Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 1532 ggr
Cassii
0

Ska man berätta ALLT för uppfödaren?

Hej!

De hände väldigt mycket under 2008/2009. Tycker ni att man ska berätta allt för uppfödaren? Om varför man verkligen vill ha en hund? Eller anser ni att det inte rör den eller att uppfödaren kan tyck det är jobbigt att höra? Hur tycker ni att jag ska göra? Hur hade ni gjort om ni var jag? tack på förhand!

Chanku
0

Inte behöver du berätta hela ditt livs historia, däremot ska du ju inte dölja något om uppfödaren frågar. De vill ju bara vara säkra på att valpen hamnar i ett gott hem. Vill du skaffa hund för att få ett sällskap eller för att få en träningskompis så borde ju det inte vara någon hemlighet. Det är inget fult i att vilja ha en hundkompis!

När jag kontaktade min hunds uppfödare skrev jag lite grann om mig, vad jag sökte efter, vad jag kunde erbjuda, nämnde lite kort om hur jag tränar hund och sånt.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

emma93
0

Det är en jättesvår fråga, just avvägningen. Man är ju så olika allihop. Jag instämmer med Chanku om att man inte skall dölja nåt, sen får man nog försöka känna av i övrigt hur mycket man skall berätta. Om du vill ha en nära kontakt med din uppfödare längre fram, så kanske det för din egen del känns bättre att ha berättat innan, eller att berätta den dag det känns som att det är ett förtroende er emellan.

Du skulle också kunna fråga uppfödaren rätt av hur mycket de vill att du berättar om dig själv och ditt tidigare liv, så kan du känna av lite.

Jag har hört uppfödare som verkligen vill veta så mycket som möjligt, och så har jag  hört uppfödare som blir lite avskräckta när de får höra precis allt om en person, fast egentligen har uppfödaren samma ambition vad gäller att hunden skall få ett bra hem - men de är bara olika som människor.

Så det finns nog tyvärr inget enkelt råd att ge.

Cassii
0

Tack så mycket! Men jag menar snarare ska jag berätta allt de som hände?

emma93
0

#3 Jag förstår nog inte riktigt frågan tror jag Skäms. Jag kanske har missat någon tråd tidigare? Men om du menar om att berätta vad som föranlett att du vill ha hund så tycker jag inte att det är fel att berätta det. Jag hade nog valt att fråga uppfödaren om den/de vill att jag berättar det eller om läget är ok som det är ändå.

moimoimoi
0

Får jag fråga vad som hänt och vad det har för inverkan på ditt hundköp? Är rätt svårt att råda när man inte vet vad man råder till.

druttizen
0

Nä man behöver inte berätta allt som hänt tidigare i livet, man ska ju leva i framtiden. Men däremot ska man inte ljuga om tex frågan kommer.

Du kommer inte bli dömd för att du haft det tufft, bara för du idag vill ha hund. Sen kan man vara kortfattad, precis som du var nu, att man kan säga att man haft det tufft. Men att man inte behöver berätta detaljerat.
Men som sagt, får man frågan så ska man inte ljuga, för uppfödaren vet ju precis vad valparna behöver för att må bäst.
Handlar inte om att då döma som sagt, utan för att lite se om valpen passar just Ditt hem. Alla valpar är så olika