Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1854 ggr
AnnelieG
0

Kastrerad Calle

Idag har vi varit och fått Calle kastrerad.. Det var med blandade känslor som vi valde att göra det.

Han blir ju 1 år om några veckor och har sedan någon månad pinka inne hos andra oavsett om det är första gången han är där eller för 1000:e gången.. Han bara MÅSTE pissa in sig en sisådr 3-4 gånger innan han slutar.Gråter

Droppen kom väl häromdagen när han rymde och började jaga bilarna på gatan för att sedan sätta efter doftspåren av en löptik… Det tog sin tid att få tag i honom då han SKET HELT OCH FULLT I MIG.. Rynkar på näsan

Så nu ligger han i hallen med en ENORM tratt och stirrar surt på mig.. Gå kan han inte för tratten slår ju i allt..

Ni som har kastrerat era hanar.. Har ni märkt någonting på beteendet ? Positivt ? Negativt ? Att han kan gå upp i vikt vet jag.. men annat ? Kan de bli lugnare till sättet, mindre stressade ?

Kan ju berätta att vikten nu är 17.8 kilo och mankhöjden är 51,5 cm

Skriv gärna och berätta era erfarenheter ..Skrattande

Chanku
0

Har bara kastrerat en hane. Det var en äldre schäfer. Han hade en cysta på prostatan och kastrerades därför. Förmodligen hade han ont i samband med cystan. Han accepterade mer från de andra hundarna, en period hade han varit mer lättretlig. I övrigt så var han som vanligt. Handlade om en tjänstehund.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Ressu
0

Jag har mina båda hanar kastrerade. Det är fortfarande lika mycket go i båda, men på den äldsta som har haft problem med andra hanar har faktiskt lugnat ner sig lite.

Ingen av dem har fått försämrad päls och ingen av dem har blivit seg att träna med så på det viset har man ju haft tur!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Niini
0

Har funderat på att kastrera Turbo. Känns rätt radikalt när vi inte vet om kastrering hjälper mot det eviga biljagandet.. Men inget och jag menar verkligen INGET fungerar. Har talat med 3 tränare/hundvetare o fått massor med tips som vi testat men inget fungerar…

Emaljoh4
0

#3 Finns det inte sån där kastrering som räcker i 6 månader eller vad det är? Då kanske man kan se om det hjälper

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Chanku
0

Jag måste ju säga att jag inte tror att kastrering är någon mirakelmetod vare sig det gäller sug efter löptikar eller annat. Däremot kan det säkert underlätta om det handlar om en ung hane som precis börjat uppvisa "problembeteenden". Nu säger jag ju såklart inte att det är lönlöst att kastrera, däremot kanske man inte ska bensäkert tro att det löser alla problem. Jag vet kastrerade hanar som tom parar tikar! 

#3 Dum fråga, har du testat att skvallerträna? Och då menar jag ordentligt upplagt, varje dag/dygnet runt och med hunden i koppel eller långlina för att förhindra att hunden sticker (och därmed självbelönar sig"? Det ÄR riktigt jobbigt med hundar som drar, jag har själv erfarenhet av det så jag vet hur det är :/

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Niini
0

#5 Vi skulle börja med det för typ 1 år sen. Men då vi bor inne i stan o till 90% bara har trottoarer att gå på så fick vi det inte att fungera så bra. Tar gärna emot tips om hur man skulle kunna utöva det här :)