Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2994 ggr
Sussi
0

Våra hundar!

Tänkte att det vore roligt med en tråd där vi får visa upp våra älsklingar och kanske berätta lite om den.

Bara att börja fylla på tråden Skrattande

Sussi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första hund Oliver 4år. Ingen utställningshund precis eftersom han är allt för stor, hälften större än vad de ska vara.

Sussi
0

Detta är Linus, 1 år.

Mycket liten hane på 35,5 cm.

Skulle mycket gärna ställa ut honom för att få veta vad han är värd men tiden hinner inte till just nu.

Paulines
0

1# Han såg väldigt stor ut!, väldigt fin var han också!

Min hund Roy, varit utsätllningshund då han var valp, är perfekt storlek, men tänderna är snea och öronen är för mycket uppstående. Så han kan inte delta i utsätllning förs vi har gjort något åt det, vi jobbar faktist på det. Han är jätte snäll.

På bilden ser han väldigt lurig ut!, man ser hans personlighet :)

Paloma
0

1 - Vet du hur stor han är i mankhöjd?

Tyvärr så kan jag inte berätta något nytt om våran hund. Pauline hann före. Jag kan lägga ut en till bild på honom.

Sussi
0

#3 Tack, han är världens snällaste!

Ja Roy ser lite lurig ut på bildenSkrattande 

#4 Vet inte säkert men han är nog långt över 45cm.

FJM_
0

här är en bild på vår 10 åriga Flisa. tyvär ser man inte så tydligt på den : /

AgnetaK
0

Här är Balder, som är 1½ år, 39-40 hög. Sobelfärgad hane. Söt, glad, full fart - så beskrivs han enklast.

AgnetaK
0

#6 Vilken söt bild!!

Paloma
0

Vad fina shelties ni har! är det någon här inne som håller på heltid med uppfödning av shetland sheepdog?

WesthKiowas
0

#9 Tror ingen kan hålla på med uppfödning på heltid. Går inte att leva på bara hunduppfödning. Det kostar en massa att åka på utställningar och få meriter på sina hundar mm.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Paloma
0

#10 Ok.

Boode
0

#1 jag har också en sheltie som är jätte förstor. Han väger runt 20 kg och är väl ca 60 cm hög. Ingen vet riktigt varför han har blivit så stor men alla hans kullbröder har också blivit stora det är bara hans kullsyster som är "normal" stor. Har tyvärr ingen bild på honom där det syns att han är jätte stor men jag kan fixa en där han står brevid min andra sheltie som är "normal" stor.

Bifogar en bild men jag vet inte om det syns så bra att han är förstor

Ciccii
0

#12 Oj! Det ser nästan ut som en mindre collie Skrattande Fasst den hade "sheltie-ansiktet" tycker jag :)

Sussi
0

#12 Oj, den var stor, vore det inte för ansiktet, som har det speciella sheltielooken, så skulle de se ut som en collie. Din hund likanr ändå en sheltie i ansiktet, det är bara öronen som skiljer.

Min stora väger 17kg och den lilla ca 7kg.

Boode
0

#13 och # 14  ja han är verkligen en bjässe.  Tycker samma som er, ansiktet är shelie men storleken och öronen är collie.

Många som har trott att han är en collie valp

Paulines
0

#15 oj! väldigt stor.. Jag tycker att han ser ut som en blandras mellan collie och sheltie, men det beror ju på sheltielooken och storleken. Fin iallafall:)

Ciccii
0

#15, Hehe ja, var båda föräldrarna (små) shelties? Glad

Boode
0

#17 ja mamman iallfall, Sorrel heter hon och hon är normal stor. Pappan vet jag dock inget om men uppfödaren sade att han också skulle vara normal stor. Pappan bor i england så man vet ju inte.

Paulines
0

18# hmm aa.. Pappan kanske var lite större då, skulle va bra om du fick se en bild på honom! hur gammal är dina shelties?

