Avel på Blue Merle?
Halloj, har nu beslutat mig för att skaffa mig en egen liten sheltie till hösten/början av vintern då jag har tiden som krävs till en liten valp :)
Har fastnat för färgen blue merle, men när jag har kikat runt lite på olika kennlar har jag märkt att den färgen inte är så vanlig, eller har jag fel?
Tänkte höra här om någon vet någon bra, seriös kennel som föder upp bm? :) Helst i södra Sverige så den stackarn inte behöver sitta 12 timmar i en bil (bor på Öland/Kalmar)
Jo jag tycker färgen är ganska vanlig på kennlar.. 
Man brukar para en trefärgad med en blue merle för att få fram färgen, så ser du en uppfödning med trefärgat så KAN det finnas blm där också
Ska se om jag kan tipsa om några kennlar inom färgerna. Återkommer (sitter inte vid min dator just nu)

Jag har ingen koll på kennlar i södra Sverige men färgen är inte så väldigt ovanlig, dock är de mycket färre i antalet än t.ex. sobel (som är ledande färgen). Men om du går in på sssks hemsida (www.sssk.org) och kollar runt på kennlar inom rimliga avstånd kommer du alldeles säkert att hitta flera kennlar där blue merle finns. Lycka till ! 
Mvh Ellenfyrkant
Hej!
Kul att du gillar shelties =)
Jag kan inte så jättemånga kennlar här omkring trots att jag själv bor i Småland. Men jag har hört mycket om kennel lönnerbergas som ligger någonstans i Blekinge. Det är ju också i Södra sverige och är inte så särskilt långt att åka. Jag tycker att den kenneln har många vackra hundar och även en hel del välmeriterade hundar. Och även en del blue merle och trefärgat-kullar. Så den kenneln kan du ju kika på. Klicka bara på länken några rader ovanför för att komma till sidan. Jag själv har ingen hund från denna kennel men har ändå hört talas om den många gånger genom utställningsresultat osv. Så fina hundar verkar de ju ha 
Lycka till! =)
Min kille är köpt på Lönnerbergas kennel, dock inte som valp. Men hon verkar föda upp mycket kullar och en hel del trf och blm.
Bor också i närheten av Kalmar och resan dit är ganska lagom lång, inte så att man har en kennel bakom kröken precis :)
Kan rekomendera den iafl. Hon har väldigt många fina shelties =)
Hej!
Jag är alldeles ny här men jag ville gärna göra ett inlägg i detta.
Blue Merle är inte en vanlig färg för den är svår att avla fram snygga sheltiesar. Jag själv älskar blm och jag har själv tre st i min kennel. Min kennel heter Sheltiebeautys Kennel och ligger i Hjärnarp ( utanför Ängelholm )
Jag har två tikar som dock inte ska paras förrän nästa vår samt två dräktiga trf tikar som är parade med blått ( den ene hanen är min import från Norge)
Titta gärna in på sidan och läs och se mina gosungar:)
Mvh MIa // Sheltiebeautys Kennel

http://www.sumburghheads.weebly.com
Där finns det en blm tik och en blm hane till salu beroende på vad du vill ha till.