Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 3822 ggr
Cassii
0

Hur mycket kostade alla saker till valpen samt..

.. hur mycket kostar din hund per månad? (Vad köper du per månad? Bajspåsar, mat, försäkring etc.)

Och hur mycket kostade det att köpa allt till eran första valp när ni inte hade något hemma? (Ungefär)

Och vad var det som ni köpte till valpen? Har ni samma bädd som när den var liten?? :) har tänkt ca. 3000 kronor och sen ca 300 kronor i månaden (om man köper 15 kg mat borde den räcka 4-5 månader) o sen lägga undan 200 kronor varje månad ifall veterinär skulle behövas.. så ca. 500 kronor i månaden, för lite? :S

Emaljoh4
0

Jag vet inte riktigt hur mycket du ska betala själv till din hund.

Jag betalar för min vovve själv, dvs även försäkring.

Moas försäkring kostar för tillfället 238 kr, köper man till henne en gång i månaden (hon äter färskfoder) för ca. 200 kr.

Detta är väl vad jag MÅSTE betala, men sen tillkommer ju kostnader om jag vill köpa något nytt till henne t.ex Glad Tycker inte det är så dyrt med hund faktikst om jag ska vara ärlig . Skäms

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Chanku
0

Försäkringen går på kanske 1600 kr om året. Hundmaten kostar 550 och är på 15 kg. Vet inte riktigt hur länge det räcker, kanske 4-5 månader? Bajspåsar köps ganska sällan, men då bor jag ute i ingenstans också. Godis o leksaker köps ibland, brukar försöka hitta så billigt som möjligt.

3000 räcker gott och väl! Jag köpte defintivt inte grejer för så mycket! Undrar om jag alls kom upp i tusen..? Det jag köpte var halsband o koppel (främst för att ha på resan hem), matskålar, nån liten leksak, en bur (som sovplats, öppen då) och nån borste. Buren bäddade jag med gamla kuddar och så en fäll ovanpå det. Många saker är ju "evighetsprylar" som man aldrig eller sällan behöver köpa nytt.

Jag erkänner att jag inte lägger undan enskilda veterinärpengar, däremot lägger jag undan en pott pengar som ska gå till oförutsedda saker (veterinär, hundkurser, skor, vinterjacka etc.). Så pengar finns alltid. Plus då att hunden är försäkrad. Skulle aldrig våga gå utan försäkring, även om man kanske inte behöver utnyttja den…

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Sbrodd
0

När jag skulle köpa hem jenna så köpte jag koppel, halsband, lite leksaker. matskål (hade redan till vatten) bajspåsar och mat. Trådgårdsgaller och en bädd.

Man behöver ju inte ha ALLT hemma direkt. (som borstar och täcken) sånt kanman ju köpa till senare.

Jag köper 10 kg säck med mat och den räcker faktiskt för mig i ca 6 mån. så jag räknar med ca 1000:- i mat om ÅRET! Sen tillkommer ju ben och sånt under årets gång:)

Sambon jobbar på DollarStore (vissa av er vet nog vad det är) så de blir massa ben därifrån lite då och då:) och när vi vill lyxa så blir de ben från granngården:P

Kommer inte ihåg vad jag betala i försäkring. Va runt 1600:- per år. Då har ja även avelsförsäkring på henne. Jag lägger nog ut mer pengar på utställningar och tävlingar än på saker till henne. Glöm inte att de bästa leksakerna är de man gjort själv:P Jennas bästa är en begagnad nalle och en pantfaska:P haha..:P

Ronja06
0

Tror jag läste i en artikel att en valp första året (allt som allt!) går på drygt 18.000:- . Tror det är från artikel ur "härliga hund" kanske från 2008?

Så låt oss säga att en valp, sheltie, kostar 10.000:- . Det betyder att 8.000 kr i övriga pengar över året. alltså lite över 650kr per månad. Om man nu vill tro på den artikeln alltså :)

Mvh Emelie Förlägen

Cassii
0

#4 - Tack, men de kostar väl 12.000? :P haha :))

tack så mycket! :)

Chanku
0

#5 Priserna brukar ligga från 10.000-12.000 i Sverige. Verkar variera lite grann på vars kenneln ligger också.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Starfall
0

Min egna hund Kazper kostade 12.000 i inköp. Tillbehören jag skaffade innan jag fick hem honom var bland annat:
* Flexi-koppel, 250 kr
* Halsband m. reflex, 120 kr
* Filt f.ör hemresan, 50 kr
* Leksak, 50 kr
* Koppel, 100 kr

Kazper äter ca 3 kg per månad, fodret heter Hill´s science plan. Vi brukar dock köpa en 12 kgs säck varannan månad som räcker till alla tre hundarna. Säcken kostar ca 500 kr och alla hundarna äter samma mängd varje dag.Det är lite svårt att säga för hur mycket Kazper äter, men Kazpers mat kostar nog runt 100kr/månad skulle jag tro.

Kazper är försäkrad i Agria och jag har valt den lägsta självrisken och den lägsta procenten man själv får betala om man behöver använda försäkringen. Detta gör att försäkringen blir lite dyrare varje månad, men det gör mig ingenting. Jag har även tillägg för tandvård och rehabilitering. Kazpers försäkring kostar 250 kr/månaden.

I familjen finns 2 hundar till, därför har jag inte behövt köpa hundbur, korg m.m till Kazper. Korgen köptes in när Love flyttade hit, den kostade ca 350 kr. Bilburarna minns jag inte när de köptes med de kostade 500kr/st.

Om Kazper hade varit första hunden i huset hade hans tillbehör kostat ca 1300, med bilbur och allt.

3000 kommer räcka väldigt långt om du ska köpa tillbehör för det, det kommer med all säkerhet bli mycket pengar över också:) Jag rekommenderar en försäkring starkt, det är en enorm trygghet att veta att ens hund är försäkrad ifall olyckan skulle vara framme. Försäkringen kostar runt 200kr i månaden men är väl värt det.

Hoppas du fick lite svar på dina frågor :)

Mvh/caroline