Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 10646 ggr
juntan
0

svartvit sheltie

Halloj.

Undrar om de e nån som vet en kennel som inriktar sig på svartvita shelties, el svart med tan? Är ute efter en sheltie med så lite vitt som möjligt.

Ressu
0

Tyvärr kan jag inte direkt påminna mej om nån kennel som inriktar sej helt på svartvita. Black and tan så är väldigt ovanliga så pass ovanliga att inom t.ex amerikansk avel så har dom sagt att färgen inte finns mera.

Men jag råder dej att helt enkelt kolla runt på olika hemsidor på SSSK.

Dock har vi två medlemmar här på sajten som har svartvita. Emmeli har sin Zeke (Käpäläkoplan Zorro) och så finns här även Emma93 som fött upp? Apollo (Cabocoon´s Apollon).

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

emma93
0

#1 Det stämmer Ressu.:) Har fött upp honom , men han ägs av mina föräldrar, så han är kvar i familjen i alla fall…den lille godingen.:)

Saras87
0

Några kennlar i Skåne har relativt mycket svart vita shelties. Kolla på sheltieklubbens hemsida

juntan
0

Ok, tack för hjälpen. Får kolla vidare. Det finns ju en hel del att välja mellan…Glad

tildamanda
0

Vet inte om du har hunnit hitta någn svartvit ännu, men Kennel Ahl i Danmark har just fått en kull med bland annat svartvita valpar.

http://www.kennel-ahl.dk/

ÖVehuvud taget verkar svartvit vara vanligare i Danmark och Tyskland än i Sverige. Jag har just bestämt mig för en svartvit från en annan dansk kennel. Skrattande

Bpersonen
0

Vet ni varför det är så ovanligt med svartvita här i Sverige? Jag har funderat på det. Tycker att det är fint med svartvitt också. Konstigt att det inte förekommer oftare. Vore tråkigt om den färgen skulle försvinna.

MarieSchroder
0

Är också en stor fantast av svart/vita sheltiesar…. fast än så länge har jag ingen……. men skam den som ger sig. Tids nog får man väl importera om man inte hittar i Sverige. Fast nu räcker det med de tre jag har - blir redan ruinerad på dagisplats som det är! Hu!

Jag vet att många inte gillar färgen för att de tycker att man inte ser "uttrycket" i ansiktet. Det hade varit väldigt kul att se en svart och tan också…

Bpersonen
0

#7: Okej, så det är därför. Jag har aldrig förstått varför. Tycker att alla färgerna är fina och att man ser ansiksuttrycket ändå. :)

GuUuLd
0

Vet att Frideborgs kennel parat en av sina blue merletikar med en svartvit hane med förhoppning om svartvita valpar.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Melvin10
0

Jag köpte min svartvita sheltie från Dreamwishes kennel som finns i Marks kommun ca 4.5 mil utanför Göteborg.Hon har en hemsida på nätet.

Byssegardas
1

Är inte riktigt hundra på det men tror att för att det ska bli sv/v valpar så måste båda bära den genen, däremot så tror jag att en valpar ur en komb blm+ sv/v får VISSA valpar med sej den genen så om de i sin tur åter paras med en sv/v så blir möjligheterna större att få sv/v valpar.

emma93
0

# 11 Det stämmer att båda föräldrarna måste bära på genen för att valpen skall bli svartvit (eller bi blue). Det innebär att en Sheltie med svart grundfärg bara lämnar ifrån sig den genen (dvs inte svart och tan-genen). Så om man parar en svartvit med t.ex en sobel, men inte får någon svartvit valp, så är i alla fall valparna bärare och kan i sin tur få svartvita valpar ihop med rätt partner.

Jag har en sobeltik som jag inte vet om hon kan ge svartvita valpar eller ej. Hennes far bar på anlaget men var själv trefärgad, så det är 50% chans att hon bär på det svartvita anlaget. Skulle hon paras med en svartvit hane och få trefärgade valpar så bär hon inte på anlaget, får hon svartvitt så bär hon på det. Skulle hon då enbart få sobelvalpar så vet vi fortfarande inte om hon bär på anlaget eller ej:). Om hon bär på anlaget och paras med en trefärgad hane som bär på anlaget så skulle det i princip kunna bli trefärgat, sobel och svartvitt i samma kull. Teoritiskt alltså, och om jag tänkte rätt när jag skrev allt ovan….:) Klurigt värre, men intressant.

