Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 12480 ggr
Cassii
9

Tik eller hane? Fördelar / nackdelar?

Hej :)

Ska bli med valp till sommaren och har hela tiden varit intresserad av en tik, men nu känner jag att jag inte vet om jag vill ha en tik eller hane :) Fördelar och nackdelar med tik resp. hane? :)

Chanku
1

Nackdelar med tik: Löper ca 2 ggr/år vilket innebär att du måste ha hunden kopplad och under stenkoll så det inte blir tjuvparningar.

Nackdelar med hane: "Löper" året runt.

Tik eller hane tycker jag är en smaksak. Jag har min första tik nu, har bara haft hanar tidigare. Visst, löpen är inte roliga men det är heller inte roligt med en pilsk hanhund som klapprar tänder, skummar och ska slicka i varenda kissfläck som finns. En sak som är ganska skön med (iallafall min) tik är att det inte ska kissas stup i kvarten. Hanarna kan jag uppleva är mer dumsnälla, medan tikar kan ha en förmåga att vara lite bitchiga ibland. Sheltien upplever jag dock som att de allra flesta (men såklart finns det undantag) går finfint ihop med andra individer oavsett kön.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Cassii
1

Tack så mycket! :)

Fin teckning din hund har! :)

Chanku
1

Tack :)

emma93
2

Jag har både tikar och hanar men trivs bäst med hanar. Jag tycker att Sheltiehanar är okomplicerade och jättehärliga. Min första hund var en Sheltietik och vi valde det pga att vi hört att hanar skall kissa överallt mm. Men mina tikar har varit nästan värre till att markera överallt efter att de blivit könsmogna. Kanske har det att göra med att vi har flera hundar. Ingen aning. Men skulle jag välja valp ur en kull idag, så skulle jag välja utan att väga in könet alls då jag tycker att det inte är nån större fördel eller nackdel som väger över på just Shelties.

Lycka till med val av valp! Jättespännande! Hoppas du hänger kvar här på forumet så att vi får följa det!

/emma93

Emaljoh4
1

Jag har också hört att hanhundar kissar överallt… hade dessutom erfarenhet av våran förra labbehane, han kissade typ överallt..

JOBBIGt. Så jag valde tik denna gång. Och  hon kissar en gång sen är det bra. Oftast brukar hon kissa 2 gånger per dag eller nåt.

Jag har dock bara en hund.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

druttizen
1

Jag valde en hane för att få en mindre komplicerad hund.
En tik är lite bitchig i det stora hela och allt sköts på Hennes sätt, medan en hane i det stora hela oftast tar alla situationer precis som dom är. Vill inte en tik så tvärvägrar hon också.
Sen upplever jag även att tikar har lite fler principer… tex att nu känner inte jag för det så kommer ett annat djur för nära så får det fan se på tänder också. Då varnar tiken. Jag valde en hane för att som sagt ha en mindre komplicerad hund, en som lite accepterar flexibla situationer. Nu är ju sheltien som ras rätt så accepterande, men har ändå upplevt att hanar är lättare på mkt i det stora hela faktiskt.

Sen upplever jag däremot att hanar är liiiiite svåare att ha lösa faktiskt. Hanar har väl lite större intresse för diverse, medan en tik (i det stora hela), struntar i allt och har kanske lite finare fokus till ägaren som lös.
Nu ska man inte dra alla över en gräns i könen heller, för det finns ju olika individer som gör att dom är olika med. Finns jobbiga tikar, men också lätta, samma med hanar. En bra uppfödare med stabila shelties är nummer ETT, oavsett kön. Har hunden en BRA avel, så blir både tik och hane bra i det stora hela.

Att nämna kisseri och markerande ute, så tycker inte jag att en tik eller hane ska dras olika. Hanar sägs markera överallt, men av erfarenhet, så är ibland tikar värre faktiskt. Men oavsett kön, så får man lite som ägare styra det där redan från början. Att man kanske bestämmer lite över vart och när hunden ska få "skvätta/markera". Då lär sig hunden att inte bli van vid att skvätta just på varje stolpe… hane som tik.

Ska jag skaffa en tik, så skulle jag kolla upp att det inte finns så mkt bitchighet. Jag har träffat sheltie tikar som visar tänder åt andra hundar non stop och även kan säga ifrån ständigt. Sånt gillar inte jag. Men det finns uppfödare som har tikar som inte alls är såna, så väldigt olika ;)

Min nästa sheltie blir en tik, för att nämna ;) pga att min nästa hund ska ha bättre fokus till mig och kunna vara lös mer. Alla tikar är inte bra på dessa egenskaper, men tänkte försöka hitta nån bra tik ändå

Cassii
1

Så klart ska jag bli kvar på denna sida :) På lördag blir de besök på kenneln första gången :) riktigt spännande!

