Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettot-prat
Läst 2128 ggr
Emaljoh4
0

Kanske konstig fråga!

Jag varnar för att detta kanske är en konstig fråga!

Behöver man vara orolig att gå i skogen när det är rödrävsjakt?

Jag menar, vissa kanske tycker att Sheltien ser ut som en räv och skjuter den.

Som sagt, en lite konstig fråga..

Men jag känner mig orolig!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Chanku
0

Jag har aldrig ens tänkt tanken på att undvika skogen för rävjakten, däremot undviker jag att gå ut under älgjakten.

Jag har fått för mig att rävjakt sker på öppna områden (äng osv.) och i skymning?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Emaljoh4
0

#1 Ja, jag har oroat mig för älgjakten också! Vill liksom inte bli skjuten för att jag ser ut som en älg (JAg tror inte att jag gör det!!! HAHHA)

Det kanske stämmer det du säger om äng osv. Hoppas det iaf… Men ändå. Man kan ju tro att det är en räv och Sheltien springre på en äng.

[Cevdet]
0

Ett tips för att minska sin oro är att ha reflexväst på sheltien när man är ute i skog och ängar. Jag har inte haft en tanke på din fråga men det kanske jag kommer göra hädanefter faktiskt.

Emaljoh4
0

Bra tips det här med reflexväst! Min hund gillar dock inte att ha något på sig… :( Typ reflexväst, m.m…Fast det kanske är en vanesak

Chanku
0

2# &#4 Reflexväst o klara färger på kläderna är att rekommendera om du beger dig ut i skogen under älgjakten. Och att undvika de områden där jägarna befinner sig. Reflexer är ett måste under vintern, så det bör du vänja vovven med. Min gillade inte heller det, men med uppmuntrande ord och godis så är hon nu helt obrydd :)

Emaljoh4
0

#5 Ja, precis! SOm tur är så har selen hon har reflex, så det är ju bra.. Men det syns ju inte sååååå bra i skogen.. :P

Köpte en sele på clas-ohlson, men den var för stor :( Så ska köpa en ny---

Chanku
0

#6 Finns reflexhalsband (med flärpar som sticker ut ur pälsen), blinkande halsband och små lampor man kan hänga i halsbandet om hunden tokvägrar reflextäcken etc. Tänk också på att reflexer är färskvara och tappar effekt :)

Ressu
0

Det finns oxå reflexhalsband att ta till. Samt så finns det blinkande lampor man kan fästa på halsbandet så hunden syns =).

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Kitten86
0

Jag brukar inte oroa mig. Jag är ute och går och rider i skogen under jaktsäsong. Som tidigare inlägg påpekar så använd dig av reflexer eller färger som "sticker ut". Se om inte annat till att du syns och håll hunden kopplad, syns du så är det ingen som kommer skjuta mot ditt håll och hunden är säker. Att använda väst eller liknande på hunden är en vanesak, träna försiktigt som med allt annat. Använd godis och gör föremålet till något positivt. Träna till en början, speciellt om hunden tycker det är obehagligt, korta stunder.

druttizen
0

Jag tänker lite på VART jag går.. är det jägare i denna skogen tex.
Sen är jag försiktig med att ha lös hund, samt att jag ser till att både jag och hunden har reflex väst, så vi syns. Vi har såna lysande gula västar med reflex tryck på

Ellenfyrkant
0

Det är inget jag oroar mig för. Men vi har inte mycket räv här i krokarna så den typen av jakt är inte så vanlig.

Mvh Ellenfyrkant

druttizen
0

#11   samma här iofs. Har inte hört om rävjakt här nere, bara hört om älgjakt