Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1876 ggr
Chanku
0

Dokumentera hundträning?

Skriver ni nån form av logg för er hundträning? Hur lägger ni upp den? Skriver ni före/efter alla träningstillfällen eller skriver ni ner när ni tycker att det finns orsak (om något har gått riktigt kasst eller om en polett har trillat ner)?

Vad skriver ni i? Vad fungerar bra/mindre bra med den lösningen?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

emma93
0

Jag skrev det för några år sedan och jag tyckte att det fungerade jättebra. Dels såg jag t.ex att vi hade gjort framsteg på sikt fastän det kändes som att man kört fast. Snurrig som jag är så var det också bra för att komma ihåg vad man hade tänkt att träna och i vilken takt man bör göra det för att inte forcera.

Tyvärr så slutade jag med det när jag kom in i en period då jag inte hann eller kunde träna så ofta. Då tappade jag motivationen. Och då blev även träningarna allt mer sporadiska och inte så målinriktade utan mer bara för aktiveringens skull. Men jag rekommenderar definitivt att föra nån form av logg som stöd. Speciellt om man har målsättning att tävla och/eller nå nåt speciellt med träningen. Många bloggar om sin träning, det kan ju sporra endel också, dels att man kommer ihåg att göra det och att man får kommentarer och kanske förslag på lösningar på problem. Men det är ju inte bra om man känner att det tar tid ifrån just träningen. En avvägning.

Emaljoh4
0

Finns det träningsböcker att köpa? Som är speciellt riktade till hundträning alltså. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Chanku
0

#2 Ja, det finns det. Dels så finns en bok som heter Hundtränaren, men jag trror det ska finnas andra varianter med. Sen finns det några sidor där man kan föra logg på nätet.

Emaljoh4
0

#3 Åh, jag försökte hitta sån där man kan föra logg på nätet, men hittade inget ? Vet du någon bra hemsida? Glad

Chanku
0

#4 http://www.mydogzonee.se/ men jag har ingen aning om de är bra eller ej :)

Emaljoh4
0

#5 Tack så mycket!!! Kyss (Ta inte illa upp av smilisen) Har försökt kolla runt på nätet jäättemycket, men har inte hittat. Ska kika på denna sida och se om det kan va nåt för mig och Moa

Sheltieliv
0

Jag försökte börja skriva logg om hundträningen, men har alltid varit dålig att skriva dagbok av alla slag, så det blev inget av det. Brukar dock blogga om träningen i bloggen, så det blir ju lite där i alla fall. Även om det inte blir helt så detaljerat som jag egentligen skulle vilja. kanske borde försöka börja skriva träningslogg ändå. Har  ju klarat av att blogga nästan dagligen ovanligt länge nu utan att tappa motivationen till det, så kanske finns hopp för detta med.

Chanku
0

#7 Jag bloggar också, men av nån anledning så har jag jättesvårt för att dokumentera träningen på ett vettigt sätt i bloggen. Inte bara det klassiska "Idag har vi tränat lydnad, det gick bra.", utan jag är ute efter lite mer utförlig dokumentation. Jag tycker inte att bloggen hjälper till att föra träningen framåt, vilket jag tror att en logg kan göra. Då kan man skriva före vad man ska träna och efter hur det gick o vad som behöver förbättras.

Funderar mest på hur man ska ta och lägga upp det… Kanske börjar med en liten anteckningsbok och så får man se hur det fungerar..?

Chanku
0

#2 Ser nu att Hundtränaren inte kommer att ges ut 2011. Men det finns säkert andra märken ifall du är intresserad av att ha en bok att skriva i.

Emaljoh4
0

#9 Okej Glad

NinaToy
0

Jag brukar skriva när vår träning är ganska intensiv, t ex månader innan tävling. Just nu ligger träningen lite i lä så det blir ingen träningsdagbok nu.. det blir mest promenader, bus i snön och miljöträning för hon är 8 månader och lite i trotsåldern.. :)

NinaToy
0

Förresten, jag brukar göra dokument i datorn (tabell) med dagar i raderna och träningsmoment i kolumnerna, sedan så skriver jag allt möjligt i rutorna, tex vad som gått bra/mindre bra.

Chanku
0

Nu har jag köpt en anteckningsbok som ska användas till att dokumentera träningen! :)

emma93
0

#12 Det låter ju kanon. Om du har lust så vore det jättekul att se ett exempel, om du gör en skärmdump eller så.