Lydnads övningar hjälp!
Min motivation på sistonde har vart riktigt kass, har inte dragit ut mig och vovven på ett riktigt träningspass på några veckor nu, utan mest blivit nos och trickövningar.
Såg här igår att Maria (Chanku) hade börjat skriva en loggbok och den idén gillar jag verkligen. Nu funderar jag på att köra igång med lydnaden med Atlas. Dock så har jag verkligen idé torka på övningar jag kan göra. Jag har satt upp några mål tilll en början där jag vill försöka förbättra oss.
* Få bättre kontakt med mig.
* Träna på att vänta tills min signal vid inkallning, han reser sig gärna upp eller springer till mig utan att jag sagt något.
* Förbättra hans position när han sätter sig brevid mig, han sätter sig gärna lite snett, eller för långt bak.
* Börja träna in apportbock
* Börja med ställande och läggande
Han är ju bara valp ännu (7,5 månad) så jag vill försöka göra träningen så rolig som möjligt för att inte tappa gnistan direkt.
Detta är som sagt mål jag har för honom just för tillfället. och som jag vill träna på. Jag har ingen direkt tidsplan utan det får visa sig hur pass snabbt han lär sig, Vill inte sätta press på honom, utan backar hellre ett steg än att gå för fort framåt.
Som sagt jag tar gärna emot tips på övningar som man kan utföra. Tänkte även kika runt lite på internett nu och se. Nu ska vi bannemig få tillbaka motivationen!
Och så får det bli en God Jul hälsning på samma gång, från oss. (även om det är min lillasyster på bilden
)
tråden får flyttas om jag lagt den i fel grupp.

Har du möjlighet att köpa eller låna boken Lydnadsträning i teori och praktik så gör det! Där delas alla moment upp i olika grundfärdigheter som kan vara kanon att ha före man börjar med de olika momenten. Det är ju himla lätt som förare att kräva att hunden ska kunna ALLT på en o samma gång. Jag har för mig att grundfärdigheterna ska finnas på nätet nånstans, men då enbart uppspaltade. Boken går in mer på detalj.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Okej, ska gå in på biblioteket någon dag och se ifall den finns där! om inte annat så skulle det kunna vara en bra julklapp att önska sig i sådanna fall! :)