Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettot-prat
Läst 2122 ggr
Ellenfyrkant
0

OT - Alla kan göra något !

En "film" samansatt av flera olika klipp från kofarmar, pälsindustrier, slakterier, läderdjurstransporter m.m.

Varning för känsliga tittare men kan starkt rekommendera att titta så länge man orkar.

Sprid gärna vidare till så många du kan.

Klicka här för att se filmen

Vad kan man göra år detta ?

Allt detta handlar om efterfrågan. Om kunder slutar att köpa dessa varor kommer djurens lidande att minska markant!

Kött som inte är svenskt är aldrig bra, det är just vad du ser på filmen som du äter! KRAV-märkt, svenskt är det som gäller.

Vad är din hästs träns, sadlar, hundens koppel, dina skor tillverkade av ? Mycket troligt indiskt läder. Det är korna de misshandlar på resan genom hela indien, där många dör på vägen… Deras skinn köper människan och klär nöjd er själva och era djur med. Vilket gör att dessa människor får betalt och bara fortsätter och fortsätter… Vill du köpa läder ? Ta då reda på att det INTE är indiskt.

Vilken fisk är det egentligen du köper ? Undvik de som plågats till döds genom att välja rätt märken.

Fågel, även här gäller KRAV-märkt. Ägg från vanliga frigående höns är höns som i princip går på varandra, pickar ut ögonen på varandra o.s.v. Understimulerad plågad djurhållning är vad ni stödjer.

Och ni har ett val ! Välj att göra skillnad !

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

Klart man kan göra en skillnad om man är fler. Det har inte med att göra om jag är köttätare eller inte. Men att säga ""Kött som inte är svenskt är aldrig bra"" ser jag som en felaktighet.

Då det gäller sadel och hundkoppel så är det numera väldigt sällan det är indiskt läder. Då den ej håller en  god kvalité som sadel. Men visst jag värnar om djur och deras välfärd, det gör jag till 100 %. Men jag ställer mig imot vissa saker som näms i inlägget,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Chanku
0

#1 Håller med dig.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Ellenfyrkant
0

#1 När jag tittar på köttet i disken i matvaruaffärerna är inget bra nog utom svenskt KRAV-märkt anser jag. Djuren har det inte tillräckligt bra någon annan stans, för det är inte lönsamt. Så det jag kallar dåligt kan du kalla bra. Jag tror detta handlar om att vi ställer olika krav, snarare än att det (enligt mig) skulle vara bra köttproduktion utomlands.

Alla har rätt att ha egna tankar och åsikter och jag kämpar för vad jag tycker är viktigt.

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

Visst har du rätt till dina åsikter! Ingen tvekan om det.

Men att hålla síg till ren fakta är nog bäst också, och att påstå att det är endast "Kött som inte är svenskt är aldrig bra"" är en åskit för dig. Men helt klart inte helt korrekt i klar fakta. Då det finns djur i andra länder som mår riktigt bra. Så det är skillnad på åsikt och ren fakta.

Ellenfyrkant
0

#4 Visst är det väl så, men de djur som har det bra utomlands är väldigt få i procentandel. Och det är knappast det köttet folk köper i mataffären. Eftersom de tar in stora mängder från olika länder. Bönder som har "djur i andra länder som mår riktigt bra" är inte stora och får därför inte heller möjligheten att sälja till stora kedjor. För de har inte den mängden djur som krävs och skulle de haft det hade det inte gått runt. Jag har sett vart t.ex. Mac Donalds kött kommer ifrån och tro mig, det är inte bra djurhållning…

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

Men att påstå en sak är en och annan är om man själv har en åsikt. Det är det jag menar..  All kött till Mc Donald kommer inte från ett och samma land. Eller?

Men okey vi har bra djurhållning här, men inte alltid!  En KRAV-kossa har det inte alltid bättre en "vanlig" Kossa. I det finns det även fakta, inte enbart en åsikt

Ellenfyrkant
0

#6 En"vanlig" ko kan ha det bättre än en KRAV-ko men inte i några stora produktioner oftast, av anledningen jag nämnt förut att det inte är lönsamt. Men överlag har en KRAV-ko ett bättre liv, jo eftersom andra regler gäller dem. Obesprutat foder, mer utevistelse etc.

