Ylande sheltie!
Teddy ylar när han hör glassbilen 
Han kastar huvudet bakåt o ylar högt. Otroligt vilka ljud som kommer!
Till och med Glassbilsreklamen på tv reagerar han på.
Vad ylar era hundar åt?

Min ylar faktiskt aldrig. Däremot pratar hon en hel del, både då med morrningar och gnäll.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Tror inte Turbo kan yla :P Har aldrig hört det.. Närmast vi kommit är väl när man råkat stiga honom på svansen ;)
Wilmer har aldrig ylat heller.
Däremot så kan mammas vovve som snart är 11 månader, han kan yla.
Det är i sammanhang då jag och han pratar i telefon tex. Jag bor inte i samma stad som mamma så blir att prata i högtalaren ibland med mobil. Då har han nångång ylat i gensvar, men mest skäller han då vi pratar.
Han har även ylat om han lämnats ensam vid ensamhets träning.
Men Min har aldrig ylat som sagt
Att yla vid vissa ljud tycker jag är vanligt. Okey nu är det inte sheltie, men en av mina dobber lade varje månad flyglarmet testades, utryckningsforden passerade hemma, billarmen gick osv. Vid dessa ljud så började det att ylas. DEt spelade igen roll om vi var ute på prommis eller hemma. Vi dessa ljud skulle det ylas.
Ni må tro folk stirrade när man gick ute och hunden satt sig ner och började yla och inte vilja gå….
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
hahaha jag dom är för roliga samtidigt 
de få jag känner som ylar, gör det mest då de blir lämnade ensamma faktiskt
eller som #2 skrev att man råkar kliva på svansen tex, så kan det komma ett ljud som är närmaste lätet typ
annars inget
Min sheltie kan prata lite ibland… han slänger bak huvudet och säger typ
"aw-ow-ah-oww-aah" …helt seriös och man ser att han är helt inne i en diskussion. Han gör det lite för sällan bara kan vi tycka. Har försökt att förstärka det, eftersom det är mkt sött. Men han svarar bara i att skälla så inte funkat så bra. Vi får helt enkelt njuta av de få diskussioner han har på just det sättet 

Zigge ylar ibland när jag går ifrån honom.
Men det är vid enda tillfället jag (och andra) har hört honom.
Mvh Ellenfyrkant
Samma här, brukar vara då dom lämnas ensamma..
Men däremot har jag sett videoklipp på tex youtube där dom ylar av andra orsaker än att lämnas själva 
Inatt vaknade jag av att Inez låg och ylade i sömnen, men det är den enda gången jag hört henne yla faktiskt ;)
Det här är nog bästa videon på hela youtube 
En sheltie som sjunger med ringsignalen, men inte vilken ringsignal som helst, haha!
Helt galet bedårande tycker jag 
Eller den här som sjunger julsånger kanske är ännu sötare 
#9 och #10 Så söta! Gillar den första extra mycket. Min mammas Sheltie brukade yla så att det lät som att han sjöng "krakel-spektakel" när han uppvaktade en av mina damer.

Min lilla chihuahua ylar när jag spelar munspel och då har Holley börjat haka på så dem ylar i kör :) Annars har jag aldrig hört henne yla, men hon gör gnisslande/gnällande läten precis som om hon pratar ibland … :)

#8 Exakt samma för mej, vaknade en natt av att Tova ylade i rummet brevid.. Kastade mej ur sängen och sprang, trodde att det hänt något hemskt men Tova tittade så förvånat och yrvaket på mej så jag fattade att hon drömt =)