Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 4650 ggr
Emaljoh4
0

Springer efter joggare m.m

Jag antar (och hoppas) att jag inte är den enda med det här problemet.

Hur ska man lära bort att hunden inte får springa efter joggare och cyklar? Jag tycker det är väldigt pinsamt och jag antar att de sm joggar eller cyklar inte tycker att det är så kul heller!

Tacksam för svar! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

ahlbergaren
0

Har samma problem med min hund.. fast det gäller bilar. Tråkigt att inte kunna ha honom lös där det finns risk för att en bil kör förbi, det är ju inga små leksaker direkt :/ hoppas att någon har ett tips.

Själv fick jag tipset att när störningsmomentet kommer (i mitt fal en bil) ska jag sätta honom ner (sätter han sig inte på kommando ska jag ta i honom och sätta honom) och försöka få honom att rikta uppmärksamheten på mig istället m hjälp av godis eller leksak m.m.. Det funkar sådär, men ofta blir han "låst" och lyssnar inte under ögonblicket bilen kör förbi. i andra sammanhang lyder han till 100% så detta är konstigt tycker jag.

Chanku
0

Först av allt: Ha hunden kopplad tills du arbetat bort problemet. Ju fler gånger hunden hinner självbelöna sig själv desto svårare att jobba bort blir det.

Jag skulle köra med skvallerträning. Finns ganska mycket info om skvallerträning på nätet, om inte annat står det en del om det i Eva Bodfälts bok Kontaktkontraktet.

Har hunden redan låst sig så är ögonblicket förbi, belöning etc ska ske medan du fortfarande får kontakt med hunden.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Kitten86
0

Jag hade lite samma problem med min hund när han va valp. Han gillar det mesta som rör sig fort, men speciellt bilar är kul. Jag bor på landet och har därför min hund nästintill alltid okopplad.

Eftersom jag bor på landet så är det inte allt för mycket bilar, men jag tränade med att när det var en bil på väg så fick han komma och sitta vid mig (till en början satt jag på huk med honom ifall jag skulle behöva hålla honom eftersom han var okopplad). Jag kallade in honom INNAN han fick syn på bilen. Efter att bilen passerat fick han vänta ett tag, tills bilen kom på behörigt avstånd, innan han fick fortsätta gå. Använde mig av kommandot stanna medans han satt still. MASSOR med belöning och godis när han fokuserade på mig och stannade enligt kommando! Sen mellan det att bilar kom och passerade så kallade jag in honom och satte honom vid mig en liten stund innan vi gick vidare för att han inte skulle associera inkallningen med att en bil kom.

Träningen har varit effektiv för nu (han är ca 16 mån) så kommer han självmant till mig, och sätter sig, så fort han ser en bil komma och det är inte ofta jag måste påminna honom.

Men en sak som jag dock kan tycka är lite "udda" är att bilar inte tycks vara lika intressanta när man går inne i stan. Han kan titta lite efter dem men har aldrig gjort en ansats till att springa efter trots att jag statstränat honom sen liten, i samband med bilträningen hemma.

Mycket text blev det, men hoppas det bidrar lite iaf!

ahlbergaren
0

tack för tipsen!

#3  Jag bor också på landet, och har tränat på det viset du beskriver. jag har också möljötränat mkt i stan och med bilar inne på gården. det har funkat här ute på grusvägarna, men nu har jag flyttat in till stan och märker att min hund blir stressad av att gå nära stora vägen.. det är inte så att han riktar in sig på en bil och försöker "jaga" just den, men om jag hade haft honom lös tror jag att han hade sprungit rakt ut i körbanan…

Jag antar att vi inte tränat tillräckligt mycket på det :/

sen funderar jag på om det vore en bra idé att sätta sig ner nära vägen och bara titta på bilarna som kör förbi eller om det bara skulle göra saken värre?