Allt Mc Donalds kött kommer från djur som levt på samma villkor då de vill att deras hamburgare ska smaka samma i hela världen. Allt Mc Donalds kött är alltså från djur som inte haft ett bra liv. Muums, eller inte!

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

Då du säger att en Krav ko har det bättre med utvistelse har du faktiskt fel till en del. Då man inte får andvända myggmedel på dom, och vissa områden är det en plåga med myggen. Dessa kor får inte var ute under sommaren på samma sätt som än kossa utan Krav märkning. Detta Pga att dom inte kan få hjälp mot  myggen som plågar dom. En ko kan behöva antibiotika i vissa lägen, men inte krav kossa, Så hugget som stucket, så är det. Inte alltid bra att vara Kranv kossa. Även en valig kossa kan både må bra och vara en lycklig ko!

Att Mc Donalds kött ska smaka samma är jag med på. Men inte smakar det samma för en kossa har lvet på samma vilkor som en annan kossa någon annanstanns i världen..

Men vi kan sitta och älta i detta i oändlighet. Vilket jag inte vill eller har lust med.

Så jag säger lycka till med ditt projekt

Mvh

Ellenfyrkant
0

#8 Är med på vad du menar och visst finns det en framsida och baksida med allt. Men jag tycker att KRAV framsidan är större än vad baksidan är. Pratar inte bara nöt utan även gris. Titta på några "bra" grisgårdar i Sverige som inte är KRAV så kanske du är med på mina resonemang lite mer.

Mc Donalds är så fruktansvärt stort och köper in så otroligt stora mängder kött, allt ska smaka samma. Tror du det är kor som går och betar gräs ? Det är kor utan gräs, som matas med majs. Så oavsett om korna nu står i USA eller i Mexiko har de inte bra, rättvisa liv. Stora stora inhägnader på ökenmark. Det är så det ser ut. Det handlar ju om villkor ellerhur ? De måste födas upp på samma villkor för att smaka likadant. Jag tror att en lycklig ko är en god ko.

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

Men att käka majs är nog enbart en del, inte hela delen. Men nu hänvisa jag till mina sista meningar.. Någon annnan som tycker något.

Som sagt: Lycka till

Ellenfyrkant
0

#10 Tack !

Fast sådan är sanningen. Engarerar du dig nog kommer du också finna det.

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

#11 Kan lova dig jag har engagemang i väldigt många djurfrågor. Så jag tycker jag vet en hel del i vissa frågor. Så "sanningen" du talar om måste även visas med fakta och inte enbart spekulationer. Då det började med vissa sakfel.

En sak till är att du säger att endast svensk kött är okey att äta. Nu försvarar jag inte Mc Donald men dom här i sverige andvänder enbart svensk kött. Inga kor från Mexico osv du nämnde.

Ellenfyrkant
0

#12 Jag har aldrig sagt att allt kött är från Mexico. Jag har sagt att alla djur föds upp på samma villkor oavsett vilket land de kommer ifrån. Vart finns källan till att Mc Donalds i Sverige enbart använder sig av svenskt kött ? För på deras hemsida står nämligen att de använder sig av kött från Sverige, Polen och Tyskland för närvarande.

Mvh Ellenfyrkant

Starfall
0

Jag anser att Sverige inte är så värst mycket bättre när det gäller djurhållning av köttdjur.

- Grisar som lever trångt, någon dör och de andra äter upp kroppen. Grisarna bråkar och skadar varandra.

- Kycklingar som lever väldigt trångt inomhus i små boxar/burar och aldrig får gå ut. Även här är det ofta kycklingar som dör endast på grund av den dåliga djurhållningen.

- Värphöns som får leva hela sitt (förvisso ganska korta) liv i trånga burar och värpa så många ägg som möjligt.

Jag tycker det är hemskt hur många djur som behandlas illa. KRAV-märkta produkter sägs vara bättre men hur mycket bättre är svårt för oss "vanliga" människor att veta. KRAV låter bra, men hur ska man veta hur just denna höna som lagt detta ägg har haft det?

