Avelsprogram ?
Jag funderar på om det finns något avelsprogram hur man förebygger rasbundna sjukdomar/ defekter hos sheltien. Hur i så fall ?
Mvh Ellenfyrkant

Hade skrivit ett långt inlägg som såklart försvann…
Men det finns info på sssk.org under Avel och under Valphänvisning. Det finns ett PRA-program och så har sheltien ett RAS också som ska följas. Info om PRA och RAS hittar du under Avel.
Det har blivit vanligare med höftledsröntgen av shelties. Men detta är i nuläget inte ett krav från sheltieklubben och många uppfödare tycker att röntgen är fullkomligt onödigt. Ser man dock på den lilla statistik som finns så har ca 20% av alla röntgade shelties höftledsfel, vilket är tillräckligt många för att iallafall jag vill köpa efter röntgade föräldradjur och röntga min egen hund för att bidra till att utöka bilden över hur sheltiens ledhälsa ser ut.
Slipped tendon (sheltiehäl) är också ett bekymmer som inte registreras på något vis.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Precis som #1 skriver så är det Svenska Shetland Sheepdogklubbens rekommendationer och policy man kan kika efter där, och kikar man på Skk's registreringsbestämmelser på rasen så finns även där viss info. Valphänvisningen på SSSK har i dagsläget något andra/högre krav än vad det är för registrering i SKK.
I SKK's anomalex står det på vissa sjukdomar/defekter huruvida man bör eller inte bör avla på individ som har eller är bärare av defekt, samt hur man i aveln skall se på närbesläktade individer. Det står dock inte specifikt om rasen utan om defekt för defekt då man har samma synsätt på många raser.
Det kan hända att andra rasklubbar för Sheltie har andra rekommendationer, men jag är inte insatt i det. Det vore lite intressant att jämföra de nordiska länderna liksom även USA där man uppmärksammar t.ex sköldkörtelproblem på ett annat sätt i rasen än vad som görs här. I alla fall gjorde man det för 10 år sedan. Vad som görs nu har jag tyvärr ingen koll på.
/emma93

Tack för svar !
Mvh Ellenfyrkant