Pälsskötsel?
Hur sköter ni om pälsen på era hundar? Tycker ni att den är lättskött? Ger ni några tillskott i maten för pälsens skull? Specialschampoo?
-----
Personligen så är jag förvånad över hur lättskött pälsen faktiskt är! Jag borstar sällan och ändå ser hon alltid nyborstad ut. Hon får ofta beröm över hur fin päls hon har och alla brukar säga att jag måste vara duktig på att borsta (haha!). Enda "nackdelen" med pälsen är om det är kramsnö ute, då fastnar det i pälsen. Annars fungerar den fint alla tider på året :)
Ger inga tillskott enbart för pälsen så att säga. Rå äggula o laxolja får hon då o då.
Använder hundschampo. Inte det dyraste av det dyraste, men inte det billigaste heller. Däremot skulle hon säkert kunna använda typ Dogmans schampo utan problem. Nu fick jag mina "dyra" hundschampon gratis så ;) Funderar dock på att testa K9 när det är dags att köpa nytt. Hon badar sällan, enbart om hon blivit riktigt lortig.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag fick rådet av min uppfödare att inte borsta pälsen för mycket med tanke på att den inte tovar sig så mycket och att man annars kan "borsta sönder" den.
Jag borstar någon gång i veckan beroende på vad man har gjort, efter ett par timmars lek med grannens jämngamla hund så kan han se lite ruffsig ut och jag tar då en snabb vända med borste, främst vid öronen och bak i "rump skägget". Under uppväxten gav jag River ägg ganska ofta, nu får han det ibland. Fått många kommentarer om hans fina päls.
Använder, det få gånger han duschar/ badar, Espree hundschampo och det fungerar bra.

Jag borstar mycket sällan hela pälsen faktiskt. Och när det blir så är det alltid vid fällperioder. Annars räcker det gott med att ha koll på pälsen bakom öronen, fanorna på frambenen och byxorna där bak! Bada gör jag också bara vid fällperioder, så det blir max 2 ggr/år.

Jag ser många sheltie som är sönderborstade, man ser det ofta på utställningar och det är inte fina pälsar, så jag borstar sparsamt, vid fällning och mer bakom öronen där det blir tovor, sheltien har en lätt päls att sköta om, badar ca 2 gånger år vid fällning med shampo.
Mina 3 pojkar har väldigt lättskött päls som mycket sällan tovar sig. Jag borstar igenom hela pälsen max en gång per månad och då med en vanlig pälsborste. Vid fällningen använder jag FUR-minator som tar bort en massa död päls som annars hamnar på golvet. Det är endast vid fällning jag använder furminatorn då den som sagt tar bort mycket päls och tyvärr även "friska" hårstrån.
Pälsen bakom öronen och på frambenen tovar sig lättare än resten av pälsen så där kammar jag en gång i veckan, först med en glestandad kam och till sist en fintandad kam.
Eftersom jag inte är så mycket för utställning av mina hundar brukar jag använda en effileringssax för att frisera öronen lite, det ser bättre ut enligt mig samt att det är praktiskt.
När jag badar hundarna använder jag Esprees hundschampoo + balsam. Visst, jag vet att sheltien ska ha ganska sträv päls men jag vill gärna göra den lite lenare och därför använder jag balsam. Vovvarnas pälsar är väldigt fina!
Jag ger inget som helst kosttillskott. Däremot får mina hundar frukt och grönsaker varje dag. Varierad kost är ju alltid bra.
Jag kommer inte på något mer jag gör med pälsarna just nu, men kommer jag på något mer återkommer jag till denna tråd.