Jag tycker att de olika färgerna och teckningarna hos Sheltie är en sak som verkligen tilltalar mig. Var och en har charm och jag tycker personligen att det är synd att det inte föds fler svartvita.

BrightGloria
0

#12 Vad du är duktig! Jag vill bli som dig när jag blir större. FlörtSkrattande haha

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

emma93
0

#13 Ha ha…tack! Nja jag är nog lite nördig baraCool

[Malin3033]
0

Håller på med genetik nu i skolan, med korsningsscheman, recessiva och dominanta anlag osv, hur kul som helst, så jag gör som BrightGloria och blir som emma93 när jag blir stor ^^

emma93
0

#15 Visst är det kul?!Glad Vad kul (och tur Tungan ute ) att fler än jag snöar in på genetiken!!

BrightGloria
0

#15 Vi kan göra en fanclub till emma93's ära. Skrattande

//BrightGloria
- Hemsida

medde
0

#17 Du ordförande, jag viceFlört

Visst är det intressant, och fullfjädrad blir man ju aldrig. Man lär sig genom hela livet. Fast det finns ju vissa som tycker dom är fullfjädrade. Vilket blir negativt i längdenFlört

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

BrightGloria
0

#18 Låter bra det. ;)
Det är jätteintressant.

//BrightGloria
- Hemsida

emma93
0

#17, 18, 19 Nu rodnar jag. Känns inte som om jag kan speciellt mycket, men är grymt nyfiken på denna biten och försöker lära mig så mycket som möjligt. Är lika intresserad av genetiken vad gäller sjukdomars nedärvning. Man önskar ju att inte sjukdomar fanns, men tur att det ändå finns så mycket info som det finns. Dessutom intressant:)

BrightGloria
0

#20 Absolut! Jag ska också försöka plugga in lite genetik och sånt. Det jag lärde mig för ca tre år sedan är totalt borta. Skäms

//BrightGloria
- Hemsida

Ellenfyrkant
0

Jag kom och tänka på den där sidan nu,kan någon länka tillden ?

Där man kan kolla om man parar dessa färger kan man få dessa färger.

Mvh Ellenfyrkant

SparklingTindra
0

#22 Är det den här du menar?

Eller kanske den här?

BrightGloria
0

#23 Tack för länkarna SparklingTindra!

//BrightGloria
- Hemsida

Ellenfyrkant
0

#23 Åh den sista där var det jag tänkte på. Den åker genast in som mina favoriter ;D

Tack, haha ^^

Mvh Ellenfyrkant

h00jff
0

Det föds väl typ 4 svartvita sheltie per år… och det finns ingen kennel som har den inriktningen. Lite trist tycker jag eftersom jag tycker att det är en häftig färg. Dock är det viktigt att tänka på att lynnet och fysiken är viktigare än färgen Glad

Bpersonen
0

#26: Håller med. Skulle vara roligt att se lite fler svartvita.

Eva13
0

Svansbodens kennel i Värland har svartvita både tikar och hanar. Han har bla. den hanen som Frideborgs kennel har parat med , dom valparna är beräknade till denna veckan. Idag är det dags efter första parningen. Pasi (Svansbodens) planerar valpar till hösten, och den kombinationen ger endast svarvitt.

Ellenfyrkant
0

De enda kennlar i Sverige som äger har svart/ vita shelties är Hättorna, Kråkslottet och Knallarhyttan…. Vad jag vet

Mvh Ellenfyrkant

GuUuLd
0

Näe jag vet att svansbodens har. Frideborgs har både parat en av sina tikar med en av deras hanar och köpt en svartvit hane därifrån.. Dock när jag sökte på den kenneln så verkar det vara en leonbergerkennel.. men de har ju shelties också.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Ellenfyrkant
0

Svansboden finns inte registrerad som sheltiekennel ?
Men okej, Frideborg har en svart/ vit hane, det har jag missat.

Mvh Ellenfyrkant

GuUuLd
0

Näe de är nog registrerade som leonbergerkennel tror jag.. Men de har shelties det vet jag.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Eva13
0

Ja Svansbodens har 4 svartvita tikar en trefärgad tik en svartvit hane och en trefärgad unghane som är helamerikan.

emma93
0

#33 Finns det någon länk till deras hemsida? Hittar bara en som inte fungerar.

GuUuLd
0

Jag tror inte de har någon fungerande sida.. Jag letade nämligen själv förut idag.

