Sheltie tillsammans med allergiker?
Hej!
Äger ingen Sheltie men är sugen på en i framtiden.
Tänkte bara kolla om någon som är allergisk funkar med sheltie? Mor och syster blir lätt dåliga men tål min blandis sålänge han inte slickar på dem.
Jag har en kompis som är allergisk. Både hon och hennes lillebror. Jag har sovit med två av hundarna hemma hos henne utan att någon av dem fick någon reaktion. Sen hade dom en Amstaffblandis på besök och då regerade hennes lillebror.
Okej. Det jobbiga med allergi är ju att det varierar så mycket!Jag tex kan känna av korthåriga hundar men kan ligga och borra in ansiktet i pälsen på en vit herdehund. Min amstaffmix tål jag helt och hållet.
Min dotter är astmatiker, och då hon besöker vänner med en massa sheltie så älskar hon att "borra" näsan i dom, och det fungerar bra för henne. Men det är oftas olika från person till person. Bästa är att försöka få besöka en kennel och ha en riktigt gos och kram stund.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Sheltien är inte en ras som är allergivänlig. Däremot är tex pudel en ras som oftast nämns som allergivänlig. Jag känner av alla raser även sheltie men korthårshundarna är värre för mig.
#4 Jag vet vilka raser som klassas som "allergivänlig" men tycker det är löjligt. Det beror helt på va det är du inte tål, pälsen, fettet i huden eller saliven. Min syster tål inte pudlar, men däremot in kompis schäfer/border collie.
Därför min undran om någon med allergi kunde dela med sig av sina erfarenheter med Sheltie då jag är helt frälst i rasen och gärna vill ha en i framtiden :)
Då det är som vi alla överänns om är att det helt olika från person till person, så är det bäst att försöka besöka en kennel eller om man har en vän som har rasen och prova sig fram.
#0 Känner du någon som har en sheltie? Tänkte om de kunde isåfall träffas så skulle ni ju se om din mor och syster klarar av att vara i närheten av dem =)
#7 Min kusin har en sheltietik, dock bor hon långt ifrån och mamma och syster hälsar inte på där så ofta.
Nu är det ju inget som är aktuellt på ett par år, det lär isåfall bli när min blandis är lite äldre och jag förhoppningsvis flyttat hemifrån.
Men en till hund är absolut nånting jag planerar, och valet står då mellan samojed eller sheltie och självklart vill man att familjen ska kunna umgås med ens älsklingar.
Ska höra mig för och kika runt, kanske finns en kennel i närheten. Är dom öppna för besök av denna sort tro?
Jag tror många är posetiva till att hjälpa till.
Vi hade besök av en familj för några år sen som inte var ute efter en sheltie men ändå ville kolla om mamman i familjen reagerade på våra hundar, dom hade tidigare haft en hund som hon hade reagerat på, så dom fick komma o vi satt o fikade på altan med alla hundar, hon hade dom i knät och det hela gick bra, dom skaffade senare en hund av annan ras eftersom pappan i familjen ville ha stor hund.
Så hör av dig till någon i närheten och fråga om det är ok med ett besök
/Anki

Tänk också på att man brukar reagera kraftigare på valpar än äldre individer. Varför vet jag inte, kanske har att göra med hormoner eller pälskvalité att göra.
Min svägerska är förresten allergisk och klarar av min sheltie ganska så bra. Dock så städas det flitigt här hemma.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
#11 Det där med valparna vet jag om, så kommer ha det i åtanke. Funkar det med valparna är det ju bara ännu bättre.
Min mamma är allergisk men reagerar inte alls på min sheltie men korthåriga hundar känner hon av direkt.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#12 Min tös hemma är ganska allergisk mot vissa pälsar på katter, men kattungar det funkar inte alls. Då fick vi reda på att detta var väldigt vanligt. Mycket pga äggviteämnet som dom små har kvar på pälsen gjorde att det skar sig bland annat för tösabiten min.
#14 Vi har katt här hemma och alla utom fadern är allergisk mot katter, men våran tål allihop. Så konstigt det där egentligen.
Visst är det så. Har haft cornish rex katter själv. Tösen klarade dom vuxna till en viss gräns, men absolut inte kakttungarna, det gick inte alls. Men där finns det även vissa som säger att vita cornish flickor bättre än andra(enl forskning) Så ibland känner jag att det är en djungel även med samma raser.