Jag funderar allvarligt på att bli vegetarian, eller i alla fall till viss del. Jag kan äta fisk jag själv fångat, äta ägg från hönor som jag vet lever ett bra liv samt dricka mjölk från kor som lever bra.

medde
0

#13 Mc Donlad´s om kött

Men jag hänvisar återigen att det inkom för mycket sakfel i början, så jag att vill inte diskutera detta mers. Visst ska man ha sin åskit men ger man sig ut och påpekar om saker och ting är det bäst att ha rent klar fakta.

Ellenfyrkant
0

#14 Precis, det är tillräckligt illa i Sverige tycker jag, och med tanke på att Sverige har världens bästa djurskyddslagar tycker jag absolut man har skäl att hålla sig borta från kött ifrån andra länder.

Låter som ett jättebra initiativ, man behöver ju inte vara vegetarian för att tänka sig för på det viset. Det borde alla göra, tycker jag.

#15 Vad är din poäng med att "hänvisa sakfel" återigen och återigen och återigen ?

Länken talar inte för att de bara använder svenskt nötkött. De talar med texten om att de till viss del använder svenskt nötkött.  

Inlägget redigerat av medde

är just vad jag sa i #13.

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

#16 Sakfelen som jag tar upp som du säger" att "hänvisa sakfel" återigen och återigen och återigen ?

Eftersom du ej förstår vad jag menar, så känns det ganska dömt då du hänvisar till länken, den har jag inte nämt alls. I mina inlägg då jag ej ens går in och tittar på dessa klipp. för min ingen objektiv bild alls,

Det jag hänvisar i ditt inlägg är, Kött som inte är svenskt är aldrig bra. Fel!

Vad är din hästs träns, sadlar, hundens koppel, dina skor tillverkade av ? Mycket troligt indiskt läder

Fel! Väldigt liten del äv koppel, sadel med mera är Indiskt numera.

Koslakt är förbjudet i Indien, slakten är enbart tilllåten  i området Västbengalen och Kerala.

Men att skriva påsättet som att repetera orden: att "hänvisa sakfel" återigen och återigen och återigen ?

Ganska trist sätt att diskutera på. Samt det du lade in kopierat från Mc Donald´s är ej okey. Man har rätt att ta citat från hemsidor, men källan ska ges i inlägget.

En viktig detalj att inte glömma. eftersom det saknades är det från Mc Donlad´s sida bortttaget!

Ellenfyrkant
0

#17 Just nu är det ju bara ord mot ord då, har du en källa till att det så sällan används till koppel, träns o.s.v. ? Koslakt är förbjuden i Indien, ja. Just därför reser de en hemsk sträcka genom Indien till grannländer.

Ursäkta det, är medveten om det. Men eftersom du länkat till precis samma källa som jag citerade från vore det en enkel sak för dig istället att slänga in samma länk än att radera hela citatet. Tolkar det som att det var jobbigt att jag motbevisade dig.

Du är välkommen att stanna kvar och fortsätta diskutera i tråden men varför då skriva gång på gång att du ska lämna tråden åt andra ?

Mvh Ellenfyrkant

Chanku
0

Jag blir nyfiken på vilka fiskmärken som inte plågar sina fiskar till döds eller då tvärtom, vilka som plågar fiskarna till döds? Jag har varit med på fiskslakt (har närstående som driver odling) och har aldrig varit med om nån form av plågeri. En viss stress blir det ju självfallet i hanteringen, men man är ju noga med att det ska gå snabbt.

Ellenfyrkant
0

#19 Se på filmen så kommer du förstå vilket plågeri jag pratar om. Hur går det till där du varit med ?

Mvh Ellenfyrkant

Chanku
0

#20 Jag orkar inte kolla igen 1½ timmes film efter fiskarna. Du kan inte tänka dig att förklara?

Kort sammanfattat. Upp ur dammen, förvaras i vatten, sedan skärs de snabbt ihjäl.

Men vilka märken är det exakt?

Ellenfyrkant
0

#21 Hade gärna talat om ifall jag visste. Det nämns heller inte i filmen.
De tas upp, hundratals i stort nät och får självdö eftersom de inte kan andas på land. Mycket troligt att endel klämms ihjäl.

Mvh Ellenfyrkant

Chanku
0

#22 Aha, okej jag tänkte mest eftersom du skrev att man skulle välja rätt märke. