Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: mat-och-godis
Läst 4446 ggr
Chanku
0

Varför ger ni den mat ni ger?

Jag tycker foder är galet intressant och kan sitta o läsa fodertrådar i en smärre evighet.

Så därför undrar jag nu… Varför har ni valt just det fodret? Är det för att påsen ser snygg ut, för att hunden enbart äter det fodret, för dess höga innehåll av animaliskt protein, för att det är billigt..? Ja, ni förstår kanske vad jag menar. Skriv också vilket foder ni ger! :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Chanku
0

Jag kan såklart börja! :)

Pixie åt som valp Royal Canin´s valpfoder för små raser. Jag fick truga i henne maten, hon var väldigt tunn och försöker göra inbrott i de andra hundarnas fodertunnor. Bestämde mig att byta foder.

Fick en gratischeck från SKK på fodret Pro Plan. Pixie har efter det aldrig matvägrat. Hon går dock lätt upp i vikt på den maten och portionerna blev minimala. Valde då att byta ut ett mål mot rå mat (kött, lite grönsaker + tillskott) så att hon dels skulle få i sig mer näringsämnen och får att få äta lite mer. I samband med att jag köpte senaste fodersäcken fick jag höra att proplan förändrat innehållet i fodret. Mindre animaliskt, mindre ris och mera majs. Så mitt "lax o ris" foder är numera snarare "majs o lax". Billigare för producenten, men samma prislapp för oss konsumenter. Det finns vissa ingredienser som jag inte tycker hör hemma i hundfoder och majs är en av dessa. Det är en sak om det är en mindre mängd, men när det blir huvudingrediensen så känns det inte värt det längre. Pixie kan dessutom reagera negativt när hon äter stora mängder spannmål.

Har nu i dagarna köpt hem Standardt Normal som är ett renare (få ingredienser) foder, svensktillverkat (allt är dock inte alltid svenskt) och faktiskt ett ganska billigt foder med hög animaliskt proteinhalt. Har varit i kontakt med fodertillverkarna och har blivit bemött med långa, trevliga och vettiga svar. Detta trots att jag ställt en del närgångna frågor som lika gärna hade kunnat resultera i..mindre trevliga svar ;) Jag hoppas att Pixie kommer att fungera finfint på fodret och förhoppningvis tajta upp sig lite grann. Prislappen är väldigt bra. Jag får 15 kg BRA mat för samma summa som 7.5 kg majsfoder ;)

Niini
0

Vi valde vårt (Jahti & Vahti) för att det är samma foder som uppfödaren ger åt sina hundar o priset bra bra mycket billigare än de flesta andra foder. Dessutom är det stor förpackning :)

Vi testade annars ett annat foder en gång när lagret var tillfälligt slut på det vi brukar ha. Slutade med att vi fick ge matrester då fodert inte dög åt honom..

Cocos82
0

#1 Jag är nyfiken på Standardt. Så du får gärna berätta om vad du tycker när du testat det ett tag. Just nu passar det inte att byta eftersom hon precis avslutat en lång medicinering och behöver bygga upp tarmfloran igen. Så har jag en halv säck Eukanuba lamm och ris kvar med. :)

Chanku
0

#2 Jag blir jättenyfiken på det fodret! Vad innehåller det? Har googlat, men hittade antingen finska sidor eller svenska sidor där innehållsförteckningen saknas.

Niini
0

#4 Var en låång lista med vitaminer & mineraler ;) Men sådär i korta drag så stod det ett vetefritt fullkornsfoder utan tillsatser och konserveringsmedel. Kyckling & ris är "smaken" eller vad man ska kalla det :)

janey
0

Vi ger Standart extra till vår valp :) Han fick doggy som mindre, men total matvägrade. Åt mindre än minimum fick sitta och leka med hans mat hela tiden för att han skulle bli intresserad. Vid bytet så pillade han ut enbart dom "goda bitarna" och lämnade doggy kvar. Men han har dock aldrig varit dålig i magen vid foderbytet och vi är supermega nöjda med Standart. Han äter det bra, han är bättre i hullet och vi gillade innehålls förteckningen speciellt med tanke på att priset är humant :)

Niini
0

#4 Hittade en sida med nån sorts innehållsförteckning

Chanku
0

#3 Återkommer med en "recention" när hon ätit det ett tag! :)

#7 Det var den infon jag hittade också. Tråkigt dock att det saknas en ordentlig ingrediensförteckning :)

Niini
0

#8 Mjaa, det stod lite tydligare nog på förpackningen men jag är faktiskt för lat för att orka skriva av allt ;)

Kitten86
0

Håller med om att foder är en mycket knepig fråga. Det är en djungel där ute och inte alltid lätt att hitta ett "bra" foder.

Min nu 12 åriga dvärgpudel har nog testat de flesta foder på marknaden, då han är mycket kräsen, bla. Eukanuba, Hill's, Specifik och Royal Canine. Fram tills ca 6 års ålder var han väldigt tunn och åt någorlunda bra under sporadiska perioder. När jag sen testade Specifik Aktiv (som tyvärr enbart säljs hos veterinärer) så klickade allt. Ett foder som främst användes på jakthundar och andra mycket aktiva hundar, ganska dyrt men värt det eftersom det var det enda han åt bra av! Sen slutade min veterinär sälja fodret efter ca 1 1/2 år och jag var tillbaka till ruta ett. Idag äter han, sen ett par månader tillbaka, Taste Of Wild som är ett spannmålsfritt foder som importeras från USA. Han har ätit upp flera säckar och han har aldrig vägrat äta!! Ligger ganska lika i prisklass med andra "kvalitetsfoder" och hundarna äter en mindre mängd än av t.ex. Royal så det räcker lite längre.

Min sheltikille River äter, än så länge, Royal. Han är uppväxt på det fodret från uppfödaren och han äter bra så jag har aldrig kännt att jag behöver byta, även om jag funderat på att byta över honom till TOW (taste of wild) så man slipper hålla på med olika foder vid utfodring.

FiffiD
0

Våra hundar äter Standardt Extra och har gjort det i några år. Gick över till det efter att ha fodrat med färskfoder en tid, men tyckte att det blev lite bökigt med färskfodret när man ska bort o.dyl.

Valet föll på Standart eftersom det innehåller mycket kött, animaliskt protein, lite spannmål och då i form av ris. Svensktillverkat är bra för miljön. Bra pris är det också, men jag hade köpt det även om det var dyrare.

Finns bara en djuraffär som saluför fodret här där vi bor, hoppas att de fortsätter med det. Om inte vet jag inte vad jag ska fodra med. Finns inte något likvärdigt alternativ som det ser ut idag. Behöver jag säga att vi är supernöjda :)?

Chanku
0

#11 Standardt går att köpa via internet om det skulle behövas :)

Channi
0

Kör även här med Standardt Normal. Får se om det blir Standardt Extra under nästa år för sheltien då vi kommer börja tävla. Tidigare åt hundarna Royal Canin Sensible Mini och den andra Medium.

Som många andra så ville jag ha ett torrfoder med så få ingredienser som möjligt, så nära svensktillverkat som möjligt.

Jag är HELnöjd med Standardt, avföringen är avsevärt mindre och betydligt bättre koncistens på ;) dom tycker det är gott, pälsarna är fina och jag hade inte några problem alls med överfasningen av fodret för någon av mina två hundar.

Jag har definitivt inga planer på att byta foder som det ser ut nu ^^

Emaljoh4
0

Moa äter också Standart… Och hon äter det för att hon åt det hos sin uppfödare.. Och då har vi fortsatt med det…Hon äter bara fodret uppblött… Hon åt alldeles för lite innan, så då testade jag att blöta fodret och det går mycket bättre. Glad

Jag är nog nöjd med fodret än så länge kan jag nog säga.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

runas
0

Mina pojkar åt förr Orijen men bytte till Brit Care då Orijen blev för svårt att få tag på.

Anledningen till att de äter BritCare är för att det inte innehåller spannmål och nötkött. Jappe är super allergisk mot båda så därför. Fodret fungerar super och pojkarna mår toppen av det, fin päls och bra avföring. Jappe som förr varit tvungen att äta kortison ibland för att kunna äta överhuvudtaget är nu helt tablett fri och med en glupande aptit. Härligt!!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[TeamGuldhamster]
0

Milton äter Ekanuba Rice and lamb.

Han äter den maten för att han har jättekänslig mage och bir lös i magen av annan mat.Vi har testat många foder och nu när vi börjat med detta foder så är han mycket bättre i magen.:)

Ressu
0

Här äter pojkarna 1st Choice senior and less active (oxå rekommenderat för kastrerade hundar som lätt går uoo i vikt) och flickorna äter 1st Choice adult small and medium breed.

Fodret halkade in då vi skaffade cockern och i samma veva började Ressu matstrejka mera än vanligt så jag prövade ge samma åt dem och det verkade duga. Numera slukar pojkarna maten och deras pälsar glänser samt så har deras magar blivit mycket bättre iskick =). För att ni ska förstå skillnaden så måste jag ju berätta att det kunde ta upp till en, två timmar att få Ressu att äta 1dl med mat samt att han spydde galla mest hela tiden pga av att han inte åt.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Futurity
0

Yunas uppfödare körde med Robur till Yuna så vi hade det dom första månaderna men tyckte att Yuna blev lite dålig i magen av det så vi bytte till Royal Canin.

Några månader efter vi började med RC så började hon matvägra och det var ganska samtidigt med det första löpet så vi tänkte väl mer att det berodde på det så vi hade kvar RC. Men ingen matlust har kom tillbaka och jag vet inte om det vet inte om det var fodret det var fel på eller vad det var så tänkte att jag skulle prova ett annat foder.

Så just nu kör jag med Carrier lamm och ris, men hon är inte så jätte förtjust i det heller så får se vad vi ska göra.

sissie
0

Standardt Normal

Standardt Extra

[

](http://www.standardprodukter.se/hundfoder-standardt-original-extra.html)

Standardt Hjort

Standardt Mild

Lite länkar direkt till Standardts hemsida.

Jag kan inte påstå att standardt har få produkter i sina foder. Proteinet kommer ofta från flera djurslag. Efter vad de själva säger så är det för att förenkla upptaget av de olika proteinerna och på så sätt vara snällare mot magen.

De försöker använda svenska produkter så långt det går och finns att tillgå. Dock odlas det ju inte ris i Sverige.

Många andra foderfabrikanter som har ris som kolhydratkälla har också en liten mängd vete eller framför allt majs i sina produkter för att kunna koka riset vid en lägre temperatur utan att det kladdar fast i maskinerna. Standardt kokar sitt foder med tryckkokning vid en temperatur av 120 grader.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

#19 Fast jag måste ju säga att jag tycker helt klart att Standardt har få produkter i sitt foder? Att det animaliska varierar eller kommer från olika källor tycker jag har liten betydelse, det är väl snarare att det inte är x antal olika vegetabilier som är bra. Om inte annat tycker jag att Standardt har vettiga ingredienser i sitt foder, jämfört med andra bolag som sätter in soja, majs och annat för att fylla ut säckarna.

Men det är ju såklart mina privata åsikter :)

sissie
0

Soja håller jag med dig om att det har inget att göra i ett foder. Är det gott om kött i fodret så behövs det färre tillsatser till fodret.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

druttizen
0

Uppfödaren hade Doggy. Inget jag ville ha eftersom det är för dåligt innehåll.
Vill ha mer kvalitet
Wilmer har nån period haft Hills mot känslig mage å nån annan hills.
Men nu har han ett tag haft Royal canin. Tycker RC är bra på päls.
Wilmer är kastrerad så ja har börjat med den sorten som är bra på kastrerade, innan hade jag men annan än den till kastrat, men han gick upp för mkt då.

Men som sagt, Wilmer äter allt egentligen, så RC valde jag för pälsens bästa

Lavine
0

Jag insåg att jag ville förstå vad min hunds foder innehöll. För att göra en lång historia kort äter han nu Magnusson Meat & Biscuit och Bozita våtfoder.

Den långa historien Flört är att jag insåg att jag ville förstå vad min hunds foder innehåller. Rå mat eller färskfoder lockade, men orken har inte kommit dit ännu. Bytte till Magnussonfodret men hunden blev lite rund av det. Bytte långsamt, långsamt till Standardt och det verkade gå jättebra, tills efter ett tag då hunden verkade få magknip och behövde ut tio gånger per dag (plus nattetid) fastän han inte var direkt dålig i magen.

Tillbaka till Magnusson M&B och valde då att blanda ut det med våtfoder. Jag är inte jättenöjd över att ge honom vete då jag sedan han var valp haft en känsla av att han blir överaktiv av det, men han har aldrig fungerat så bra på något foder som denna kombination, håller vikten hur bra som helst också, så jag hoppas det även ska funka på lång sikt.

Cassii
0

Är James Wellbeloved bra? :)

Starfall
0

Frankie och love har länge ätit Hill`s Science Plan och dom har mått bra på det fodret. Dock har jag hört att Hill´s inte är lika bra som det låter och att Eukanuba är bättre. Därför valde jag att använda eukanuba. Nu har ju båda två blivit kastrerade och särskilt Love har väldigt lätt att gå upp i vikt. Därför ska jag börja med light-foder till dom. Det lär nog bli Hills lightfoder, ska åka och kika i butiken idag så får man se vad det blir.

Kazper är nog en av världshistoriens krångligaste hundar när det gäller mat. Han avskyr de flesta torrfoder, och blötfoder gillar han bara en sort av. Jag vill hitta ett bra foder som han gillar och samtidigt är bra för honom. Funderar på att testa färskfoder till honom, det kan ju vara så att han vill ha ett "köttigare" foder. Han älskar nämligen rått kött (alltså inte rått-kött, men det förstod ni nog Flört) och brukar få rått kött lite då och då.