Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 4856 ggr
Cassii
0

Tiken eller hanen som bestämmer?

Är det tiken eller hanen som "bestämmer" om hur många valpar det blir och om hur många tikar resp. hanar det blir? :)

Tacksam för svar!

Chanku
0

Tiken bestämmer hur många valpar det blir. Det beror helt på hur många ägg som hon släpper och hur många som blir befruktade. Gällande könet så bestäms det i magen på tiken. Det finns inga pojkspermier och flickspermier. Eller då pojkägg eller flickägg.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[sheltietjej]
0

Jag har för mig att hanen bestämmer könet? Fast jag kanske har helt fel…

Chanku
0

Du har helt rätt Melinda! Det är ju jag som dillar… Det beror på vilken kromosom som spermien bär på. För att få ett kön behövs två kromosomer. Kvinnan bidrar med den ena X, medan mannen bidrar med antingen Y eller X.

Cassii
0

Så om en tik fått tre valpar förut så är det stor chans att hon får det igen? :S o om hanen bara fått tikar i kullarna förut får han det i nästa kull med då? alltså 3 tikar ? :S

[sheltietjej]
0

Tiken brukar oftast (iallafall våra) få unjefär lika många valpar som kullen dom själva är födda i. Så föds tiken i en kull med tex fyra syskon. Så brukar tiken få runt fem valpar.

[sheltietjej]
0

Fast jag måste tillägga att det beror såklart på hur tiken ser ut. Är det en liten tik (som tex våran Diva) så kanske hon inte får så många valpar. Medans hennes mamma som är lång har plats för att bära fler.

Cassii
0

Okej :) men hanen då?

[sheltietjej]
0

#7 Hanen bestämmer könet.

Chanku
0

Precis, hanen avgör inte hur många valpar det blir (såvida han nu inte har kassa spermier som inte klarar av att ta sig in i äggen). Utan ett ägg = en valp.

Även om hanen har väldigt livskraftiga spermier så kan det inte bli mer valpar än vad det finns ägg. Hanen avger också MASSOR med spermier, men det spelar ingen roll om det finns en miljon spermier om det bara finns tre ägg.

emma93
0

Tikens ålder spelar också roll, hur fertil hon är. Jag har för mig att det finns forskning och statistik som visar på att en ung tik tenderar till att få färre och lite mindre valpar än en tik som är lite äldre (3-5 år). En äldre tik tenderar att få färre valpar, men större. Sen finns det också forskning som påvisar att hög inavelsgrad ger mindre kullar (dvs färre valpar i kullarna). I mångt och mycket tror jag att linjer spelar roll och att tiken inte bär på nån infektion eller smitta som kan påverka överlevnaden av de befruktade äggen.

Det är normalt att det blir ett ganska stort bortfall redan i livmodern, som man aldrig märker då valparna resorberas. Så i de allra flesta fall hos både hundar och katter blir fler ägg befruktade än vad som sen föds.

Cassii
1

Ahaaaa :)

Tack så mycket, jag hoppas verkligen att det blir en tik i kullen.. :/