(ber om ursäkt att jag pladdrar på i denna tråden.. jag kanske skulle göra en egen tråd om detta istället?)

Kitten86
0

Det med att sitta vid vägen har jag gjort någon gång - bla en gång när det kom en ambulans med fullt blåljus vilket River tyckte va lite obehagligt men efter att ha fått sitta och titta en liten stund (och det kom fler utryckningsfordon) så brydde han sig inte nämnvärt, mer än att vrida på huvet för att se. Jag blockerade honom bara från att försöka ta sig därifrån och belönade rikligt när han bara satt och tittade!

Gör så för övrigt ibland på stan med, bara sitter och kollar på folket och låter han insupa miljön. Jättebra mentalträning då jag iaf upplever att han får mer tid att verkligen ta in omgivningen!

Emaljoh4
0

#2 Ja, jag har funderat på skvallerträning. Har jag förstått rätt att man klickar (med en klicker) precis när hunden får syn på joggaren, cykeln och allt vad det kan va man vill skvallerträna, innan hunden hinner agera (t.ex öka farten osv) , och då när man klicker så riktar hunden uppmärksamheten mot en, och får en godis förstås, sen gör man så några gånger (vet inte hur många), sen slutar man klicka när hunden ser en joggare t.ex, men den är van att man klickar och får belöning, och då vänder den sig om och kollar på en, och då klickar man istället ? Alltså då hunden söker kontakt med en …

Blev kanske lite förvirrande, hoppas du fattar!

Ska kolla efter boken på biblioteket. Glad

#4 Det är ingen fara att du använder min tråd. Onödigyt att göra många olika trådar för typ samma sak! Skrattande

Du frågade det här med om det blir värre om man bara kollar osv… Jag och Moa gick längs ett skidspår, för hon blir väldigt uppspelt av rullskidor, skidor m.m, mer än joggare till och med… I början var hon nästan mer lugn än när vi hade gått en liten stund, för då blev hon bara ännu mer orolig!

Så jag tror det är olika! Men nu GICK ju i för sig jag och Moa, och satt inte och kollade.. Kanske det är bättre!

Chanku
1

Du behöver inte använda en klicker, utan du kan lika gärna befästa ett ord. Klick betyder (och ska alltid betyda) belöning på väg, men vill du så kan du lika gärna använda ett ord "Bra!" (som du säger snabbt o glatt, dra inte ut på ordet). Huvudsaken att hunden vet att klick/bra! betyder "Belöning på väg!". Och sen snabbt belöna hunden.

Jag har gjort så att jag har sagt "Bra!" och belönat hunden, sen har jag fortsatt att belöna tills joggaren/bilen/skotern/katten etc passerat. Förra vintern så drog Pixie i kanske….15-20 meter efter en skoter. Big no-no. Så jag körde stenhårt med belöningar direkt hon såg eller hörde skoter. Det tog inte lång tid förrän hon ignorerade skotrarna och istället stannade med mig o käkade gotta. Men då gäller det att under träningen se till att hunden inte kan misslyckas och smita efter. Dels då för att hunden inte ska få självbelöna sig själv och för att det kan upplevas obehagligt av andra människor om din hund smiter bakom.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Emaljoh4
1

Glad#7 Okej.  Jag ska testa detta

druttizen
0

Hinner inte läsa allt nu, men tänkte nämna att jag känner igen problemet.
Mammas sheltie kan göra utfall mot bilar. Men han är kopplad så hur pass han skulle springa efter eller inte är svårt att se.
Min sheltie har sprungit efter joggare och cyklister och jag fick börja koppla honom. Han är i långlina idag, och jag låtsas så klart att han ÄR lös. Linan är som träning på vår kontakt och tillit.

I tillägg så är min 2½ år och mammas är 15 månader.
Dom är under träning än helt enkelt. Båda är hanar.

Ska återkomma och läsa allas kommentarer mer noga.
Men NU blir det mat, både för mig och de små killarna ;)