Vilken ras om inte sheltie?
Vilken ras skulle ni välja om sheltien inte var ett alternativ? Motivera gärna erat val :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Har ju även en BC, så det skulle väl troligen bli en till sådan. Annars tycker jag att jaktgolden verkar väldigt häftiga
Jag har funderat mycket på finsk lapphund. Tycker att de verkar vara bra hundar. pigga, glada, och såklart väldigt fina att titta på :)
I framtiden ska jag bo på en gård igen och när tiden finns skulle jag vilja ha en aussie eller en border collie.
vilken ras skulle du välja chanku?
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Aussie är en ras jag är nyfiken på.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag är också nyfiken på en Aussie. 
Men jag gillar Sheltien…
En belgisk vallhund är jag också nyfiken på.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag är också lite sugen på Belgisk Vallhund/Tervueren. Vet inte riktigt varför, men jag skulle vilja ha en hund som har samma vilja att arbeta som sheltien, vallhund och är lite större. :)
Jag skulle nog skaffa mig en Kelpie eller Lapsk vallhund. Gillar stl och hårlaget på båda + att jag älskar vallisar och Kelpie har funnits i familjen tidigare.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
En Tervueren har jag alltid velat ha, men det finns så många raser som intresserar. Dock har vi ju redan en cockerspaniel hemma som oxå är en väldigt mångsidig ras!
Har Dvärgpudel sen innan och gillar rasen skarp, att de finns i olika storlekar är ett stort plus! Sen fäller de inte, och pälsen är lättskött. Undebart temperament har de också…
Jag har sedan barnsben velat ha en Rottweiler, när jag känner att jag har tid för en ska jag skaffa en! Tycker att de är så fina och härliga hundar. Men jag är även intresserad av att testa Aussie som jag tycker e fina och påminner något om shelties.

Jag är intresserad av ett flertal raser. Jaktlabbe, kelpie, bc, schäfer etc.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Aussie! Av de jag har träffat så känns de som en Sheltie (fast x5 - både i storlek och temprament). 
Långhårig Colllie eller en Duck tolling retriever. :)
Pokemon hundar och konst
Om inte min familj skaffat sheltie hade vi haft tollare istället. Vi skulle faktiskt tingat en tollarevalp för många år sedan men uppfödaren avrådde oss från detta då vi inte var jaktintresserade. Därför blev det sheltie igen. Vi hade sheltie då jag var liten och mamma ville gärna ha en sån igen.
Jag och pappa ville helst haft schäfer men mamma vägrade. Och glad är jag för det, nu har jag världens (enligt mig) underbaraste hundar
Någon gång i framtiden ska jag ha en weimaraner. Då ska jag träna viltspår med den och träna bruks hade jag tänkt.
Jag är även väldigt sugen på irländsk varghund, denna vänliga jätte som vid första anblick är så skrämmande men som i nästa sekund inger trygghet med sitt varma hjärta.
Visst, det där är väl mycket individuellt. Men alla irlänska varghundar jag träffat hittills har alla varit helt underbara :)
Jag har många raser jag är nyfiken på och fastnat för. Men just nu är de som ligger mig varmast om hjärtat sheltie och Berger des pyrenees a face rase. Men andra raser jag fastnat för är Aussie, BC och Finsk lapphund.
Om jag skulle skaffa en annan ras än sheltie nu, så skulle det nog bli en berger. Men senare i livet är jag nog sugen på en BC i alla fall. Dock så kommer jag nog inte utan sheltie, antagligen kommer en sheltie alltid bo i mitt hus oavsett vad jag själv planerat (de är ju som chips! haha)
Så intressant, de flesta är inne på samma spår och man ser likheterna i raserna med sheltien.
Jag är nyfiken på Berger des pyreneés a face rase (staning?) Eftersom de är ganska lika sheltien, ev. en aning mer reserverade mot främlingar. Men jag tycker inte det gör någotdå min Bruna är väldigt reserverad och jag vet hur man bäst tränar det. Hon har varit extremt rädd, så jag tycker jag har väldigt mycket erfarenhet om ämnet och hur man kan träna.
Sen vill jag jätte gärna ha en stor klumpeduns till Aussie igen. Har tränat en när jag var lite yngre men så kom ägarna på att han var duktig och så fick jag inte träna han mera…
Men hur det blir vet jag inte… Var och pratade med en Berger des Pyrenée-uppfödare och var påväg att tinga en valp och vipps hade jag en omplacerings Sheltie hos mig.. Och första gången vi skulle skaffa hund, en sheltie så slutade det med att vi kom hem med en omplacerings Lejon. Visst nu har de inte varit riktiga problemhundar utan bara behövt nya hem. Såå haha aah, vi får se hur allt blir. Men Sheltien kommer jag inte att släppa i första taget.