Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 2783 ggr
Vargflickan
2010-09-28 15:43
0

Munsanering

Hej allihopa, här har ni en nykomling Cool

Jag har en 7-årigsheltiegubbe som är i behov av munsanering. Har ni fixat tandsten för era hundar? Han ska få laserbehadnling, men frågan är om han ska sövas under narkos eller bara sederas. Jag velar mellan två kliniker där de på den ena sederar och på andra söver. Tips? Hur bra blir det efteråt? Och vad kan man göra för att inte vara så orolig när man väntar?! ;)

Mvh.

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Chanku
2010-09-28 17:02
0

Nu har jag aldrig behövt fixa tandsten på nån av mina hundar, men en kompis till mig har gjort det. Som jag förstod det så hade det gått bra och blev bra efteråt. Hurvida hunden sövdes eller bara fick lugnande vet jag inte…

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Ressu
2010-09-29 14:36
0

Jag har heller aldrig varit tvungen att skrapa tandsten på mina, men har haft flera bekanta som har gjort det på deras hundar. De flesta har bara fått lugnande men vet en som de var tvungna att söva bara pga att de var tvungna att dra ut en och annan tand…

Ingreppen brukar inte ta så länge och på vissa kliniker får man vara med under ingreppet.

Jag skulle råda dig att tala med de kliniker du funderar på och se vilken av dem som känns bättre och mera rätt för just er. =)

Det är väldigt stor skillnad på olika kliniker och viktigt är ju att man litar på sin veterinär. Jag köra gladeligen 5 mil extra bara för att träffa "vår" veterinär =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[countess]
2010-09-29 17:23
0

Jag skrapar själv mina hundar men skulle dock gå till en veterinär om jag inte kom åt överallt mina hundar njöt nästan haha

NinaToy
2010-09-29 17:57
0

Min chihuahua har varit hos vet för tandstensborttagning för hon får väldigt lätt och mycket tandsten. Hon blev sövd, lämnade henne kl 8 på morgonen och hämtade henne kl 1. Då var hon vaken och pigg.
Kostade 1600 kr på en veterinärklinik i malmö.
Vill dock inte att hon sövs ner i tid och otid så jag ska själv försöka ta lite tandsten nu regelbundet för att ha det under kontroll..

Vargflickan
2010-09-30 01:04
0

Nu har jag bokat tid! Det blir narkos. En rejäl slant dyrare men i min värld så tror jag att dom kommer åt lite bättre och att det blir "ordentligt" gjort i och med att han har rätt grova problem. =) tack för alla erfarenheter och tips!

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Ressu
2010-10-02 12:15
0

Meddela gärna efteråt hur han mår och hur det gick!

Håller tummarna för er!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus