Mål o planer inför 2011?
Har ni hunnit sätta upp några mål eller gjort några planer inför hundåret 2011?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag och River ska börja på agilitykur under vårens och försöka ge oss på en inoffare under 2011 är det tänkt, så långt är allt planerat 
Köpa valp juni 2011 :)
2011 kommer verkligen att gå i hundens tecken för vår del. Precis som alla andra år sedan 2007.
För vår del kommer det bli lite mindre tävlingar nästa år, för att helt enkelt kunna öka kvalitéen på varje lopp - vilket verkligen krävs nu när vi är uppe i klass 3. Våren kommer tillbringas på träningsplan, det kommer läggas massor med timmar på träning. Det är framför allt fart som ligger i fokus, men även mer självständighet hos mitt lilla yrväder. Jag bara längtar efter att få komma ut och träna igen, träningsboken är redan full med idéer och träningsplaneringar och jag bara väntar på att få utföra dem praktiskt!
Förhoppningsvis kommer även laget synas ordentligt på tävlingsbanorna under 2011 och målet är att lyckas kvala till SM 2012. Att få kvala till SM 2012 även individuellt är ännu endast en dröm, allt beror på hur vår form är i vår. Men drömma kan man!
Sist men inte minst (eller…?
), så kommer det kanske att dyka upp en liten fyrfotad krabat hemma hos oss. Det är fortfarande många bitar som måste falla på plats men under 2011 eller kanske 2012 så kommer det finnas en till sheltie i huset. 
Planerna här är att gå en agilityträning och sedan träna på agilityn.. 
#3 Spännande med en till Sheltie! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Min plan är att penny ska klara av en agilitybana kanske kankse någon tävling men det är inget mål än så länge
Målet är väl att börja agilitykurser och se om det blir någon tävling, efter vant Lewis vid att det sitter hundar vid sidan.
jag och evald planerar att gå en nybörjarkurs i agility till våren. och fortsätta med den vanliga vardagsträningen såklart :)
jag vill även att det ska kunna gå bra att gå längs en trafikerad väg med honom utan att han ska bli jättestressad över alla bilar… det är vårt största problem just nu.
lycka till under 2011 allihop! :)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Kul att så många ska börja med agility till våren - ni kommer inte ångra er ;)
#8 Hihih, känns positivt!!
Hmm.. SKulle önska jag hade ett eget typ .. ridhus.. och ALLA agilityhinder…
#9 tänk att det är min önskan också ;)

Mina planer finns nedskrivet på ett papper hos en kompis med min underskrift. :P
Vi ska börja LP1 sen innan årets slut måste jag ha gjort en start i 2an med ett första pris.
Sen ska vi på MINST 3 utställningar.
Jag ska göra ett MH på Jenna. Och vi ska även ha en start i sök. ( de hette nått annat men ja vet inte vad de är,. Men alla vi som gjorde "kontraktet" ska på de :) Men när vi äntligen får upp agilitybanan här så blir de lite sånt med:D Vi har ett fullspäckat schema:P
Jag har oxå tänkt göra mh med River dock svårt att få en plats…. Sen har jag tänkt att röntga honom för ad och hd, bra att veta att han e fri eftersom jag tänkt mig en "karriär" inom agility! Även om jag har MYCKET svårt att tro att han har fel på höfter eller armbågar som han far runt och hoppar etc. Men iaf skönt att få det svart på vitt.
Frankie ska fortsätta träna agility och det är tänkt att vi ska börja tävla nästa år
Det ser jag fram emot!
Love ska förhoppningsvis gå en agility klass 1-kurs i vår och kanske att han också får tävla nästa år.
Kazper ska fortsätta att tränas i bilåkning. Han mår mycket dåligt av att åka bil men träningen ger i alla fall lite resultat så det är bara att fortsätta. Han ska även få börja med agility lite smått nästa år :)
Jag och Bell ska gå en grundkurs i tävlingslydnad och en i freestyle. Sen ska det tränas hårt för att kanske göra en träningstävling på hösten. Så ska vi vara med i en utställning också. Och röntga höfter och armbågar. Massor av planer här. :)

tanken är att jag ska försöka mig på att starta lydnadsklass 1 innan året har runnit ut. Till våren fyller min plutt 1år så vi kommer ju även börja med agillty vi med! :) Ser verkligen fram emot året!

Va roligt att så många av er har satt upp lite mål inför nästa år! :)

Mål med Holley nästa år är ett LP1.
Och gå en agilitykurs till våren/sommaren :)
Sen skulle jag även vilja gå en kantarellkurs med henne
och lära in nya tricks :)
Ronja:
- LP1
- Agilityklass 3
- (Kvala till agility SM 2012)
Förutom det så har Ronja haft ett otursår iår. Med mycket veterinärbesök, operationer m.m. Så vi tar det lugnt det kommande året. Vi ska iallafall ta vårat LP1, och kämpa för att även komma upp i agilityklass 3.
Kvala till agility SM 2012 (lag)
Har inte satt upp några fler mål faktiskt. Drömmen är väll att även kvala Viggo individuellt till agility SM. Och gärna plocka vårat första CERT. Men realistiskt sätt så har jag punkterna där ovan. Jag har redan uppnåt väldigt mycket med lillen. Bland annat har han blivit utnämnd till "årets agilityungdom 2010" också. Kanske får Viggo sin första valpkull nästa sommar också.
LPII (vet inte om jag kanske har glömt att skryta över att Tindra har fått sin LPI titel för några månader sen?
)
(Agilityklass II)
(Hoppklass III)
Testa på Treibball
Valpkull
Enya:
Börja med viltspår
Testa på Treibball
Följa med på utbildningen istället för Tindra
Pinne i agilityklass I
Pinne i hoppklass I
Planer för nästa år är: Starta Neiti i segrarklass i viltspår och förhoppningsvist få henne till Finsk spårchampion. Så endera MH eller lynnestesta flickorna. Några utställningar är redan inplanerade eventuellt så en i Sverige oxå =). Börja på allvar ta itu med träningarna inom agility och lydnad med flickorna. Sedan så kanske en eller två eventuella valpkullar om allt går vägen =) Mera än så har jag ännu i detta läge inte planerat =)
#18 redan nästa sommar? :o trodde det var
först 2012 :)
Vad är treibball?

Just det.. ska lägga till ett mål:
Minst en 2:a i kvalitet på officiell utställning så att vi i framtiden kan få ett SLCH :)

Mina planer/mål (som jag kommer på nu):
- Gå fortsättningskurs i agility (en eller två)
- Debutera officiellt i agility i båda klasserna
- Gå allmänlydnad 2 kurs
- Minst en pinne i agilityklass 1 och hoppklass 1
- Testa på kantarellsök eller något liknande (om det går, kanske kurs)
Sedan ska vi gå fram i vår takt i allt och det viktigaste av allt: ha roligt såklart!
MVH Eva, ägare av sheltien Elsa

#23 Behövs utställningsmeriterna numera?

#25 Var inne o läste på skk precis, dem är tydligen borttagna. :)
Så du har rätt. Var ändringen nyligen? För jag tyckte jag var inne på samma dokument för ett tag sedan och då stod det minst 2:a Kv.
Lite synd att det är borttaget tycker jag då man borde sträva efter en god exteriör hos lydnadshundar också. Men det är min egna åsikt :)

#26 Jag ska inte gå in på vad jag tycker om utställningar personligen, men jag ser inga problem med att utställningskravet är borttaget. Jag betvivlar att det blir någon form av försämring av hundarna exteriört pga att kravet på en 2:a är borttaget.
Jag håller med #26 att det är synd att detta krav är borttaget. Jag är oxå lite rädd att det kommer att bli mera avel bara pga av att denne är duktig inom en viss gren men inte ändå riktigt rasenlig. Så har ju brukslinjerna uppkommit inom de andra raserna så varför skulle det inte drabba sheltien, undrar jag.

#28 Snarare tvärtom. Det är exteriörlinjer som har uppkommit. Schäfern är ju ett strålande exempel på exteriöravel "gone bad".
#29 håller med där hellre en korthårig sheltie än en trasig sheltie

Nåja, vad sägs om att hålla den här tråden fri från utställning vs arbetande hundar och bara fokusera på vad vi har gjort för mål inför nästa år?
Är nån intresserad av att föra en diskussion om utställning vs arbetande hundar så går det utmärkt att starta upp en ny tråd o diskutera vidare där :)

#27 Jag måste bara svara, har inte sett att du skrivit.
En hund med tex diskvalificerande fel kan ej få en 2a på utställning.
Min chihuahua tex hade förr inte kunnat bli lydnadschampion pga hon har underbett. Detta tycker jag är bra för i just detta fallet hade man kanske börjat avla på bettfel för att hunden är duktig i lydnad.
Min åsikt bara.. Ska inte kapa tråden mer :)
Inez
* LP1
* Starta lydnadsklass 2 (har gjort det inoff iår, men officiellt 2011)
* Prova på viltspår
* Uppflytt till agility/hoppklass 2, eller åtminstone få en pinne till
Meija
* Tävla lydnadsklass 1 och få ett förstapris, gärna LP1
* Starta agility- & hoppklass 1
* Prova på viltspår
Jag
* Klara allmänlydnadsinstruktörsutbildningen som jag går nu
* Bli en bättre handler - både agility och utställning :)

Zelda
- Hoppklass 2
- Snabbare på agilityplan
Meya
- Hopp & agilityklass 3
- Utsällningsdebutera. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Jag har en väldigt kontrollerande hund men också en stirrig/nervös än. Så vårt mål blir att få mer scenvana och tävlingsvana.
Ev debutera i något som hon kan som rallylydnad och freestyle, allt för att öka hennes självförtroende och få mer erfarenheter.
Sen ska Blå ut och debutera någon gång i vår hade jag tänkt (agility), och vi ska ställa ut för att hon är fin men också för att hon har fått valpar och då tycker jag hon ska få lite mer "status" och sånt som syns på skk. 
Mitt egna mål är att göra bra ifrån mig iskolan. Hundarna ska få bli friska. Se till så jag får gå den dumma utbildningen snart, vilket kan krångla till sig när jag bor här och min klubb är där…
Vad som händer nästa år är ännu väldigt osäkert då jag inte riktigt vet vad året har att bjuda på, men önskningar och mål kan man ju alltid ha ändå:). Jag hoppas att de äldsta får vara med oss även nästa år och vara friska och pigga. Den yngre herren behöver lite "scenvana" som smultronbarn skrev och det hoppas jag kunna träna. Eventuellt blir det nån valpkurs, men jag hoppas framförallt på att kunna börja rallylydnadskurs med 2 av dem (skall lura med mig sambon tänkte jag). I övrigt önskar jag att jag skall hinna och orka gå på fler öppenträningar överlag och även kunna delta på en och annan utställning. Och så fortsätter uppfödarkursen.
Säkerligen händer inte allt detta, men det är min förhoppning.
Lägger till att Viggo (förhoppningsvis) skall göra officiell utställningsdebut. :)
Mvh Emelie 
Lägger till ett mål , KUNNA göra ifrån sig med koppel . matte har varit lat och inte tänkt att det kankse blir nyår och att vovve måste gå kopplad, även vid löp vill man ju inte direkt släppa lös henne ! hållit på hela hela dagen och tid har det tagit ;)
#37 Tummen upp!! Vad kul!
#38 Hade samma "problem" med min vovve, hon har sprungit mycket lös och har inte behövt göra ifrån sig i koppel.
Det tog några veckor innan det gick, men jag brukade gå ut med henne på morgonen med koppel då jag viste att hon skulle gå på toa eftersm hon alltid går på toa på morgonen. 
Sen berömde jag henne (inte överdrivet) när hon gick på toa i koppel.. Nu är det inga problem. Nu går hon på toa med eller utan koppel.
#40 ja hon kissar ju på komando när hon är lös , när jag tog henne vägrade hon kissa på promenader också haha men nu börjar det släppa på promenader när hon kissar på komando om hon inte har kissat nyligen då:P