Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 15663 ggr
Ronja06
1

Oj, kolla. En DVÄRGCOLLIE!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Namnet dvärgcollie, något som våra shelties kallas i folkmun ibland. Är inte på tok för ovanligt att man hör av folk som kommer fram för att hälsa på hunden. Men det verkar inte vara ovanligt att folk ibland även kommer fram och undrar vad det är för ras man har i kopplet, eller verkligen är tvärsäkra på sin sak vad det är för typ av hund. Vad har folk trott att er hund är för ras?

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv har jag hört de konstigaste av raser. Collie är inget ovanligt, av mindre barn har jag fått höra att jag har "Lassiehundar". Inte så konstigt. Även om mina vovvar är normalstora shelties. (Ronja är dock 39 i mankhöjd)

Det började rätt tidigt att folk kom fram och frågade vad jag hade för hund. En man kom fram till mig och berömde min fina AUSSIE (Ronja). Han började ösa över frågor var hon kom ifrån och att jag skulle ställa ut henne. Han hade minsann egna aussies hemma sade han stolt. Själv kunde jag inte annat än le åt hans min när jag berättade att det faktiskt var en sheltie jag hade. *ler* Funderar nu i efterhand om han kanske borde skaffa glasögon?

Sist jag var på Gotland, i somras, fick jag frågan var jag vallade med min hund. Sade till tanten att jag inte vallade med min hund, även om jag testat på det ett par gånger. Plötsligt blev tanten sur och läxade upp mig och sade att en BORDER COLLIE minsann skulle valla regelbundet! ehm.. ja.. Den tanten kunde jag inte ens övertala att jag hade en sheltie, och INTE en BC som hon var så säker på.

När Viggo var liten. Och ja, han var väldigt liten som valp. Så kom en yngre tjej fram till oss. Hon berömde min söta hund och sade att hon också var intresserad av att köpa en CHIHUAHUA. Men isåfall så måste uppfödaren bo i närheten, och hunden skulle vara korthårig, inte långhårig chihuahua. Sa sedan till henne att jag hade en sheltie. Hon sken upp och sa att hon aldrig hört talas om denna söta ras. Hon skulle med en gång hem och googla på det. (A)

Viggo har även blivit kallad för spets ett par gånger. Och collievalp. Det där med collievalp har inte hört till ovanligheterna faktiskt. (A) Men tänk vilka lustiga små kommentarer man kan få ibland. Man kan inte annat än le. ;)

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

Tyvärr, det där slår inte vad jag hörde om min Ronja.Cool Hahha, skrattar bara jag tänker på det. Ivan (Lancashire heeler) tas oftast som en tax för de icke hundvana. En gång kom en liten kille fram och sa: Titta mamma, en tax. OCH en DUNTAX!!!

Så kan det gå om man är ute både med en Ronja och en Ivan. Taxen och Duntaxen Flört

Ronja06
0

#2: hahahahah.. DUNTAX, det bästa jag hört på länge! hahaha x)

Mvh Emelie Förlägen

Chanku
0

Pixie har blivit kallad: Spets, collie, "en sån dära dvärgcollie", lassiehund, blandras och papillon (av några som såg när vi testade att valla).

Sen blir folk ofta väldigt förvånade över att hon vill fram och hälsa för "såna där är minsann rädda av sig!".

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Maulin
0

Jag brukar förklara vad jag har för ras genom att säga dvärgcollie för då förstår alla lite bättre.

Collie fick jag höra senast igår men jag tar inte illa upp, jag menar det är ju ändå ganska lika för folk som inte kan hundar så bra.

emma93
0

Dvärg-collie, Mini-Lassie, Mellan-Collie är de vanligaste. När vi bodde i Grekland trodde de allra flesta att jag hade blandras med pomeranian i. Sheltie hade de aldrig sett (det fanns inte någon reggad i Grekiska kennelklubben heller så det är kanske inte så konstigt).

/Jessica

Ellenfyrkant
0

Zigge har blivit kallad Collie, Collievalp och tro det eller ej men Vinthund. xD

#2 Hahahaha, morgonens goga skratt. Duntax. Vilken klockren kommentar. xD

Mvh Ellenfyrkant

Ressu
0

Här har de kallats mincoliie, minilassie, lassiehund, spets, blandras och värsta av allt då Ressu var valp så tamräv Obestämd

Men jag förstår dock att för icke hundvana människor så är det svårt att se skillnaden mellan collien och sheltien, speciellt då sheltien finns i så många olika storlekar…

Bildbevis =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

druttizen
0

#1 fint foto ;)

hum för att svara på frågan….. ja dvärgcollie eller minicollie hör man väl mest.
"Är det en sån dära dvärgcollie?"
Men även Lassie får jag höra mkt. Å barn kan ropa "Lassie" ofta.
Min hane är ju lite stor.. 45 mank, så många säger collie eller collievalp med

När han var valp, så träffade vi en annan valp med ung kille som ägare.
Hundarna nosade på varann och unga killen hävde ur sig att hans hund brukar ha problem att hälsa på äldre hundar. Jag rättade honom med att min är bara valp å så sa ja hur många månader (minns inte nu men halvåret eller nått).
Han svarade då "jahaa, jag trodde det var en shetland sheepdog först"
Suck tänkte jag och rättade inte ens… orkade inte den gång haha

Mini collie hör ja oftare än dvärgcollie.
När folk undrar vad ja har för ras å säger shetland sheepdog, eller sheltie.
Dom står som frågetecken och då får jag säga minicollie å dom säger "jahaaaa" ..där gick ljuset upp alltså haha

Starfall
0

Haha, ja nog för att man hört många förslag på vilken ras man har, men jag har aldig hört duntax som #2 skrev ;)

Frankie har blivit kallad det mesta. Allt ifrån Lassie till tervuerens-korsning. Haha, de som trott att han var något av detta har jag faktiskt sagt "dvärgcollie" men sagt att de heter Shetland Sheepdog.

