Kastrering - frågor
Hej!
Nu på tisdag (14/9) ska min Frankie kastreras. Jag är ganska nervös inför detta men det ska nog gå bra. Han ska även HD-röntgas samtidigt. Nu har jag några frågor som jag funderar över.
Hur ska man göra när hunden kommer hem efter operationen? Ska man låta honom vara i fred? När får han träffa de andra hundarna igen? När får han gå i trappor? När kan han leka igen och träna agility?
Någon här som kastrerat sin hund och som kan dela med sig av information? :)
Kramar/carro
Han ska ta det lugnt och kommer få ha tratt eftersom han inte får slicka på såret. Då kan han även slicka upp stygnen och det vill vi ju inte.
Det är inte så farligt med vad som händer efter kastrering, men hunden brukar vara hängig, så låt han få ha det lugnt. Man kan ju undvika besök och stökig omgivning de första dagarna.
Sen ska han in och få stygnen borttagna, så vida man inte gör det själv hemma.
Men jag og med min kille in och lät vetten ta bort dom.
Gå i trappor kan han göra precis som vanligt. Leka med andra hundar skulle jag vänta med någon vecka eller två. Så stygnen och såret får läka ihop först.
När såret läkt, så kan han leva som vanligt. Agility, hundlek osv.
Så ta det lugnt under läktid bara och sen när såret växt ihop så lever ni som vanligt =) Går rätt fort att läka

Du kommer förhoppningvis få svar på alla dina frågor hos veterinären. De brukar vara duktiga på att upplysa en om hur man ska hantera "sjuklingar". Om inte, så fråga! :)
Vi har bara kastrerat en hane och det är då…ja säkert 10 år sedan. Så vitt jag kommer ihåg så gick läkningen fint. Vi tog stygnen hemma om jag inte minns fel. Vi kastrerade eftersom han hade en cysta på prostatan och sur o grinig (utöver att han droppade blod ibland). Efter kastreringen så blev han glad mot de andra hundarna igen.
Erhm, som sagt. 10 år sedan så jag kommer inte ihåg så bra ;)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se