Önskar :(<3
Jag är en tjej på 12 år som så SJUKT gärna vill ha en hund, helst sheltie… Har velat ha en hund sen jag var tre.
Jag undrar, hur gammal tycker ni man ska vara för att ha en egen hund?
Hur får ni till det med valpen, har hört att man ska vänta tills den är 4-5 månader innan man kan vara borta längre stunder…
Hoppas nån kan svara :)
Hittade ingen grupp så ni får fixa det… ;)

Oj, det var en svår fråga. Jag skulle säga att det beror på hur mogen man är som person. Däremot helt ensamt ansvar över en hund ska man nog inte ha vid 12 års ålder. Dock kan man ju ha en hund i familjen som man "delar" på. Så att man har tid med skola, kompisar och andra intressen utöver hunden. Jag skaffade min första egna hund när jag var 18 år. Jag är dock uppvuxen med hund (tjänstehundar) och har alltid haft ett väldigt stort intresse, speciellt för hundträning. Så jag har tränat med mina föräldrars hundar tills jag tog över min förra hund. Min nuvarande hund köpte jag förra året då jag var 23. Om jag hade varit mogen att skaffa hund före 18 års ålder? Javisst! Nu blev det helt enkelt så att jag inte hade möjlighet att skaffa hund före det och istället fick "nöja mig" med familjens hundar.
Jag tror tom det är lag på att inte lämna unga hundar för länge i början. Min hund är 1½ år och jag får pyssla ganska mycket med att fixa hundvakter etc när jag är iväg och studerar på dagarna. Det har varit någon enstaka dag när hundarna varit tvungna att vara ensamma i kanske 5 timmar, men då har jag alltid sett till att någon har varit dit och rastat av dom.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Tack så mycket! Är det något speciellt med just sheltie som man bör veta innan man köper en valp?
Jag fick faktiskt min första sheltie då jag var 12år gammal. Jag tillsammans med min mamma hade ansvaret för henne. Jag gick bl.a. Flera kurser med henne. Och hon lade grunden till mitt nuvarande stora intresse för hundar.
Eftersom mamma såg vilken tid och engagemang jag lade ned på Ronja så sade hon jag då jag ville ha en helt egen sheltie. (dock fick jag SJÄLVKLART lite hjälp med hundpassning etc. Det är totalt omöjligt att ta helt eget ansvar för en hund då man går i skola.)
Jag var då 14år - skulle fylla 15. Och det har gått alldeles utmärkt!
Idag är jag 17år, tränar och tävlar aktivt med hundarna. Håller kurser och kommer antagligen snart in i styrelsen på våran klubb.
Men det var självklart ingen självklarhet att mitt hundintresse var så stort då jag var liten, man utvecklas och får nya intressen. Dock är jag helt säker på en sak - mitt hundintresse växer för varje år som går.
Det jag kan rekommendera dig är att prata med familjen, så att de är med på det och är villiga att hjälpa till! Det blir mycket enklare då!
Själv kan jag även rekommendera att kolla om ni har någon som kan tänkas passa valpen/hunden. Är hunddagis ett alternativ kanske?
När det gäller sheltien så är det med många andra hundar. - kolla rassjukdomar. Sheltien har tyvärr ett par ögonsjukdomar man bör akta sig för.
Jag kan även rekommendera att kolla runt lite och med tiden hitta kennlar som faller en i smaken. Ex. På utställningar.
På sssk.org kan du hitta allt från valpkullar, fakta till kennlar runt om i Sverige. :)
Mvh Emelie 
Jag är snart 16 år och jag ska få/köpa min första egna hund på fredag.
Jag längtar jäääääääääättemycket!!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Kolla upp hälsa och mentalitet är mitt råd :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Tack så mycket för svaren, hoppas verkligen att tipsen fungerar! :)
4# Vad roligt!