Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1956 ggr
Maulin
0

Tuffa till min sheltie?

Min sheltiekille är så himla feg ibland. Igår gick vi i skogen med flera andra hundar men han går bara bakom oss mattar, medans dom andra springer runt och leker. Springer de mot han blir han nästan rädd. Han är rädd för mycket annat också.

Vad kan man göra? I vissa situationer blir det ganska jobbigt. Rädd att jag måste byta ras i framtiden..

Är era såna också?

BrightGloria
0

Min Zelda som nu är tre år var likadan och det är hon inte ensam om.
Det finns väldigt många shelties som är rädda/nervösa bland andra hundar men det går att göra något åt det och det hänger på dig.

Zelda ville inte träna agility när det var andra hundar i närheten. Det var total stopp och hon var supernervös!
Även om jag tyckte det var jobbigt att ha en feg hund så gav jag liksom inte upp. Jag brydde mig inte om att hon var feg, nonchalerade henne totalt när hon betedde sig så. Lyfte inte upp henne, gullade inte med henne utan berömde bara när hon var duktig.
Vi gick på hundpromenader, sheltieträffar, tränade bland andra hundar osv. Jag tvingade henne aldrig att hälsa på andra hundar. Om hon inte ville det så okej, hon fick springa och gömma sig om hon tyckte det var en bra idé. Såg ju däremot till att hon inte blev jagad eller "mobbad".

Vi skaffade en till sheltie och det tog en vecka innan hon accepterade henne, grannens hund tog det två veckor att acceptera.
När Zelda var två år så debuterade vi i agility och hon brydde sig inte om de andra hundarna!
Sen dess har det bara blivit bättre och bättre! Ger man henne lite tid med nya hundar så kan hon vara med i lite lätta hundlekar även om hon är lite blyg. På hennes villkor såklart.

Det är inget hopplöst fall att få en nervös/rädd/blyg sheltie! Det tar bara lite längre tid och man får acceptera att inte alla hundar är sociala.
Lär din hund att du är trygg och att den kan komma till dig om den känner sig obekväm, men inte dalta. Din hund kan ändra sig, men det beror på dig.
Lycka till! :D

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Maulin
0

Tack, ja jag har ju märkt när vi träffar andra hundar att de ofta går bättre om man träffar samma hund ett par gånger. Tänkte gå agility till våren också.

[Moollan]
0

Min lilla 14 veckorsvalp är jättemodig i alla situationer. Det handlar om vad man gör det till och hur mkt hunden är med på olika saker.
Sedan 8 veckors ålder har Laika varit med överallt och jag har aldrig daltat med henne om hon blivit rädd nångång. Hundträffar, malmö horse show, bilmässor. Näst intill varje dag händer det någonting.
"12 olika platser innan 12 veckors ålder" - brukar det sägas. Och det har funkat för mig.

Ge inte upp, men ut på olika ställen varje dag och låt honom vara. Beröm när han gör rätt utan att dalta honom. Blir han rädd för någonting, låt honom bli rädd och vänta tills han själv har lugnat ner sig. Om du gör en grej av det han blev rädd för så kommer han bli ännu mesigare i fortsättningen.
Mkt mkt mkt miljöträning och hundträffar!

Lycka till :)

Ressu
0

Socialträningen är jätteviktig hos unga hundar. Ju mera de ser av världen desstu mindre finns det att vara rädd för =)

Ge stöd åt hunden, men se upp med att förstärka rädslan. Försök håll dej lugn i alla situationer så ser din hund att matte reagerar inte så behöver jag inte heller reagera. Har du nån vän med en väldigt stabil hund så kan det vara bra att ta med till en början…

Lycka till! =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

druttizen
0

Hur gammal är din?

Tänkte lite för att första året och endel också i 2-års åldern, kan var extra känsliga och mesiga. Men dom går igenom så mkt under valp och tonårs ålder.

Socialträning, miljöträning är viktigt. Att vara ute ute ute. Att inte klappa en rädd eller osäker hund å inte prata med den, men ändå finnas där för den typ.
Beroende på fara så kan man ju börja träna på avstånd. Sen successivt stå närmare faran.
Min är 2 år och fortfarande livrädd och osäker på barn tex. Men går jag förbi ett dagis säger vi, så kanske jag står en stund på andra sidan gatan eller så. När det funkar så går jag närmare successivt, fast inte på samma dag, utan första veckorna är jag bara på andra sidan gatan.
Det har hjälpt min med flera faror. Han lär sig att lita på mig och att jag inte utsätter honom pang på.

Om vi säger tex en hundrastgård, så kan du kanske låta din hund få hälsa utanför staketet i början tex. Så litar han på dig. Sen när du gjort detta ofta i några veckor kanske (individuellt), så kan du gå in. Men innan du släpper så ser till att det är BRA hundar i gården. Kanske lite lugnare eller så. Snälla å bra hundar. När han är mer bekväm så klarar han mer med tiden sen. Blir en hund skrämd så kan det ögonblicket sitta i länge, så utsätt inte din hund för nått farligt för fort.

Men jag vet inte heller hur gammal han är, så lite svårt att ge för exakta råd. Vad mer än han rädd för tex å hur reagerar han då? Utfall, gömmer sig, panik?