Ciccii
0

#18 okej, tror som #19 då, att pappan var lite större antagligen. :)

Boode
0

#19 den äldsta är 8 år i april och den yngsta är 2 år i mars.

Det är lite roligt för att båda hundarna är köpta på olika kennlar men dem har samma farfars far :P lite långsökt med iallafall

Paulines
0

#21 aha okej :). Vilket sammanträffande!

KajsaM
0

Vilka sötnosar ni har :)

Paloma
0

23# Ja verkligen! jag tycker att alla shelties ni har visat upp är för fina!

Ciccii
0

Ja supersöta värkligen ! (:

Paloma
0

Angående vinter artikeln. hur ofta brukar ni gå ut med era shelties?

Sussi
0

Går ut på morgonen och kvällen regelbundet.

På dagtid så kan det variera, antingen släpps de ut på gården eller så går någon ut med dem.
Ofta följer de också med på andra friluftsaktiviteter och kan vara ute en hel dag nästan.

Paulines
0

#27 det är samma för oss typ :)

Sussi
0

Puttar upp till de nya medlemmarna.

FredrikN
0

#10 Har en bekant som lever halvtid på sina hundar. Han tar nog fram ca 50 valpar per år.

Paloma
0

#30 50 valpar!? gud vad roligt! skulle också vilja ha en sheltie uppfödning - om jag hade tid.

Ciccii
0

#30, oj vad roligt det låter ! Skrattande

Sussi
0

Jag skulle också vilja ha en kennel, men 50 valpar? Varför tycker jag att det hörs oseriöst? För mig är detta något helt nytt.

Kennel är ju inte något man kan eller ska kunna livnära sig på, det är ju mera som en hobby.

50 valpar är ca 4 valpar i månaden, har h*n då 12 sheltien som är dräktiga ständigt?

Förklara för mig så jag förstår hu det går till. Vill inte låta spydig eller annars alltför negativ, detta är bara några tankar som slog mig när jag läste 50 valpar om året.

Paulines
0

#33 jag ställer mig in där, hur funkar det igentligen?

FredrikN
0

ok.varför låter det oseriöst?

Ja han har ett antal tikar och hanar.

Han är kontrollerad och godkänd av miljö och hälsa. hans hundar har det bra. Han är godkänd av kennelklubben och följer deras stadgar.

Han kan inte ha tikar som ständigt är dräktiga. Tar du två kullar inom loppet av ett år, så skall tiken få vila i minst 12 månader innan man tar nästa kull.

Varför skall man inte kunna livnära sig på det? Vilka moraliska stötestenar byggar du det argumentet på?

med vänliga hälsningar

FredrikCool

Sussi
0

#36 Nu vill jag absolut inte börja stirda med dig här utan jag vill bara diskutera ämnet. Måste inleda med detta då det ofta blir missförstånd då man skriver.

Det som får mig att associera till något oseriöst och negativt är följande:

Platsen, var finns alla dessa hundar? Stora kennlar brukar inte ha dessa hundar som vanliga innehundar där de är som familjemedlemmar utan de brukar spendera dagarna i inhängnader.
Livnär man sig på djur brukar de alltid få betala ett pris, djuren alltså.

Stam. Han måste ha många fina hundar att avla på om han ska kunna driva en seriös kennel med så stor omsättning om året.

Vetbesiktning, sprutor och övrig hälsa är ockå något jag tänker på. Tänker automatiskt att en stor kennel kunde slarva med detta.

Jag är också fundersam över att hundarna verkligen får den skötslen de kräver som små valpar, bästa möjliga (därmed dyraste) mat med tillsättningar valpar brukar få.

Sen tänker jag också på tikarna, de får ju inte gå dräktiga ständigt så om man har ca 50 valpar om året måsteman ju ha hur många tikar som helst, 15+ ?

Sist men inte minst tänker jag på vart valparna hamnar. Om man har ca 50 valpar om året, ser man efter så att alla kommer till rätt hem? har man tid att kolla upp hur det gått med valpen osv.

