Varför haltar han?
Våran hund har ett väldigt konstigt beteende, det har varit i honom den senaste veckan. Han haltar ibland kraftigt, vi kollar igenom hans tassar och ben men ser inget fel. Det brukar bara vara en liten stund, sist var det till exempel när Pauline skulle gå ut och gå med honom. Roy började plötsligt att halta väldigt, sedan när Pauline öppnade dörren så sprang han ut och verkade hur pigg som hälst. Jag trodde föst det var att vi har tränat honom för lite, alltså att han började bli svag. Har sett andra sheltie hundar som bara gått på framtassarna för att de tränas för lite. Vi tränar endå Roy rätt mkt, då han får springa efter pinnar och ibland vara ute och springa med mig på kvällarna. Vet någon vad det här med haltningen beror på? Om det fortsätter såhär så kommer vi att ta honom till veterinär. Tror ni att haltningen har nått att göra med attacken av dem två hundarna han fick förra veckan? (Kan ses i forumstråden "Berättelser").
Haltningen kan ha med hundattacken att göra, han kan ha fått en sträckning till exempel. HUR haltar han? Svårt att förklara, men går han på alla fyra fast haltande? Eller skuttar han till och låter fjärde benet hänga i luften ett tag? Är det fram eller bak? Hur gammal är han? (Tjugo frågor, hehe.)
Min sheltie har patella luxation på båda knäna (d.v.s. bakbenen), och det är att knäskålen hoppar spontant ur led. Det är inte särskilt vanligt på sheltie, men kan förekomma hos alla hundar. Han har haft mer besvär på ena benet, och besvären började efter att han busat med några hundar lite våldsamt, även om det inte var orsaken till besvären, dom är medfödda.
Jag skulle vänta ca en vecka och se om det går över av sig själv, om det inte blir värre förstås. Men försök hålla det till koppelpromenader tills vidare, om det är en sträckning mår den bäst av att hållas lite lugn.
(Edit: patella luxation betraktas egentligen inte som medfött, dock ärftligt.)

Han haltar liksom.. han hoppar inte, utan det ser mer ut som om han försöker gå på alla fyra men varje gång han kommer på vänster tassen så ser det ut som om han tappar all kraft så han liksom sjunker neråt, sedan går han upp igen men varje gång han går på vänster tass så sjunker framdelen neråt och han söker snabbt stöd med andra tassen. Han är 7 år.
Jag har inte sett nu på ett tag att han haltat, ska vänta och vara liet uppmärksam på det. Okej. Jag tror inte att han har det ärftligt, hans föräldrar var champions och hade inte några slags skador.
Okej, att det uppträder så sent är nog ändå inte jättevanligt. Att det är ärftligt betyder inte att det märks på föräldradjuren.
Hoppas att det "bara" är en sträckning, kolla ev. synliga skador och stickor i tassen.

En stukning eller sträckning borde ha börjat gått över nu. Jag skulle nog åka till farbror veterinären och kollat upp det. Kanske slå en plåt också.

Vi har inte sett av några haltningar på sista tiden. Om vi ser honom halta igen så kommer vi att ringa en veterinär som får avgöra om vi ska åka dit eller inte.

Roy haltar lite då och då nu. Oftast då han är trött och nyss har vaknat. Jag tror inte det är något större problem och han verkar inte lida så mycket av det. Jag tror att det kan bero en del på att han bara är trött och benet har "somnat"så jag lagt märke till att det inte är samma framtass han haltar med varje gång.

Våran hund har även han haltat fast det var i våras,han skulle på utställning och visste att något var på gång och började spela.Mamma och jag tänkte då inte åka dit men i sista stund övertalade jag henne och när vi kom dit fick alla andra sheltie ägare se om dom tyckte han haltade.Alla tyckte det såg bra ut och han kom faktiskt BIS4(Fast det var en ogiltig uts.)
han kan ha slitningar i sina framben är han AD röntgad?? iom att de kommer när han e trött låter de som slitningar… ni borde kanske röntga honom om han inte är de redan

Ja det är lugnt nu, han haltar inte längre så det är okej. Om han börjar igen så åker vi till veterinären med honom.