Hur länge smälta maten?
Hejsan!
Jag tycker det är rätt svårt att veta hur länge en hund bör smälta maten innan olika aktiviteter? (Min hund äter färskfoder)
Vore snällt om någon kunde ge tid på ett ungefär. Skriver några exempel och så kan man skriva tiden under.
En långpromenad i vanligt tempo (långpromenad= 2 tim eller längre)
Agilitypass
Åka skidor (hunden springer bredvid)
Kissrunda/bajsrunda
Lagom lång promenad (30-40 min)
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Om jag minns rätt så behöver en hund ca 30-36 timmar för smälta ner allt och den kommer ut som "nr 2". Men dirket efter är väl inte så bra att köra igång med ett hårtpass.
Jag tar inte hund mina hundar direkt efter mat alls, nja för att kissa om det skulle vara "panik". Dom äter på morgonen efter första rundan för att sedan äta på sena eftermiddagen då även vi äter hemma. Så mina går inte ut alls direkt efter mat.
Då jag har haft en magomvridning på en hund en gång är jag nog lite extra "löjlig"
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#1 Tack för ditt svar. 
Jag är också rädd för magomvridning!
Magomvridning har alltid varit ganska rasbetingat har det sagt, men numera tycker jag det verkar som det inte stämmer allt för mycket.
#3 För Sheltie-hundar alltså?
# 4 Nej inte sheltie. Storvuxna hundar. Då som Grand Danois, Greyhound, dobber. Hunder som är högbenta med stora bröstkorgar, Men det verkar som numera även mindre hundar får det, okey alla hundar kan få det just för att magsäcken ligger som den gör, men förr var det inte lika vanligt som nu. Här i området jag bor fick en pappilon det…Så visst alla raser kan drabbas, men några raser mer och andra mindre
Jag kan inte svara på din fråga då jag faktiskt inte har en aning om hur lång tid det tar för hunden att smälta maten.
Angående att köra igång aktivitet direkt efter maten så gör jag som så att jag tar ut hundarna först, låter magen vila en halvtimma och sedan får dom sin mat. Efter det är det vila som gäller en timma innan de får gå ut en "snabbis". Jag är väldigt rädd för magomvridning. Hörde om en liten tax som fick det för inte så länge sedan. Den hunden klarade sig men fick opereras akut. Så det är otäckt med magomvridning, även för oss med lite mindre hundar.
Magomvridning är alltid akut. Min hanhund som var dobber fick magomvridning. Jisses så fort det gick att buken blev som en "trumma" på han. Men det hela slutade väl och han fick sin magsäck fastsydd. Många många tusenlappar senare.
#7 Vilken tur att det gick bra för honom till slut.
Det är hemskt att det ska behöva kosta så mycket när ens vän blir sjuk. Det vill verkligen till att man har en buffert ifal det oväntade händer. Jag sparar pengar varje månad som står på ett speciellt konto som bara är till för veterinärkostnader. Annars är det inte alltid så lätt att få fram pengarna. Men vad gör man? Det blir till att ta semesterpengar och från det egna sparandet, det viktigaste är ju att ens vän blir frisk igen.
Visst gör man allt för sin vovve. Jag hade som tur var en buffert av en summa sparade. Denna buffert kom från en av mina pållar som varit ute och tävlat på travbanan. Dessa pengar sparade jag alltid och väntde tillbaka till djuren. Så medde (hästen) rädda min vovve kan man hårt säga.
#9 Vilken hjälte han var din Medde som tävlade och vann och det ledde till att din hund blev frisk igen. Jag skulle vilja kalla det för solskenshistoria :)
Så det är viktigt att hunden får vila innan maten också? Efter en promenad alltså
#10 Medde var min hjälte i alla lägen,har du sett bilden jag satt in på han i en tråd på sajten..
#11 Det finns även en bra anledning till det, men det beror ju på. Inte utfodrar man sin hund som just kommit in och är "flämtig", utan man låter den vava ned i andningen innan den äter.
#12 ja, jag såg bilden på honom. En mycket vacker häst som verkligen ser ut att ha hjärtat på rätt ställe. Han ser så snäll ut:)
#11 jag tycker det är bra om man väntar en stund innan man ger mat efter promenad eller annan aktivitet. Det vet man ju själv efter att ha tränat eller promenerat att det inte är så skönt att äta direkt efter utan man väntar ju en stund 
#13 Det stämmer det du sa om han, en mycket tevlig hingst som fick bli pappa flera gånger. Men en absolut bussig hingst.
Men nu åter till tråden och ämnet