken metod som är bäst.
Jag bor i lägenhet och då han var liten så fick jag klagomål ständigt.
Hade ändå en lapp uppe i trappen att han tränas..
Jag försökte kämpa med att träna honom på alla sätt, men den lägenheten var stor dessutom, så om han skällde i hallen och jag var i v-rummet så han jag inte springa mig fram i rätt tid.
Bor inte i den bostad mer då jag mådde så dåligt av alla klagomål och stämning som blev. Går bättre i denna nuvarande lägehet. Tränar fortfarande så klart men han skäller inte så mkt längre =)
Nån tillsägning har jag fått nyligen, och konstigt nog så bor jag på 1 våning och dom på typ 3e - 4e… men hör väl då dom gått förbi min dörr, vet inte. Tycker inte att han låter så mkt längre. Då han är ensam, vet jag ju inte men ibland skälls det och ibland är han faktiskt tyst.
Nåja, man får vara konsekvent och gärna uppe på benen.
Jag försöker resa mig. Är han tex vid dörren så visar jag honom att här styr jag. Pekar bort honom och står väl lite så att jag har dörren bakom Mig. Det har funkat jättebra. Försökte att hellre visa med kropp än att använda ord. Få ord bara.
Är han uppjagad, så hänvisar jag honom till att lägga sig. Då han lugnat ner sig så får han gå.
Vattenlaska har jag kört, men svårt då man inte alltid är så pass nära honom. Hade ett antiskall halsband som sprayar vatten dust då han skäller. Rekommenderas även av fredrik steen har jag nyligen sett.. det är hur som väldigt bra och inte skadligt alls. Agerar i Rätt sekund dessuotom och är ett snabbt sätt att få bukt på problemet eftersom det korrigerar skallet så exakt och hunden då fattar snabbare.
MEN beroende på hur pass mkt den skäller så kostar ju patronerna också. Då jag sist använde halsbandet så köpte jag en patron i veckan cirka. Lite över en vecka var det väl, men dom kostar ju 275 eller nått styck, så blir dyrt i månaden. Ska man dessutom köra spray halsband så bör man inte avbryta processen, utan köra några månader. Jag hade Bara inomhus för att nämna.
Sen när man känner sig klar med halsbandet och att hunden fattat, så ska man ha på det lite till iallafall. Så hunden inte lär sig att jahaaa. Listar ut att det har med halsbandet att göra tex.
Det är ett tag sen jag använde mitt halsband nu och jag behöver köpa till ett nytt halsband som spray-grejen sitter på. För jag har visst klippt lite för kort på förra bandet att den nu är för liten. Det halsband som igår alltså. Man kan köpa till med. Så jag tänkte framöver satsa på att ha halsbandet då jag lämnar honom ensam. Han tar lite åt sig att vakta huset då jag gått, så tänkte att halsbandet kan korrigera. Vet ju inte hur mkt han vissa ggr kan låta då jag inte är hemma, och med tanke på att en granne som sagt har sagt att ja ska fixa skällandet annars ringer han nån som fixa det istället.
Kan inte komma på så mkt han skulle ha skällt mer än att han nog ibland låtit då jag inte är hemma.
Visst kan han väl säga till ibland då jag är hemma, men inte mkt nog att klaga på faktiskt. Man får låta i lägenhet till viss del enligt lag. Är det dessutom inte djurfritt eller barnfritt, så har man rätt att få låta till viss del också. Så bara normal nivå har skett i mitt fall.
Men vad långt detta blev.. jag bara rabblar nu känner jag.
Hur som var konsekvent. Brevbäraren kan vara uppjagande för vissa hundar. Att posten kommer. För min är det så. Vi har inte bott här så många månader så jobbar lite än på de biten, men jag vet ungefär vilken tid posten kommer så är redo att agera i hallen. Han hämtar dessutom posten åt mig har jag lärt honom. Post = arbete = kul att hjälpa matte.
Ett tips också… om du ska använda spray halsband tex. Skäller hunden i stress eller osäkerhet så kan man vänta lite med halsband och först bytta upp trygghet. Skäller hunden för att meddela att den hör nått så är det grönt att köra halsband. Man vill ju inte korrigera att hunden är stressad, rädd eller ja… om du fattar.
Sista tipset. Kör ensamhetsträning direkt. Korta pass fler ggr per dag. Så kommer vovven nog vara tyst även då den är själv.
Lycka till! Nu var mitt lååååånga inlägg slut haha

Prova att stänga in i bur. Det kan vara en stress att "behöva" vakta hela hemmet och springa upp vid minsta ljud och skälla. Sess har bur som står öppen hemma som hon fick sova i ett tag när hon och katterna lekte hela nätterna. Det problemet är löst nu och både hon och katterna kan ibland lägga sig där och sova. Dvs. om hon inte ligger på soffans ryggkuddar.. ;)

#6 Kan tillägga att burförvaring i hemmet är olagligt. Exakt hur "burlagen" lyder borde man kunna läsa på slu's hemsida.
Jag brukar ha Wilmer i sovrummet då jag åker hemifrån och han ska va själv. Hans stress minskar och han kan fortfarande röra sig osv.
När han kan hantera DEN ytan utan att stressa upp sig, så kommer han han att tränas till att kunna vara i hela lägenheten framöver..
Men han ha haft väldiga separations svårigheter att det gjort honom tryggare med mindre ytor, I detta fallet att vara i sovrummet.

Under en kortare tid så tror inte jag att det är någon fara! :)
Vi hade Sess i bur nattetid, en ganska stor bur m. vatten, för att hon skulle kunna varva ner och nu går hon ju in och lägger sig i den för att få vara ifred. :)

#9 Burförvaring i hemmet är inte tillåtet. Minns jag inte helt fel så är burförvaring endast tillåtet under transport och vid tävlingsammanhang.
Dock är det ju upp till var och en om man väljer att följa den lagen. Om jag tror att det är en katastrof om en valp lugnt sover i buren under natten, så nej. Om däremot valpen skriker och försöker bryta sig ut så är det en helt annan sak.
Jag har aldrig haft hund i bur, men så som uppfödarna har valparna i en valphage i sovrummet tex, med hjälp av kompostgaller.. så kan man ju ha isåfall kanske.
Eller göra som jag och ha hunden i ett rum bara då den lämnas själv. Tex i sovrummet Bara och när den kan hantera den ytan så utökar man