Trimning av päls?
Jag har inte varit så aktiv här inne, så ämnet finns säkert redan med svar och allt..
Tänkte mest bara höra om trimning. Jag har ju min till bara sällskap, så därför inte så insatt. Men jag fick med mig en lapp på norska, om hur man trimmar sheltiens öron.
Det jag undrar är ifall man ska "skära ur" lite päls vid sidan av ansiktet. Så inte öronen, utan päls som är vid sidan av ansiktet..
Är ni med på hur jag menar??
Pälsen på min är ju otrimmat vid ansiktet, vilket också gör att de längre håren "tynger ner" ..och då jag och mamma diskuterat om andra shelties som vi ser på foton, så verkar det som att dom är lite trimmade, med tex ett slags rakblad.
Hur gör ni??
Trimmar ni? Isåfall hur och med vad 

Jag klipper tassarna, lite grann längst ner mot tassarna på benen och lite på fanorna på bakbenen. Sen brukar jag klippa bort det värsta spretet på insidan av öronen (Pixie har ståöron så spretet blir extra tydligt). Vid öronen finns sånt där "sprethår" som är lätt att dra lös, så sånt brukar jag plocka bort också.
Tycker inte om när det är tydligt att hundarna är trimmade, så jag brukar försöka klippa lite "slarvigt" så det inte är jämna raka klipp. Klipper heller ingenting runt huvudet, utan endast vid insidan av öronen för att få bort de värsta testarna. Brukar ta min Furminator på ovansidan av öronen och bakom öronen som komplement till "ryckandet".
Här är några bilder på hur Pixie ungefär ser ut, dock inte "nyfriserad" på nån bild. Inga bra bilder heller, men du ser ju på ett ungefär hur hon ser ut i ansiktet. Klick , Klick , Klick
Här har hon helt otrimmade öron klick
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
oki.
vilka "ovanliga" färger.. eller ja.
Man ser ju oftare sobel med "lite" vitt.
Min har också stå öron, men jag kör fortfarande med tyngder.
I hopp om att dom en dag ligger ner, annars blir det nog tyngder ändå faktiskt.
Har också en furminator förresten, en gul medium 
köpte den på tradera
Har funderat på att använda min furminator vid sidan om ansiktet/huvudet faktiskt, men tänkte att jag startar tråden här först…
Tänkte leta fram lite foton, så jag återkommer sen 

Jag brukar "rycka" fjun-håren mellan öron och hals, ser lite naturligare ut.

Ja, är det sånt där tunt "fjunhår" så rycker jag bort det. Är det "normalt" hår så låter jag det vara (förutom då vid insidan av öronen där jag fixar till det lite).

Det fanns en jätte bra "steg för steg" beskrivning på hur man trimmar sin sheltie på Shetlands Sheepdog forumet, men det forumet verkar stängt.
Effileringssax är ett bra verktyg också. Då kan man "små" klippa utan att det syns.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

#8 Ja! Effileringsaxen är oumbärlig, har man en sån är det svårt att klippa fel^^
oki värt att kolla upp
satt ner för en stund sen och pysslade med pälsen…
hade min Furminator också.
kom dessvärre ingenvart… så han är bara borstad som vanligt. inte trimmad

Hittade en väldigt utförlig trimnings-guid om någon är intresserad. Tyvärr är den på danska, bra bilder om inte annat:).
#11 Superbra länk =)

#11 Jag är intresserad! :)
Hittade jättebra friseringssaxar till rimligt pris för min sheltie "Whiskey" på www.econordica.se, under rubriken Hund & Katt.
Proffskvalitet för inte så mycket pengar och snabb leverans.
Sparar mycket pengar på att klippa själv.
#14 Tack för tipset! =)
Jag har alla tillbehör, utan effileringssax. Mamma köpte en effileringssax på maxi för 79 kr. Har lånat den lite, men ska köpa en egen.
För övrigt så har jag märkt att man lite får prova sig fram.. efter några ggr så börjar man få kläm på det. Vill inte heller ta För Mkt med effileringssaxen
Jag använder mig av en vanlig sax och klipper runt tassarna och lite upp på benen (fanorna) fram och bak. Jag använder mig även av en effileringsax (klipper men gör att det ser oklippt ut) som jag klipper lite uppepå och under öronen då min har lite tunga öron och ganska mycket hår omkring öronregionen.
#15 Jag gjorde precis så - övade och testade mig fram vad som såg bra ut på just MIN hund. Så han skulle få det "ovårdade" vårdade (om du förstår vad jag menar?) utseendet som jag var ute efter!!