Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 6836 ggr
NinaToy
2010-06-10 14:52
0

För tunga öron?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är nybliven ägare till en sheltievalp som nu är 12 veckor. Hon har ganska tunga öron och jag undrar när det är vanligt att öronen börjar resa sig? Och även hur/när man ska göra något åt dem för tunga öronen?
Är tunga öron något domaren drar av på väldigt mycket i utställningsringen?

Tacksam för svar! MVH Nina

Chanku
2010-06-10 15:03
0

Dom ser ut att vara väldigt tunga. Jag skulle tipsa dig om att prata med din uppfödare, hon/han borde veta vad du ska göra. Är öronen bara lite tunga så kan det underlätta om man tunnar ut håret på undersidan av öronen. Men då brukar öronen inte vara riktigt så tunga som de ser ut på din bild.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Ronja06
2010-06-10 15:11
0

Hmm… Hennes öron påminner om Ronjas öron då hon var i den åldern. Hon har i dagsläget perfekta naturligt tippade öron. Men hon hade näst intill hängöron fram tills hon bytte tänder, runt 4 månader. I samband med detta reste sig öronen. Dock fick hennes syster hängöron, så må hända att jag bara hade tur.

På bilden är Ronja 13 veckor.

Mvh Emelie Förlägen

Chanku
2010-06-10 15:38
0

#2 Öronen lever ju sitt eget lilla liv hos sheltien ;) Sen är det ju jättesvårt att säga något utifrån en bild, men jag tycker det ser ut som att öronen ligger ända från "roten" på NinaToy's bild, medan öronen på lilla Ronja ser lite luftigare ut?

Nåväl, kontakta din uppfödare så ska du se att du får hjälp :)

NinaToy
2010-06-10 16:11
0

Tack för svaren.

Jag håller tummarna och avvaktar nog lite tills hon är runt 4mån, ska rådfråga uppfödaren och andra kunniga personer med. Ville bara ha flera åsikter på det och se om någon annan på forumet också har eller haft samma problem :)

Lägger in en bild till från en annan lite lättare vinkel också.

druttizen
2010-06-10 17:24
0

Min har envisa öron och dom gärna stå upp på min kille… *gaah*
Öronen brukar gärna vilja resa sig då tänder börjar tappas.

Du kan ju lätta lite på tyngden i var öra om du vill,
men jag som fått problem med att min killes öron vill stå,
så skulle jag nog vänta lite till tänderna är tappade..
Eftersom öronen gärna reser sig omkring den tiden tänder tappas, så jag skulle nog ha det som det är och avvakta lite.
Men som sagt, du kan ju lätta lite grann på var öras tyngd, för att få lite lättare om det känns bäst och sen vid tandbyte, kan du lägga på lite tyngre igen

Man brukar få lägga till och ta bort vikter titt som tätt för att få öronen bra :)

Chanku
2010-06-10 17:47
0

#5 Fast nu hade väl inte NinaToy's hund tyngder i öronen, utan den har naturligt tunga öron (precis som många andra har naturligt lätta öron).

SparklingTindra
2010-06-11 00:08
0

En del rakar öronen på hundar med för tunga öron. Men på den andra bilden ser ju ena örat ut att vara på väg att resa sig mer.

runas
2010-06-11 00:18
0

Min Gusti har naturligt tunga öron o fick anmärkningar om det på utställning, jag rakade, klippte o försökte med tanke kraft få dom att resa sig lite men tji fick jag!

Nu är han snart 5 år o jag skiter i hur hans öron är, han är bäst iaf!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

SparklingTindra
2010-06-11 00:23
0

#8 Tycker inte att hans öron ser så värst tunga ut?

NinaToy
2010-06-11 00:59
0

Tack för alla svar, som Chanku skriver har min valp naturligt tunga öron.

#7 Ibland tycker jag att der ser ut som att ena har tendens till att lätta lite… eller så är det bara vindpustar ;)

Utställning är inte hela världen, men hade varit kul att få en bedömning och kan man göra någonting åt öronen så försöker jag iallafall. :) Nu har jag kollat runt lite och blivit tipsad om att vänta tills runt 4mån, då kan man försöka klippa lite och klistra upp dem. Man skulle helst inte vänta mer än 6mån för då hade brosket i örat stelnat? Läste jag på en internetsida…

MarieSchroder
2010-06-11 10:57
0

Vet att man brukar tejpa/limma upp tunga öron. Har sett det några gånger - senast igår. Men jag vete 17 om jag skulle våga mig på att fixa detta själv. Först hade hon tunnat ut pälsen lite, sen tejpat vart öra för sig och slutligen tejpat ihop dem. Brukade tydligen funka fint. Valpen kliade sig lite i början men sen struntade den i anordningen. Men hör efter med någon uppfödare som är lite mer kunnig så får du säkert hjälp Glad

