halsband
En fråga igen: Vad har ni använt för halsband till era sheltievalpar och era vuxna shelties? Har fått olika tips och skulle vilja höra era åsikter om detta.
Jag gick till en hundaffär innan jag fick hem min, och frågade vad som kunde passa. Fick även med halsband från uppfödaren, i nylon. Nu har han ett rundsytt halsband i läder.

När Olle var valp så hade jag ett i nylon åt honom som gick att ställa. Nu har jag sele eller läder halsband på han dom gånger han är kopplad. (bor på stor gård) men mest har jag selen.

När vi hämtade Frankie fick vi ett valphalsband till honom som vi hade ett tag. Sedan köpte vi ett halvstrypshalsband till honom då han var ganska svår att lära gå i koppel. Det funkar jättebra… Men när vi köpte det så var Frankie ca 4 månader gammal, jag tror inte man ska ha det på sin 2 månaders valp. Vi har även ett annat halsband till honom hemma som är i läder med filtad baksida så att det är mjukt för honom.

Rundsytt är det jag hört att folk använder mest. Påstås vara skonsammast för pälsen…är ju mycket hår som kan trassla in sig. Man får väl prova sig fram. Bra uppfödare som lämnade med halsband…

Hade bara halsband till mina när de var små och vi skulle ut o gå.
Har aldrig halsband 24/7. Tänker på risken att de kan strypa sig om de fastnar i något och så verkar det skönast utan.
som valp hade dom mest sele, men nu har jag halvstryp i läder och fortfarande blir selen använd på längre promenader…

Vi hade när han var liten ett litet halsband av läter som man satte fasst kopplet på. Vartefterssom han har blivit större så har vi börjat med dragkoppel och ett halsband som sitter fasst i kopplet, varierar lite och han verkar trivas bra med båda varianterna :)

Jag har hört att halvstryp i läder skulle vara bäst.

Det verkar som om man får pröva sig fram och se vad som fungerar. Tack för alla svar…Intressant att se alla olika varianter.