Tack alla för svar, nu har jag lärt mig! Men tror att det kommer att bli en tik :)

Kitten86
1

Jag själv har valt att ha hanhundar då jag inte gillar löpperioderna med tik, detta går ju självklart att "lösa" genom att sterilisera tiken såvida man inte tänkt skaffa valpar i framtiden. Nackdel med tik är som sagt löpen men också tiden kring löp då de kan skendräkta och en del blir riktigt bitchiga och söker efter hanar. Nackdel med hanar är ju som sagt att de kan bli riktigt jobbiga kring löptider (och bor man i stan eller tätbebott område så är det HELA tiden, mer eller mindre), de piper, vankar av och an, klapprar tänder, slickar på alla tik kissfläckar etc. Men ingen regel utan undantag självklart!

Till sättet tycker jag generellt att både hanar och tikar är trevliga och lätta att träna. Alla hundar är egna individer och allt får anpassas därefter oavsett kön. Äger själv två hanar som inte är speciellt jobbiga på något sätt- kissar/ markerar inte överdrivet, piper inte direkt och inte heller klapprar tänder eller så kring tikar. Visst märker jag om det har gått en löptik före mig eller om man möter en på stan men det är ju fullt normalt med en hanhund. Trots tikar, vare sig i löp eller inte, upplever jag att min sheltiehane ändå är fullt kontaktbar och att det inte är några problem men tror att det har att göra med att han hela sitt liv lekt mycket med tikar såväl som hanar. Min äldre herre (en dvärgpudel) är lite mer "på" och är fullt medveten om att han är hane och vad man gör med en löptik.

[sheltietjej]
2

#7 Vilken kennel ska du hälsa på? Glad

Cassii
1

Rydeline :) Hört nåt om den ? :)

Ressu
1

Har både tikar och hanar hemma, men föredrar kanske nog hanar främst pga av löpet och skendräktigheter.

Båda har trevligt temperament. Dock spelar det ju ganska stor roll hur man är själv som person. Hanen kan vara lite "skarpare" i lynnet, medan tiken kan vara "mjuk".

Detta med att hanarna löper året runt tycker jag personligen att väldigt överdrivet. Visst finns det de oxå, men av de hanar inom bekantskapskretsen så är det ingen av dem som löper året runt. Visst kan de markera att en tik är i höglöpet, men det är inget som lämnar på =).

Vi har nu hemma två av varje. Första tiken kom till oss då det fanns bara en hane i kullen och tre tikar och när jag skulle göra mitt val så var det just vår tik som kändes mest rätt för oss. Nu hoppas ju även vi att båda våra flickor ska vara kennelns framtid!

Så för att komma till saken =) Har man möjlighet så säger jag som emma93. Har man bara möjlighet så ska man inte säga så mycket före man har träffat valparna =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

druttizen
2

De hanar jag har erfarenhet av, löper inte året om, för att också tillägga.
Även om det är i en större stad med tät bebyggt, så tycker jag inte mig ha upplevt detta ändå. De hanarna har väl kanske haft 1-2 korta perioder under ett år, som dom blitt lite påverkade av löp. Men inte alls året om.

Av annan erfarenhet också, så verkar hanar inom helt andra raser vara lite jobbigare än en hane som är sheltie. Men sheltien i sig är ju fin som ras, oavsett kön ;)

Cassii
1

Tack alla för alla trrevlig information! :)

Chanku
0

Nej, jag tycker heller inte att hanarna löper året runt. Däremot får man ju räkna med att de flesta hanar reagerar när en tik löper. Och finns det många tikar i närheten så… Däremot är det ju stor skillnad på hur mycket hanarna reagerar. En del sitter o skriker vid ytterdörren, medan andra knappt reagerar om löptiken skulle köra upp rumpan i nosen på dom :)

Tycker själv (som förstagångstikägare) att löpperioderna går ganska smärtfritt. Mest jobbigt är väl att hon får gå kopplad. Inte för att hon har visat några tecken på att vilja rymma, men däremot är det inte alla hundägare som har koll på sina hundar och tjuvparning vill vi inte ha!