Tips på aktivering
Min 1-åriga tjej har gipsat bakben och vi har order från veterinären att inte motionera. Det som gäller i nästan 2 månader framåt är långsamma koppelpromenader för att gå ut och kissa och sedan in igen.
Det här går henne på nerverna. Hon är totalt utteråkad och har hur mycket energi som helst. Fick hon bestämma skulle gipset av med en gång och hon ut och rejsa i full fart.
Vi kör mycket godissök och matsök ute för att hon ska aktiveras lite. Ett tag efter är hon lugn men sedan sätter hon igång igen med att skälla och springa omkring och göra allt för att få gå ut eller sysselsätta sig.
Jag vore tacksam om någon av er här har lite andra förslag på saker vi kan göra så hon får lite aktivering. Kan vara lekar, sökövningar, trix mm.
Alla förslag tas tacksam emot.

Nu vet jag inte hur mycket hon får röra på sig, men har du testat att spåra med henne? Du behöver inte vara i värsta skogsterrängen för att spåra, utan det går utmärkt att spåra på ängar (eller tom asfalt). Använd en sele och ett vanligt koppel. Strunta i linan så har du bättre kontroll på hur hon rör på sig. Både smart i början av spårinlärningen och för att hindra henne att skena iväg nu när hon är gipsad.
Jag kan ibland uppleva att hundarna blir lite lugnare av att spåra, jämfört med av att söka. Kanske har att göra med att hunden får följa "en stig" av doft, jämfört med att springa runt och leta efter doften.
Tricks går ju att variera i all oändlighet och det är bara fantasin som sätter stopp. Om du shejpar och inte "lockar" hunden att göra tricks, så får hunden använda hjärnan lite mer.
Servera inte maten i en skål, utan berika. Sprid ut maten på gräsmattan, göm i toarullar, mosa i en smet och sätt i ett märgben/kong o frys, vira in maten i massa papper etc.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
jag är lite inne på samma som ovan , jag brukar gömma godis under ett deciliter mått så dom får försöka komma åt eller stoppa godis i en pet flaska utan kork . lära hunden stillsamma triks tex ha en godis på nosen och vänta tills ett varsegod kommer .
#1 Spår var en bra idé. Egentligen tror jag inte vet. skulle tycka det var en lika bra idé men vad ska man göra. Jag tror det är bättre med en lugn och sansad hund som går 30 m i lugn takt än en som springer runt som en dåre och är stressad på grund av inaktivitet.
Några förslag på vilka trix man kan lära in? Inspirationen och idérikedomen är inte på topp.
#3 lägga tassarna i kors när hunden ligger ner ,
du kan lära in att hunden ska skämmas lägger tassen på nosen

#3 Städa (plocka föremål och sätta i en hink), korsa frambenen, höga frambenslyft, nicka, röra huvudet åt olika håll, slicka sig runt munnen, skälla, sätta rullning på en boll med nosen etc.

Hejsan. Du skulle kunna lägga godis i en petflaska eller i en tennisboll. då har hon att göra en stund:)
Chanku kom ju med jätte många bra tips på trick. Du kan ju även lära in puss, tass, vinka. lägga huvudet på sidan. kasta nått föremål, eller stå på vissa saker. Kör du klicker?
Jag skulle ju inte rekommendera att börja spåra med henne sålänge hon har bakbenet gipsat. Fast man lägger sele på och kort lina så belastar hunden benet fel ändå och speciellt om hon tycker det är roligt så kommer hon att börja dra för att slippa framåt.
Men olika trix och problemlösningar är ju ingen dum ide. Vika in godis i scarfar, gömma godis på olika ställen i huset. Lär henne tala, sucka, skälla på kommando. Lär henne hämta leksaker vid namn, t.ex hämta ankan, hämta bollen osv.
Hundarna kräver inte så mycket fysisk stimulans om de får mera psykisk stimulans.

Finns barnleksaker som är bra tex såna burkar som man staplar i varann, ringar som hunden ska trä över pinnen.. Typ fischer och brioleksaker=) Tar lång tid..

#7 Precis, skulle det vara en hund som lägger tyngd i selen (det finns individer som beter sig som att de är ute på söndagspromenad när de spårar) så skulle jag absolut inte spåra med henne.
Nåt jag skulle göra är att kontakta en "sjukgymnast" för hund och fråga om de har några tips för lugn aktivering. De borde defintivt veta vad som är bra och inte bra.

simma i en bassäng. Fast de kanske man inte kan göra med gips kom ja på. haha..