En gång när jag var ute med Frankie och Pyret (R.I.P) gick vi förbi 2 äldre herrar. Den ena utbrast då: "Nämen titta! Två lejon!" Och såg väldigt förvånad ut. haha :P

Love har blivit kallad räv en gång.

Kazper har blivit kallad chihuahua, spets,pomeranian och "vaddetnuärförnåt". Haha, ibland kan man skratta gott åt folks kommenater :P

emma93
0

Jag kom på lite fler nu. Pepsi (blm) blev kallad silverräv av några barn som valp. Och den svartvite hanen har blivit kallade groenendalvalp ett antal gånger.:)

MarieSchroder
0

Underbar tråd! Härlig liten film - en äkta "Dvärgschock" fnissa fnissa fnissa!

Kul också att höra allt alla hundar blivit kallade för. Duntax var helt underbart!
Själv har jag inget annorlunda att komma med - Collie, minicollie, dvärgcollie, lassiehund - allt känns bekant Glad. Själv är man väl ingen större talang på hundraser men nuförtiden vågar jag aldrig utgå ifrån att det som ser ut som en präktig fyrvägskorsning till byracka verkligen är det. Det har kommit så många raser man inte har en aning om… fast duntax tror jag vi får vänta ett tag på Skrattande!

NinaToy
0

Collievalp har Holley blivit kallad för :P Och en dag när jag var ute och gick med chihuahuorna och Holley så kom en fram och sa "är det mamma med valpar?" Holley var då 3 mån och "valparna" 1 respektive 2 år ;)

regskylt
0

Nu så har jag ingen hund själv, men jag vill gärna ha en sheltie och det här hände på jobbet idag när jag pratade me den kollega om att jag ville skaffa hund

- vad vill du ha för ras?

- jag är väldigt sugen på en sheltie, svarade jag

- är det en sån där border collie? sa kollegan

- näääää, svarade jag och innan ajg ha längre så sa kollegan

- åh, är det en sån där dvärgcollie? det är det väl?!

vad svarar man på det? Foten i munnen

Chanku
0

#14 "Folk brukar felaktigt kalla sheltien för dvärgcollie, men rasen heter shetland sheepdog och kallas för sheltie"

regskylt
0

#15 jag sa någonting sånt efter

Chanku
0

#16 Det är mååånga som frågar om det är en dvärgcollie och som ofta envisas om att det minsann finns en sådan ras, då får man försöka förklara lite tålmodigt för dom :)

falkbacke
0

Inez har blivit tagen för att vara en labrador en gång, sen har folk sagt dvärgcollie och collie väldigt många gånger. Blir nästan chockad när någon säger rätt - trots att sheltien är en vanlig ras är det många som inte vet vad dom heter. När hon var liten var det några som trodde att hon var en räv, hahaha!

För några dar sen var jag ute med Inez' uppfödares blm tik, då frågade några om hon var en blandras för att hon var blue merle. :P

LinneaChristina
0

#1 Jag har varit med om något liknande som när någon tog din hund för en aussie (fast lite tvärt om!).

Jag har visserligen ingen sheltie utan en kees. En gång var det en gubbe som började berömma min hund och säga hur trevlig rasen var, han hade själv haft sådana hundar, och när han pratat en stund avslutade han: …för det är väl en shetland sheepdog? :)

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Chanku
0

"Oj, vilken fin border collie du har!" sagt av två yngre tjejer.

#19 Haha! Det tycker jag är allra roligast, när folk som har eller har haft en ras tar fel Skrattande

sissie
0

För många år sedan hade jag en schnauzer. Mellanschnauzer hette de då.

Han var cirka 10-12 veckor. Och mötte ett äldre par.

"Åh vilken söt tax!"

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

#21 Påminner mig om när syrran var ute med vår schäfervalp (för er som inte vet så är schäfervalpar som små dunbollar). Och så mötte hon en kvinna:

"Nej, men oj vilken söt liten stövare!" *gulligulligull o gosar med valpen*

"Ja, alltså det är en schäfervalp"

"Men FY! Såna är ju jättefarliga!" *flyger upp och går argt därifrån*

Obestämd

FiffiD
0

Vår lilla valp har många gånger misstagits för en aussievalp. Visst kan man sevissa likheter, kanske mest färgen och teckningen. Vår valp är bluemerle med tan, två blå ögon och väldigt mkt vitt.

Kitten86
0

Jag har en svart vit sheltie kille som redan sedan han varit valp blivit kallad för bordercollie av flera människor när man gått på stan etc. När jag svarat att han är sheltie så brukar jag få höra "inte visste jag att de fanns i den här färgen, är inte de bara röda?" När han blivit äldre så har folk trott att han varit både bordercollie blandning och en tjej på hundklubben kom fram och frågade om jag hade en aussie korsning, det roliga då var att hon själv hade en trf sheltie i sitt koppel Flört Gissa hennes min när jag svarade henne att jag hade samma ras som hennes fast svart/vit…

Lite kul att höra vad folk tror att det är för hund man har och vilka stereotyper det finns. Bara för att jag har en svartvit hund så är det en BC!

[Malin3033]
0

#24 hahahah, tänka sig att det var jag som

kom fram. Jag funderade länge… Men i och

med att han var svartvit och väldigt stor så vågade jag inte tro att det var en sheltie. Men tji fick jag ;)

eellzyy
0

#24 #25 HAHAHA vad roligt att båda var medlemmar å iFokus! :D

emma93
0

#24 och 25, det var kul!:)