NinaToy
2010-06-11 13:27
0

#11 Ja jag har aldrig fixat med öron så jag hör av mig till någon som kan detta :) Hur gammal var valpen du såg? Tack för svaret!

druttizen
2010-06-11 15:25
0

ahaaa då är jag me

Mammas valp hade och naturligt tunga först, vi trodde att vi skulle slippa tyngder för att dom låg så pass mkt som det redan var.
Men då han närmade sig att tappa tänder så ville dom gärna ställa sig något, så vi fick sätta i tyngder och nu har han rätt vipp. Han är 10 månader idag.

Så låt öronen vara skulle jag föreslå , och se vad som händer då tänder ska bytas. då kommer dom säkerligen att lätta Nånting åtminstone :)

Ellenfyrkant
2010-06-11 17:24
0

Jag skulle nästan tycka det var bra med lite tunga öron för de brukar busa och resa sig i tandlossningsålder och sedan kring året. Men det kan juh hända att de lägger sig mer i stället.

Mvh Ellenfyrkant

Ergilwen
2010-06-11 17:48
0

Jag funderar på att skaffa sheltie i framtiden och undrar hur pass viktigt det är med öronen, förutom för utställning.

Ellenfyrkant
2010-06-11 17:55
0

#15 Har du inte tänkt att ställa ut sheltien spelar det egentligen ingen roll, dock får gärna öronen vara tippade om du tänkt använda h*n i avel. Det är ju bara för synens skull. En sheltie utan tippöron får inte alls samma uttryck enligt mig.

Mvh Ellenfyrkant

Chanku
2010-06-11 18:03
0

#16 Är det bättre att öronen är manipulerade om hunden ska användas i avel jämfört med om den har sina naturliga öron? Generna förändras inte bara för att man tynger ner eller tejpar upp öronen.

Ellenfyrkant
2010-06-11 18:10
0

#17 Nej, det är jag väldigt medveten om. För vilken gen skulle kunna förändras med hjälp av en tejpbit ? Menar snarare att det ser finare ut, för att följa rasstandard. Ger rätt uttryck. Lättare att sälja valpar eller få sin hanhund använd i avel. Kommer man sedan på att man skulle vilja pröva ställa ut är det ju alltid en fördel om hunden har tippade öron.

Mvh Ellenfyrkant

AnnelieG
2010-06-11 20:16
0

Min uppfödare körde häftmassa högst upp på öronen för att de skulle resa sig…. Men frågan är om det är att rekommendera Förvånad

Ellenfyrkant
2010-06-11 20:54
0

#19 Väldigt vanligt, dock inte för att de ska resa sig utan få mer tipp, vilket är ett vanligfare problem.

Mvh Ellenfyrkant

druttizen
2010-06-11 20:56
0

Jag tycker inte det skadar hunden tex, att ha tyngder i öron.
Dom verkar inte alls märka av det på nått sätt och får min hund nr 2 lite resande öron, så kommer ja ha tyngder även på den, för jag håller med om att intryck och utseendet blir genast mildare och sötare då öron tippar lite.

Som mamma brukar säga så blir det lite mer "räv" eller typ "schäfer" om öron står upp och det tycker jag med att det blir helt annat utseende.

Chanku
2010-06-11 20:58
0

#18 Det jag tycker är så trist är att det är så accepterat att fuska för att få fram korrekta hundar. Tar man inte mer hänsyn till något som de flesta säger är det viktigaste hos sheltiens uttryck så är det väl bättre att jobba för att få fram en ändring i rasstandarden. Att alla örontyper är korrekta, men vippöron är mest önskvärt. Sitter ett valpköp i öronen eller att en bra avelshane går bort för sina ståöron så är det ju fruktansvärt trist. Det finns betydligt viktigare saker än haka upp sig på ståöronen.

#19 Häftmassa för att få dom att resa sig?? Hur då?

druttizen
2010-06-11 21:07
0

Förresten…
för att tillägga så är ju inte tyngder heller för alltid, utan bara för några månader kanske. Det är mer de envisa öronen som man får ha tyngder i längre än "normalt" men det vanligaste är att man bara behöver ha tyngderna några månader och sen har man hjälpt öronen tillräckligt att ligga ner av sig självt.

