Berätta om er
Jag har ägt min sheltiehane i snart två månader och är nyfiken på er och era hundar.
Jag har nu kikat in på flera av er och skulle tycka det vore kul ifall ni berättade lite om er och era hundar, ålder och var ni bor och vad ni gör med era hundar. Första sheltien?
Fram med fantasin, hänger mycket på detta forum och skulle tycka det vore kul att "lära känna" er lite bättre.

Jag heter Maria och är 23 år, boendes i Råneå. Jag äger min första sheltie nu, en tik på ett år som heter Pixie. Hon kommer från en kennel i södra Norge, så det var en bra bit att köra för att hämta hem henne. Sisådär 130-140 mil enkel väg :) Jag hoppas på att kunna tävla med henne och är själv väldigt intresserad av hundträning. Hos oss tränas det agility, lydnad, "cirkus" och spår.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Kan ju vara kul för er att veta lite om mig också :)
Är en 21 årig tjej som heter Malin, bor i småland i Oskarshamn. Äger också min första sheltie nu, en hane vid namn Eddie, en hel mysig kille. Han är en omplacering, anledningen är hans storlek som är för stor. Han kommer från Lönnerbergas kennel i Blekinge. Vi ska hoppa på en grundkurs nu och har planer på att börja med agility. Vill även prova lydnad, rallylydnad. Vi tränar nu mest lite vardagslydnad och lite cirkuskonster.
Har även en blandis hemma också, en större variant som jag köpte av en bekant då min berner sennen hastigt avled endast 7 månader gammal.
Jag heter Malin är 28 år och bor i Lidköping. Jag har sedan 3 månader en 8 månaders sheltietik vid namn Bell boende hemma hos mig. Min första hund. :)
Vi tränar mest allmänlydnad och en del cirkuskonster just nu. Men tanken är att vi ska träna agility, rallylydnad, spår och kanske treibball. Beroende på vad vi tycker är roligt.
Men innan vi kommit så långt är det några kurser som ska avklaras. Närmast en valpkurs. :)
Jag heter Anna och är 21 år, bor i Gällivare. Jag har två sheltietikar: Tindra 5 år gammal och hennes dotter Enya 2 år gammal.
Vi tränar Agility (jag är även utbildad agilityinstruktör A1), Lydnad, Spår, Rapport, lite Flyball och diverse trix m.m.. Ska börja med treibball till sommaren hade jag tänkt. Tävlar i Agility, ska förhoppningsvis starta i alla fall en gång i lydnadsklass I i år.

Jag heter Lina och är 18år, bor i Sunne Värmland. Jag har tre galna hundar: Stintan (Golden ret./samojed 8år), Zelda (Sheltie 2½år), Meya (Sheltie 1år)
Vi tränar och tävlar i agility, och försöker utveckla vår vardagslydnad ännu mer. Är också nyfiken på treiball, då Zelda är en riktig bollkalle.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
En del som bor långt uppåt landet, och endel i min ålder.
Kul!
Jag heter Kati är 27 år och bor med sambo och våra hundar i Österbotten, Finland i en lite by 5 mil söder om Vasa. Vår flock består av 3 shelties och 1 cockerspaniel. Mera info om hundarna finns på vår hemsida!
Med hundarna tränas och utövas en hel del. Agility, lydnad, viltspår, utställning m.m.
Jag har hållit på aktiv med hundar sedan -94. Jag är utbildad agi-intruktör sen -04 och har fungerat som agilityskolare på alla nivåer sen dess. Numera drar jag träningar för vår lokala hundklubb inom flera olika grenar bl.a vardagslydnad och ringträning.
Jag heter Birgitta och bor utanför Oskarshamn med sambo, två barn, en golden retriever och två katter. Har dessutom ett stall där förutom andras hästar även min bor. Uppväxt på bondgård, men på fritiden idag påtar jag gärna i min lilla trädgård. Älskar att rida i skogen och då vill Bonzo (hunden) också gärna följa med.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Jag heter Amanda och är 17 år. Bor ursprungligen i Malmberget men går hundlinjen i Piteå.