Hinner man med detta om man även har ett jobb på sidan om? Kanske det är enklare än vad jag målar upp.

För mig är det seriöst när man driver kenneln utifrån hundens bästa och ege intresse, inte enbart för pengar. Det är också däför jag anser att kenlar inte ska var något man livnär sig på.
Hunden först, pengar sen.

Dock påstår jag inte att det skulle vara moraliskt fel att livnära sig på det om man verkligen har allt organiserat, ekonomi som tillåter det, ett brinnande intresse för hundarna och ställer dem först.

Nu vet jag ingeting om honom med ca 50 valpar i året. Han kan ha allt i god ordning och sköta den uppfödning han driver "korrekt" och utifrån det du skrev så verkar han ha allt i ordning. Men dessa risker finns som jag tidigare nämnde om det blir allt för stort.

Jag ser alltid lite med ett kritiskt öga när det handlar om att förtjäna pengar på djur.

Mvh, Sussi

FredrikN
0

#36. Givetvis ska vi inte börja strida.

Givetvis kan han inte ha alla hundarna inne. Men bra hundgårdar och bra rastgårdar plus att de rastas varje dag.

Jag kan förstå att man kan tycka lite synd om hundarna för de får inte vara inne. Men tänk efter lite. Är hundar byggda för att vara inne? Håller givetivis med dig om att det känns bäst om hundarna är inne. Men dock så förmänskligar vi djur alldeles för mycket. En hund är en hund och ingen porslinsak.

Han har hållt på i över 35 år så hans stam har han byggt upp själv. Han importerar andra blodslinjer från bla England emellanåt för att undvika inavel.

Alla valpar han säljer är veterinärbes. Att förutsätta att en stor kennel skulle strunta i att veternärkolla låter lite konstigt i mina öron. För som att döma av bla din reaktion så håller ju många männsikor koll på honom även om det inte är deras sak. Tror det är lika lätt om inte lättare för en mindre uppfödare att skita i vilket.

Att djur som man föder upp hamnar rätt i livet vill man ju givetvis. Dock så finns det aldrig några garantier oavsett hur bra man tror att det blir i valpens nya hem.

Att tro att man avlar för hundens bästa kan också tolkas lite underligt. Om man inte avlar för pengarnas skull, så varför kostar en hund 10 000:- och uppåt. Priserna är inte skäliga till kostnaden för uppfödningen.  

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så jobbar han halvtid, och han jobbar på kvällen. Allt med hundarna görs på dagtid

Som sagt om han inte hade skött sig, så hade kennelklubben inte reggat hans valpar. Och jag vet att SSSK är väldigt nöjda med hans avelsarbete. 

Jag har haft olika hundraser under mitt liv. Och inte en enda uppfödare har kollat upp oss efteråt. Och det är inget jag skulle göra som uppfödare heller. Det kan faktiskt tolkas som "stalking" . Har man väl sålt ett djur så har man faktiskt inga rättigheter. Man kan inte ens skriva ett kontrakt där det står vissa krav. För man kan inte ställa krav på andra människors egendom. Hårt, men sant.

Givetvis skall man vara kritisk när det gäller djur oavsett om man tjänar pengar på det eller ej. Dock så gäller ju den svenska avundsjukan i Sverige. Går det bra för någon så vet man att han/hon kommer att bli kollad av diverse myndigheter.

Jag har själv köpt valp av den uppfödaren och är supernöjd.

Observera att jag inte vill strida jag heller, men det går faktiskt att bedriva kennel i större skala som uppfyller djurskyddets krav.  

Mvh

FredrikCool

Sussi
0

_Är hundar byggda för att vara inne?
_Jag tycker det. Dagens hundar är sällskapshundar, de är inte lika robusta som de en gång var.

_För som att döma av bla din reaktion så håller ju många männsikor koll på honom även om det inte är deras sak.
_Haha, ja men det är ju bra, det visar att många tänker som jag då. Att man tycker att det är lättare att fuska med vissa saker om kenneln är mycket stor kommer som en automatiskt tanke för mig.