Min vovve har envisa öron och får ha i sina tyngder längre.
Men pappas collie tex, behövde bara ha några FÅ månader

Generellt sett så hade dessa "små saker" på utseendet
en betydelse från början..
Grytdjur skulle ha vipp öron för att inte få jord å smuts i öron
då dom sticker in huvudet i grävlingsgryt osv.
Schäfer tex, ska ha stora stå öron för att MER kunna höra bättre,
allt som händer runt omkring dom.
Vallhundar ska väl ha vipp öron för att inte få regn,
smuts osv i öron då dom arbetar på gården i alla väder.

Chanku
2010-06-11 21:27
0

#23 Jag har träffat många gamla hundar (flera som varit minst 6 år) som går med häftmassa ständigt i öronen. Så det är inte alla där det räcker med att ha massa ett litet tag.

Någon sådan förklaring till stå, vipp o hängöron har jag aldrig hört. Dessutom har ju den "ultimata" vallhunden alla möjliga öronformer. Schäfern har ju också bakgrund som herdehund och borde då också ha vippöron. De belgiska vallhundarna har ståöron, kelpien har ståöron etc.

Så säg då att man har en ras som ska ha vippöron (för att det inte ska regna in eller varför det nu är beslutat att vipp är bra), varför ska man inte ta hänsyn till det i aveln? Är det bättre att avla på nerfuskade ståöron?

Nåväl, alla har rätt till sina åsikter och jag har inget emot ifall folk vill tynga ner eller resa upp öronen. Det är upp till var och en.

(Min tik har ståöron som ni säkert vet. Hon gick med massa tills hon var 6-7 månader, då reagerade hon på massan. Blev röd, ömmade och började fjälla lite. Då åkte den ut.)

NinaToy - Förlåt att vi blir lite offtopic i din tråd.

druttizen
2010-06-11 23:33
0

#24 Nu gav jag bara några ungefärliga exempel.
Ser gång på gång i dokumentärer att öron och sånt från början avlades av skäl. Som tex gryt-hundar, att deras måste va vippade för att skydda örongången och allt då de gör sitt jobb.

Nos och annat brukar ju också se lite annorlunda ut på vissa hundar, pga deras syfte som ras och sånt. Så jag drog lite små ungefärliga exempel bara.
Grythundar vet jag säkert att det är så och med alla raser så ser dom lite ut som dom gör av ett syfte.
Sen har ju vi människor ändrat lite på utseendet med tiden, för själviska skäl oftast… Bulldog tex har vi gjort större huvud på och det är själviskt för hunden får svårt att föda normalt då huvudena är så pass stora, mot vad dom var från BÖRJAN.

De blandade vallhundarna är många och dom trixade säkert länge fram sin rätta ras, innan dom kom på vad på hunden som inte var bra osv. Vad dom ska avla mer fram på rasen osv.
De som MEST klassas som vall idag är nog BC, Australisk sheepherd… och ja nått mer. Många andra är lite mer mångsysslare. Sheltie var en allaroundras, gårdshund med fler sysslor tex.
Schäfer kom dom på, funkade bäst att avla fram nos och hörsel på, för den kunde spåra och höra förövare osv, så blev bättre som polishund. Nåja, var inte tanke på att gå in på detaljer egentligen, utan bara för att nämna att utseenden på hund från början hade just Syften. Sen har vi människor avlat mer på utseenden därefter.

Det jag skrev ovan var bara lite allmän info, samlat från dokumentärer om hundar. Inte så exakt heller kanske, men tänkte mest att man ska förstå typ.

Jag struntar också i hur folk gör med sina hundar.
Bara hunden inte tar skada och inte far illa på nått sätt, så gör det mig inget.
Sen kan jag tycka det är finare med vipp, för det ett mildare utseende, men kan vissa inte ha tyngder eller få till sina vipp, så kan dom inte. SOm du skrev att du fick ta ut för det skadade. Gör ju inte hunden mindre värd för det. Bara att det är finare i det stora hela att sheltin HAR vipp. Men som sagt.. hunden blir inte mindre värd med ståöron.

Bättre att avla på fusköron??
Nja nått sånt tänker jag inte alls.. det hela handlar nog mest om vad vi gillar att se på. Att vi vill bevara sheltien som den såg ut. Alltså med vipp.
Har ens hund inte naturlig vipp, så brukar uppfödare tala om att man får ha tyngder som hjälp osv. och då blir det upp till var och en.

druttizen
2010-06-11 23:39
0

oj så långt det blev hahaha

Nåja… men aveln har ju blivit lite annan genom åren.
Från början var ju tex sheltien lite mer stressad, känslig och nervös,
mot vad de flesta sheltien IDAG är.
Avel ändrar sig och öron verkar ha blitt jobbigare idag på de flesta, jämnfört med hur öronen var från början då de låg utan problem som sagt.

