ungefär hur mycket?
Ni tycker säkert att jag börjar bli rätt tjatig, men jag bara måste veta… 
Ungefär hur mycket kostar en sheltie om året med foder, själva valpen, försäkringar, godis, leksaker, andra tillbehör?
Jag fattar att det varierar rätt mycket men på ett ungefär…

Valpinköp: 10.000-12.000 ligger väl priserna på normalt
Försäkring: skulle säga från 1600 per år
Hundfoder: Beror på vad man väljer för foder. Köper man ett relativt bra foder i 3 kgs påsar så kostar det ungefär 200 kronor. Går kanske en sån påse i månaden?
Hundgodis: Beror på vad man väljer. Från 20 kronor i månaden upp till..hur mycket som helst egentligen :)
Hundkurs: 500-1500 kr (lite olika)
Medlemskap i hundklubbar: Ca 300 kr per klubb (kolla upp SHU!)
Hundleksaker: Jag vet en del som aldrig köper leksaker till hundarna och en del som jämt köper leksaker till hundarna… Kanske…300 kronor per år? En del håller ju i en evighet och andra kan gå sönder snabbt…
Veterinärbesök: Dyrt! Det absolut billigaste veterinärbesöket för mig bestod av knappt 2 minuter av veterinärens tid och ett snabbkläm på magen, det gick på ca 500 kr.
Kort sagt: Det är INTE billigt att ha hund. Men, det är absolut värt det! :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Tack så mycket! Nu blir det mycket enklare att räkna ut det här… 

Jag skulle nästan vilja säga att själva hundinköpet är det billigaste med hela hundägandet… :)
#3 Instämmer:). Just veterinärbesök kan ju också behövas utan att hunden är sjuk. Vaccinering varje år får man också räkna med och eventuellt ögonlysning någon/några gånger i hundens vuxna liv, och röntgen och avläsningskostnad vid något tillfälle. Vad gäller vaccinering så får man lägga till kostnad för uppvaccinering av rabies och antikroppstest och kostnad för utfärdandet av pass om man vill kunna resa utomlands.
Sen kommer jag också att tänka på kostnad för avmaskning, men hur ofta man gör det om inte hunden är drabbad av mask tvistar de lärde. Men om man tar ett exempel för att resa in till Sverige från Danmark, då man måste avmaska, så kostar en avmaskning för Sheltie runt en hundralapp om jag minns rätt (fast då är det nog 2 tabletter i så att det räcker 2 gånger).
Om man vill lämna hunden på pensionat nån gån per år, eller om man vill ha hunddagis så får man räkna med det i utgifterna också.
Och så är det ju klokt att investera i ett säkert transportsätt om hunden skall åka bil (t.ex krocktestad sele eller bur anpassad för bil) eller tåg/flyg (transportbur)
Det var några av de saker jag kom på just nu. Är ledsen att jag inte skrev priser men det varierar så beroende på vad man väljer, och var man köper.
/emma93

#4 Ah, hundbur o sådant tänkte jag inte på! En bra krocktestad bur kostar några tusen, men är helt klart något att investera i!
Samma gäller ju då hunddagis, dagmatte etc. Nu vet jag inte hur priserna ligger, då jag har turen (än så länge) att kunna fixa gratis hundvakt. Men jag kan tänka mig att det ligger på nån tusenlapp i månaden?
Koppel, halsband och sele kan vara bra att ha. Kostar kanske 600 kronor tillsammans? Täcke om man tycker att hunden behöver det.
Schampo, balsam, borstar, klotång etc kostar också en del. Inget man behöver köpa nytt så ofta dock, men ändå en kostnad. Köper man helt nytt så får man kanske räkna på minst 400?
Hundsäng kan vara bra att ha. Där ligger priserna från 100 kronor och uppåt.