När löper en tik första gången?
Hej
när börjar tikvalpar löpa? och vet ni när dom slutar att växa?
Pokemon hundar och konst
Hej!
Jag har själv inte haft en tik sedan valpåldern men jag har hört att tikar ofta börjar löpa när de är 6-9 månader gamla. Det varierar från hund till hund. När hunden börjar löpa brukar hunden stanna av i växten men ett par cm kan hunden växa ytterligare. 
Tror min tik löpte första gången vid 10 mån ålder.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Min löpte vid ungefär 10 månaders ålder.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Det är väldigt individuellt när en tik löper men normalt brukar det vara mellan 6-14 månader. Dock följer de flesta tikar sin mamma i det fallet så om du vill veta så kan du fråga uppfödaren om denne kommer ihåg när mamman löpte första gången =)
Hmm.. En fråga ang. löpning (hari nte haft tik förut). Om iken börjar löpa vid t.ex 10 mån. ålder, säger det hur många gånger per år den kommer löpa då?

Aldrig hört något sådant iallafall :)
Okej. 
Håller med # 4 ang vanligaste tid. För min yngsta tik har hon följt sin farmors löp både vad gäller när första kom och hur ofta hon löper. Så farmor löpte ca en gång per år och hade första löpet vid ett års ålder ungefär, och mamma löpte första gången mycket tidigare och har tätare än 6 mån mellan löpen. Så det kan verkligen variera.
#5 Jag har inte hört nån samman koppling mellan hur ofta de löper och när de löper första gången. Men det kanske finns andra som hört? De av mina som börjat vid 6-9 mån ålder har löpt med ett halvår emellan, och de som börjat runt året har löpt en gång per år. Men jag har haft allt för få hundar för att det skall vara nåt tillförlitlig statistik.

Min löpte första gången när hon var ca 10 månader. Det var i januari. Hennes andra löp började i oktober.