De har iaf en svartvit hane vid namn Quipus Kato Ke´Kwa´n To Taman "Kato".

//GuUuLd, 

-IE Photography-

medde
0

Jag har också sökt runt utan att hitta. Alla brutna länkar

GuUuLd
0

http://frideborgs.blogspot.com/ Där finns bild på Kato & även Stridman som kommer från Svansbodens.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Pasi62
0

Har lagt ner hemsidan med det ska bli nytt under sommar/höst.

Kommer att ha minst 2 kullar som bara ger S/V och ev en kull som kan ge TRF-S/V

Förra året så fick min Ylwa 6 st S/V och dom valparna kan man nästan kalla att dom är genetiskt S/V

Så nu hoppas vi på att Kato visar vad han har att komma med på Frideborgens.Förvånad

runas
0

Lördagen den 30/5 såg jag min första livs levande svartvita sheltie på Malmköping marknad! Skitläcker!!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

emma93
0

#38 Vad spännande! Jättekul att det blir fler svartvita i Sverige!! Har du lust att bjuda oss på lite bilder på dina hundar här i tråden så vet jag att många skulle bli glada!!

GuUuLd
0

Inga svartvita valpar på frideborgs, 3st trf & 1 blm, 2+2.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tildamanda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min svartvite kille kommit. Han heter Troll, eller egentligen Voicy Dahlco och är född i Danmark. För er som är intresserade av genetik kan jag berätta att hans mamma är treförgad och hans pappa är blue merle, men båda har alltså ett svart-vitt anlag. I kullen fanns det dessutom en blå-vit valp, och en blue merle och två trefärgade.

SparklingTindra
0

#42 Men gud så söt! =) Är det bara jag som är lite trött eller, vad är blå-vit för nåt? Hur ser en sån ut?

Lavine
0

#42 Åh, så fin! Grattis till honom. Vore jättekul att se foton på honom som större sen.

Futurity
0

Hur söt som helst!!!! Grattis! Glad

#43 Nej, jag har heller ingen aning om vad en blå-vit sheltie är.

MarieSchroder
0

#42---- jag är KÄÄÄÄÄR! Vilken underbar liten kille!

#43 45 ---- antar att det är en sån som brukar kallas "bi-blue" - dvs en blå utan tan-tecken. Inget brunt med andra ord.

SparklingTindra
0

#46 Aha, jaja då fattar jag. =P Jag var nog lite trött för om jag hade tänkt efter så borde jag ju ha kommit på det själv. ;)

Futurity
0

#46-47 Det hade jag nog aldrig kommit på.
Men nu vet jag!

[sheltietjej]
0

#42 Ååh jag har varit lite emot svart/vita Sheltisar men när jag såg ditt lilla troll vart jag kär med en gång! Grattis!! Kyss

emma93
0

#42 Åh vad roligt! Stort grattis och lycka till! Är det söta Krispin som är pappa?

Bpersonen
0

#42: Jättefin! Grattis!

tildamanda
0

Tack! Jag är så glad över att äntligen ha fått min sheltie, jag tycker jag har väntat i evigheter. Ja, jag menade förstås bi-blue, blue merle utan tan, som någon förklarade. Pappa heter mycket riktigt Krispin. Den bi-blue valpen har sålts till Sverige, så han kommer kanske att dyka upp här så småningom, han är jätteläcker! BIlder finns på Kennel Voicy.

[Malin3033]
0

länken verkar inte fungera…?

Jätte söt valp!!
Blev riktigt nyfiken på den där bi-blue valpen, känner nämligen en aussie som är blue merle utan brunt och även lväldigt lite vitt, skit läckert !!

medde
0

Grattis till underverket. Så fin;-)

Helt enormt vacker.

tildamanda
0

Hmm, konstigt, jag måste ha misslyckats med länken. Kopiera in det här:www.voicy.dk

Det är roligt med lite ovanligare färger, men alla valpar är ju söta, så är det ju bara! :-) Det skall bli spännande att se hur han blir som vuxen.

medde
0

#55  Länken fungerar nu.Men felaktig adress i  inlägget ovan. Den rätt är :http://voicy.dk/

tildamanda
0

Tack Medde!

medde
0

#57 Nöjet var på min sida:-)

Pasi62
0

Kan skvallra att det finns en kull med en S/V och 4 sobelvalpar efter Kato på Kennel Lejonlufs i Strängnäsområdet

[Malin3033]
0

#57 nämen, såg på deras hemsida att det finns en heeler hos er! Vda kul! Det finns det här med ^^

#59 - ooh, jag som håller till i strängnäs ^^ har dem någon hemsida?

