Motion schema för Valp
Nu är det lite över ett halvår kvar till jag skall skaffa hund, efter lång tid väntandes och flera timmars läsande och hundvaktande, besök hos sheltieägare. Och jag börjar tänka på motion för Sheltie valpar, då skrev jag ner ett schema.. Ni får gärna säga om det är för mkt fär en sheltie Valp.
Det är alltså promenader dethär, koppel promenader alternativt lös.
2 mån……10 min
3 mån….20 min
4 mån….30 min
5 mån….40 min
6 mån….50 min
7 mån….60 min
8 mån….70 min
9 mån….80 min
10 mån….100 min
11 mån….120 min
12 mån….140 min
Sedan när den är vuxen vill jag gå runt 2-3 timmar med bara vanlig promenad per dag.. men är detta schema för mycket promenad för en valp? 5 minuter kan vara en promenad genom stan som miljöträning, samma ute på landet eller andra platser..

Jag skulle säga såhär: Det är helt okej att gå runt o strosa i skogen längre än några minuter med en valp. Har man valpen lös, går i sakta mak och använder allmänt vett (pauser, inte "hurtgå" etc.) så kan jag inte se hur det ska kunna skada en valp.
Min valp följde med överallt. Ut i skogen, på stan, på brukshundsklubben etc. Vi var ute långa stunder, men då fick man ju tänka efter lite. Gå lugnt, ta pauser, bära valpen ibland etc.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Egentligen så behöver ju inte en valp motion i sig.
Miljöträning och lek å sånt behöver den snarare.
Wilmer var med överallt med mig men en valp kanske inte visar när det blivit för mkt och då får man va försiktig.
Sen är det lite så också att ju mer man har den aktiv, desto mer behov och vana av att vara aktiv, ökar man i hunden på ett sätt.
Bara att byta miljö gör att valpen blir trött. Nya dofter, ljud, bilder osv.
Så bara det gör att den får motion på ett sätt =)
Sätt inte för höga krav, valpar säger inte gärna till om den är trött som sagt, så koncentrera er på lek, vila, och att njuta av vardagen tillsammans. Gå ut i parken och stanna en stund, men motion i sig kan vänta till den kommit mer in på tonårs ålder skulle jag säga, då kan man börja gå lite mer. ;)

#2 Ja precis. Jag skulle inte vilja säga att det jag har varit ute med valpen har varit i motionssyfte, även om hon självfallet har rört på sig, utvecklat kroppskontrollen och byggt muskler. Jag har varit ute främst för miljöträning och för att jag tror att det är nyttigt för valparna att röra på sig i lagom takt i olika miljöer.
Jag var heller inte ute i "jobbiga" miljöer varje dag, jag tror det är bra för de yngsta att både vara i trygg hemmamiljö och att få möta nya spännande saker. Allt i en lagom mix.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Okej bra, det var i form av miljöträning jag menade promenaderna, så den lär sig att vara på de platser den kommer vara som vuxen hund. Tack för svaren! :)