min valp skäller.
Min valp skäller när hon ska ha mat och blir ivrig. Hon skäller även när hon är i sin hage. Vet ni något bra tips på tyst träning?
Men det är inte alltid utan vissa gånger.
Pokemon hundar och konst

Ingen mat om hon skäller, direkt hon tystnar (inte nu bara för att hämta andan) så ge henne maten. Om hon aldrig tystnar, så lämna köket och gör något annat. När hon blir tyst servera maten. Ignorera henne när hon skäller, dvs uppmärksamma henne inte genom att fya o försöka tysta ner henne.
Det där med att skälla i hagen skulle kanske kunna lösas med burlekar. Dock är ju då en bur att föredra när man håller på med burlekar, men du kanske har en bur eller kan låna en? Kort sagt så är principen med burlekar att få hunden att älska buren. Den ska springa till buren, kasta sig in och bli kvar i buren oavsett störningar. Försöker hunden kliva ut så stänger man igen luckan. Om hunden skäller, gnäller etc kan man täcka över buren för att direkt hunden tystnar plocka bort skynket. När det gäller att täcka över buren så tycker jag dock att man ska vara lite försiktig… Är det "surt" skällande att "Jag vill också leka!" så okej, men handlar det om att hunden tycker det är obehagligt så har man gått för snabbt fram. När hunden förstått principen med burlekarna borde det gå rimligtvis ganska lätt att föra över det på hagen.
I hagen så kan du ju passa på att servera kanske ett märgben (ta ut märgen först) så att valpen ser det som något positivt att vara där.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Hej, börja redan nu när hon är liten att hon aldrig får som hon vill om hon skäller, t ex skäller hon när du ska göra i ordning mat, ställ ifrån dig det du håller på med direkt och gå ifrån och gör någonting helt annat. När hon är tyst går du lugnt tillbaka och fortsätter, upprepa tills du kan göra hela måltiden och hon är tyst. Samma sak i hagen, skäller hon väntar du ut henne, när hon är tyst kan du ta kontakt med henne eller gå fram och strö ut några godisar att söka efter. Var noga i alla situationer redan nu tex när det ringer på dörren, vid hundmöten, när barn leker etc. etc.
tack det har funkat med mat träningen. Nu är det bara katten hon skäller på då hon vill leka. Vet inte hur man ska träna där eller man ska låta det vara.
Pokemon hundar och konst
Det är vanligt med skall dessvärre.
Vad gäller mat å en hund blir upphetsat i skall. Eller tex om man ska gå ut med hunden och den blir sååå glad att den skäller då den förstår att vi ska ut, åh så kul….
Ja då skulle ja tipsa om att släppa allt. Alltså, ställa undan kopplet, matskålen eller vad det nu är. Sen genast sätta sig ner och låtsas läsa en tidning tex. Bara ignoera valpen. Men sen när den är tyst och lugn så skulle ja försöka igen. Man avbryter allt och hunden får endast sitt genom att den är tyst. För skälls det, då sätter sig matte/husse å gör annat.
Men jag skulle hellre vara TYST då jag gör detta för att tillägga. Att säga "Tyst" eller "Nej" till en hund som skäller, gör ju på ett sätt att den får bekräftat att du hör den eller va man ska säga. Då får ju skällandet en effekt. Den skäller för uppmärksamhet och får den det genom ord eller handling så har den lyckats och kommer försöka igen och igen.
Jag skulle istället försöka agera tyst och använda mer kroppspråket. Då brukar hunden bli tyst snabbare.
Framhäv tystnaden och avbryt lek eller liknande vid skall.
Alltså beröm då hunden är tyst

Min hund börjar skälla om vi står still. Som på kurser om man lyssnar på instruktören. Jätte jobbigt:-( hon vet nog inte vad passiv är. Hur tränar jag detta? Går ut, står still,ignorera, berömma vid tystnad och sen gå längre tills hon slappnar av?

#5 Det gör min också, hon blir väldigt otålig för hon vill arbeta hela tiden. Tar fram min filt då som jag brukar träna avslappning på.
Då lägger hon sig och jag kanske klappar henne lite lugnande. När hon lugnat sig reser jag henne och tar bort filten och då är hon genast lugnare och gnyr/skäller inte :)
#5 Det känner jag igen och jag tycker att det sätt du själv föreslog, låter bra.
Bra att en otålig hund kan passivitet, så ut och stå passivt här och var. Ge inte uppmärksamhet till en hund som gnäller, gnyr, skäller å så…
Till slut lägger sig hunden ner och då den är lugn kan man forsätta gå.
Hunden kommer förstå att gnäll å sånt inte går hem, så bara att infinna sig i läget lixom. Min gnäller inte längre utan infinner sig bara. Skulle han visa tecken på att vill gå, att han är rastlös eller så.. ja då struntar ja bara i honom och eftersom han idag vet att matte KOMMER INTE att bry sig, så han lägger sig nu istället och när matte går så går vi. Han ger sig fort numera bara för han vet att det inte funkar på matte.