Ellenfyrkant
0

#60 är det dags för en till eller är duh bara valpsjuk ? Skrattande

Mvh Ellenfyrkant

[Malin3033]
0

#61 blev bara nyfiken mest. eftersom jag minsann inte sett någon sheltiekennel här i min lilla stad. Flört

självklart är det dags för en till, det är det alltid. Skämt åsido, men alla vet vi ju att sheltie kan man inte bara ha en av. Skrattande 

Jag kikar på linjer för fullt, sådant är roligt även om man inte ska ha valp varken detta år eller nästa-. Glad

BrightGloria
0

#62 Ja, eller hur är det kul. :) Älskar att titta på olika kennlar och lära mig mer och mycket. :)

//BrightGloria
- Hemsida

Eva13
0

Kato svartvit hane som bor hos Svansbodens kennel i Värmland har blivit pappa åt en otroligt vacker svartvit hane, det var 4 jättefina soblar och så denna lille goding. Det finns bilder av dom på min blogg om någon vill se.

blogg

GuUuLd
0

Åh, vad fin!!

//GuUuLd, 

-IE Photography-

BrightGloria
0

#64 Jättefin! Jag gjorde iordning länken till dig!

//BrightGloria
- Hemsida

Eva13
0

Tack för hjälpen #66     Jag tycker dom är jättefina alla 5. Den svartvite är otroligt snygg, jag är kanske jävig. Svartvit ärmin favoritfärg och pappa till valparna har jag ägt. Har själv en halvbror åt valparna. Gissa vilken färg?

annacarinj
0

Jag har en sv/v goding från Pasi (svansboden). Han är 16 mån å världens underbaraste. Heter Mini el egentligen Svansbodens Heaven can wait. Har haft Schäfer och Tervurens förut och alltid tittat efter stora hundar,typ Irländsk varghund, men sen jag fick hem denna underbara hund så är det här absolut min ras. Har även fått en omplaceringshane. Rasmus el Frenjas Buick Roadmaster. Tan/vit.

BrightGloria
0

#68 Naw, så bedorande!

//BrightGloria
- Hemsida

medde
0

#68 Vacker!

MarieSchroder
0

#68 å så blev jag kär igen!

Ellenfyrkant
0

#55 Vart i Danmark finns Voicys kennel ? Glad

Mvh Ellenfyrkant

moimoimoi
0

Finns svart/vita på blocket har jag sett. Kanske är någon ni har nämnt redan, men värt att kolla upp! :)

Ellenfyrkant
0

#73 Kollade nu bara för att du skrev det och det är valpar från Svansbodens kennel, om någon ville veta. Flört

Mvh Ellenfyrkant

Pasi62
0

Visst är det hos mej det finns S/V;O)

Har en hane kvar att sälja om rätt köpare dyker opp..

emma93
0

#75 Har ni fått igång nån hemsida? Tycker så mycket om Svartvitt och skulle så gärna vilja se bilder på både vuxna och små.Glad

/emma93

GuUuLd
0

#75 Åh vad fin! :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Harmoni1
0

Vår svart/vita sheltie förolyckades i går…….Vill hemskt gärna ha en liten svart/vit igen. Någon som har valpkull nu eller på gång? Vår lilla tik behöver en ny kompis. Hoppas någon vet om någon valp!

emma93
0

Jag beklagar er förlust!!:( Hoppas att ni kan hitta en kompis till er tik. Jag vet tyvärr inte någon för tillfället, men det finns säkert.
/emma93

moimoimoi
0

Svart/vitt vet jag inte(ganska ovanligt??), men vi har trf & blått om du kan tänka dig det som är leveransklara.

http://www.sumburghheads.weebly.com

Kitten86
0

Kennel Svansboden's föder upp mycket svartvita shelties. Jag äger själv en hane vars mamma är uppfödd av Svansboden´s och pappan är Kato, som numera bor hos Passi ( som har kennel Svansboden).

emma93
0

#81 Vad kul att du har en svartvit. Älskar dem. Har du någon bild vi kan få njuta av?

/emma93

Kitten86
0

# 82

Tyvärr ingen uppdaterad bild i den här datorn. Mne ska försöka hinna ordna en och lägga ut.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.