Där bor jag med världens bästa sheltie Inez, 2 år. Vi tränar och tävlar lydnad och agility, samt att vi tränar lite spår, sök och uppletanden. Lite freestyle blir det också mellan varven. Utställning är också något vi roar oss med. Har även hållt på med hästar mycket och har en ponny men har helt och fullt tappat intresset - nu är det bara hundar som gäller. :)
Är 22 år o bor i Vasa med blivande man på 26 år (27) och vår första sheltie på 2 år. Mamma, pappa o två syskon äger jag också
. Gifter mig nästa vår så planeringen är i full gång! Samtidigt försöker jag hinna med slutspurten i studierna till sjukskötare, planerar bli klar till jul. Turbo skaffade vi efter många om o men med många misslyckade parningar o långa vänteköer, blev att ränna halva Finland runt innan vi hade hem honom. Ett yrväder som inte alltid får husse o matte o hänga med i svängarna. Mest som sällskap o gosegris, en rätt nerlagd utställningskarriär har vi bakom oss. Intresset svalnade då matte inte var så riktigt bra på det
Långa promenader o joggingturer med husse varvas med lek o mycket löst springande så mycket som det är möjligt. Nya tricks o konster är under upplärning nu som då och en hel del användade av Nina Ottossonleksaker o egna uppfinningar :)
Mitt namn är Caroline och jag bor utanför Vetlanda, småland. Här bor jag med min mamma, pappa, lillebror samt djuren förstås. Förutom mina tre sheltiekillar Franke, Love och Kazper har vi även 4 katter (varav en är försvunnen), 2 kaniner, 7 undulater och 3 akvarier.
Frankie var inte den första sheltien vi skaffade. Min mamma skaffade en sobel sheltiehane några år innan jag föddes och han fanns även några år efter att jag kom till världen. Nimbus som han hette blev bara ca 6 år gammal. Han rymde från trädgården och blev påkörd av en bil 
När vi för ca 5 år sedan började planera att skaffa hund var mamma väldigt sugen på att skaffa sheltie igen. Jag var väl inte lika glad åt rasvalet men nu är jag mycket glad över att jag "gick med på" att skaffa sheltie. :)
Ett år senare tog vi hand om en omplacering på 6,5 år, en trefärgad sheltietik vid namn Pyret. Denna hund var helt underbar. Tyvärr blev Pyret svårt sjuk och fick somna in förra vintern.
Efter Pyrets bortgång blev Frankie väldigt deprimerad och var inte alls glad längre. Vi började leta efter en vuxen sheltie som sökte nytt hem och frågade vår uppfödare om hon visste någon som behövde omplacera en vuxen sheltie. Hon kände inte till någon som skulle omplacera sin hund men däremot berättade hon att Frankies halvbror Love, då 4 mån gammal, fortfarande letade nytt hem. Så Love fick flytta hem till oss :)
Kazper var inte alls planerad att flytta hem hit men jag blev helt förälskad i honom. Kazper kommer flytta med mig den dag jag flyttar hemifrån. Frankie är mest pappas hund och Love är mammas hund så jag kan ju inte ta med någon av dom. Nu är jag även arbetslös så det passade ju bra med en valp att göra rumsren och träna lydnad med nu när jag har så mycket fritid:)
Arbetslös har jag varit snart ett år nu, tog studenten i juni förra året och har inte lyckats få jobb ännu. Nu planerar jag att börja på omvårdnadsprogrammet på komvux i höst, då kommer jag satsa på att bli ambulanssjukvårdare. Hoppas verkligen jag kommer in på utbildningen:)
Mina tre shelties kommer alla från samma kennel. Frankie och Love är halvsyskon och har samma mamma. Frankies kullsyster är Kazpers mamma. Kazpers mamma är Loves halvsyster. Lite rörigt men jag hoppas ni förstår hur jag menar ;) Frankie är 4 år gammal och kurser jag gått med honom är: valpkurs, allmänlydnad och nu agility klass 1. Love är 1,5 år och jag har än så länge bara gått en grundkurs med honom. Den 13 maj kommer jag ställa ut Love inofficiellt och jag kan inte ens beskriva hur nervös jag är. Har aldrig ens varit på en utställning och tittat!
Men var på utställningsträning förra veckan så jag kommer nog inte skämma ut mig totalt ändå. Får hoppas det går bra.
Kommer eventuellt gå agility klass 1 med honom till hösten. Lilla Kazper är bara 5,5 månad och jag går just nu en valpkurs med honom. Tyvärr är Kazper extremt bilsjuk och klarar inte en minut i bilen. Därför kommer jag hoppa över de två gånger som är kvar av kursen och bara gå på avslutningen. Tycker så synd om honom när han måste må dåligt.. Frankie var precis likadan tidigare, från det att han var valp till tre års ålder. Sedan släppte det helt och nu åker han mer än gärna bil:)
Mina fritidsintressen förutom djur är: fotografering, musik, natur och inredning.
Jag heter Josefina och är en 83a. Så 26 år asså.
Är uppväxt med sheltie men äger nu min första som är en sobel kille.
Han är 2½ år och blev lite för stor. Han är också lite osäker av sig, men vi jobbar på detta. Går framåt hela tiden faktiskt.
Förr och uppväxt i Lidköping i väster, men Bor i Norrköping i östergötland sen 3 år nu.
Wilmer heter min sheltie och har gått valpkurs, fortsättnings lydnad och nybörjar agility. Just nu går vi inget utan koncentrerar oss på kontakt, bli trygga i varann och få bort viss stress och rädsla som han bär med sig.
Mina intressen? Foto, intredning, djur, musik, resa, språk…….. å massa mer