Att tro att man avlar för hundens bästa kan också tolkas lite underligt. Om man inte avlar för pengarnas skull, så varför kostar en hund 10 000:- och uppåt. Priserna är inte skäliga till kostnaden för uppfödningen.  
Nej, men det är ju som en hobby, något man gör av sitt enorma intresse för hundrasen i fråga. Själv skulle jag aldrig starta en kennel för pengarnas skull, de lönar sig inte. Har man ett högt pris vet man att hunden kommer till ett seriöst hem, tycker det är bra med höga priser.

Alla hundar vi haft (3st) så har kenneln kolla upp hur det gått under uppväxten. Vi har hat valpträff samt mailat och berättat hur det gått. Nu har vi ingen kontakt mera men under uppväxten hade vi det.

Svenska avundsjukan vet jag inte vad är, jag är ju finsk Oskyldig
Nej, men allvarligt, visst är det så och det är sorligt när man inte anmäler längre för att man tror djuret lider utan ist för att komma åt matte/husse.

FredrikN
0

Har man ett högt pris vet man att hunden kommer till ett seriöst hem, tycker det är bra med höga priser.

öhh… Höga priser garanterar inte ett bra hem. Chansen är kanske större. Men det finns inga garantier. Med det resonemanget så menar du kanske att det bara är hundar med låga priser som blir vanvårdade?

Haha, ja men det är ju bra, det visar att många tänker som jag då. Att man tycker att det är lättare att fuska med vissa saker om kenneln är mycket stor kommer som en automatiskt tanke för mig.

Det får ju stå får dig. Som man känner sig själv känner man andra.

Att påstå att hundavel inte lönar sig låter konstigt.

para en tik. 1000:- per valp.

Veterniär mm 1000:- valp (högt räknat)

Mat under 8 veckor 500:- per valp

Regga i SKK  500:- per valp

kostand per valp ca 3000:-

En sheltie valp kostar 9000:-

9000:- minus 3000:- är lika med 6000:- i vinst.

I mina ögon så lönar det sig. 

mvh

FredrikCool

Sussi
0

_Men det finns inga garantier. Med det resonemanget så menar du kanske att det bara är hundar med låga priser som blir vanvårdade?
_Klart det inte garanterar ett bra hem till 100% men chanserna är klart större som du själv skrev.
och nej, det menar jag självklart inte. Vanvårdade hundar lider för att matte eller husse inte bryr sig tillräckligt om dem, det beror sällan på ekonomin att en hund lider (men med häst skulle så kunna vara fallet.)
Men sätter man ner flera tusen kronor på en hund så antar man ju att köparen värdesätter hunden och verkligen vill ha den. Man brukar fundera en och två gånger före man köper en dyr hund (om man själv inte är rik då).

Därför brukar man inte vilja skänka hundar för det finns de som tar "bara för att ta" om det är billigt eller t.om gratis. Då är inte omvårdnad en garanti för hunden.

Jag skrev att starta en kennel enbart för pengarna lönar sig inte. Klart man hamnar lite på plus men ingenting man lever på.

Står fortfarande fast att det är utgående från hundens bästa man startar en kennel och inte för pengarna.

Emmeli
0

#39 jag tror att du glömde kostnaden dom flesta hanägre vill ha 1000:- per valp som överlever.

Emmeli
0

Fredrick,vet inte om jag har rätt men är det möjligvis så att hans kennel heter LUNDECOCK?

Jemma
0

Pauline- du kan inte ställa ut en hund med sneda tänder.. om de är hörntnderna som är sneda vill säga. eller ja ställa kan du men du åker ut lika fort

FredrikN
0

#41 vad tror du kostnaden para en tik. 1000:- per valp betyderCool

#42 Nix,, men kommer inte att bekräfta eller förneka fler frågor om uppfödaren jag menar.