Så avel ändrar sig ju lite smått genom åren och vi vill väl helt enkelt försöka få våra sheltie att se ut som en sheltie såg ut från början. Så trots att öron är svårare idag mot vad det varit, så fixar vi med våra tyngder för att bevara sheltiens första utseende

typ… hehe
nåja Flört

Ellenfyrkant
2010-06-12 04:13
0

Av vilken anledning har mina inlägg raderats ?

Mvh Ellenfyrkant

druttizen
2010-06-12 11:26
0

#27, ja ser några inlägg som du gjort Obestämd

Chanku
2010-06-12 11:30
0

#27 Jag ser också alla dina inlägg? Jag kan heller inte se att det finns några raderade inlägg.

Ellenfyrkant
2010-06-12 16:16
0

På siffrorna ser inget rederat ut fast jag vet att jag skrev fler inlägg. Obestämd Kanske min dator som inte postat dem ordentligt.

Mvh Ellenfyrkant

Chanku
2010-06-12 16:52
0

#30 Isånafall är det någon bugg i forumet (eller att din dator har strulat). Kan säga att det iallafall är ingen som har raderat dina inlägg.

Det senaste inlägget jag kan se av dig är detta:

"#19 Väldigt vanligt, dock inte för att de ska resa sig utan få mer tipp, vilket är ett vanligfare problem."

Ellenfyrkant
2010-06-12 17:07
0

#31 Det är vad jag ser också, men skrev senare än det.

Mvh Ellenfyrkant

Fidododo
2010-06-12 20:09
0

För att återgå till NinaToys problem så skickar jag en bild av Tiki, det örat som ser bättre ut blev för lätt och han får fortfarande ha tyngder i. Det örat som ser tyngre ut blev vid tandlossningen lättare och är nu perfect vippat utan tyngd. Så håll ut

NinaToy
2010-06-14 10:39
0

#33 Tack för bild och svar! Till min stora lättnad har jag nu sett att båda öronen lättat lite, dem hänger inte längre från roten. Öronen ser jämna och fina ut. Ska se om jag hinner lägga in en bild senare idag. Tack till alla som har kommit med tips och hjälp :) Kanske snart skriver om ståöronsproblem… ;)

NinaToy
2010-06-18 00:00
0

12 veckorsbild på öronen :)
Träffade kullbrodern igår och han hade häftmassa i ett öra.

SparklingTindra
2010-06-18 00:04
0

#35 Söt hon är. =)

Kitten86
2010-09-17 18:29
0

Är det någon som har sett eller vet hur man tejpar för tunga öron? Känns lite "risky" att testa själv. Har fått råd över telefon, men det kanske ärnågon här som kan förklara bättre?

Har hittat en "svag punkt" i öronen, så om man håller och ger lite stöd där så står öronen rätt….

Kanske kontruera en liten platta som stöd för tunga öron, ta patent på och sälja? Haha

Men jag håller med om att alla öron borde vara tillåtna, men att vippöron ska föredras. Verkar ju som att det flesta behöver någon form av korrigering för att få korrekta öron - vilket jag personlig tycker är fel! Rasstandarden borde ändras eller något annat göras.

Min hund har lite för tunga öron + att han är svartvit - när vi var på utställning tyckte domaren att han gav intryck av att vara en annan ras och dömde därmed ut honom helt….

martinaahh
2010-09-20 16:43
0

Jag har också en liten kille på snart 5 månader vars öron inte heller vill resa på sig. håller med #37, vill inte riktigt testa på det själv, utan tips. Kollat på internet ifall det eventuellt fanns några bilder på hur det ska se ut, men inte hittat något.

NinaToy
2010-09-20 18:16
0

Lite uppdatering från Holley,: Nu är hon 6 månader och har tappat alla sina tänder, har fått jättefina 1/3 tippar på sina öron.
Det ena tenderade till att ställa sig upp så jag satte i lite häftmassa och då tippade det fint igen. Det kunde jag inte tro för 3 månader sedan, men det går fort när dem börjar resa sig! :)

martinaahh
2010-09-20 22:24
0

#39 härligt :) när reste sig hennes öron? Min är ju nämligen snart 5 månader och dom vill sig ju inte riktigt till att lätta :)

NinaToy
2010-09-21 10:40
0

#40 När hon var 4-5 månader i tandlossningsperioden så började det ena resa sig, det andra var lite segare och reste sig nu vid 6 månader :)

martinaahh
2010-09-21 17:49
0

#41 Jaha :)  Jo Atlas ena örat har rest sig lite, så det kanske inte är helt kört för öronen än ;)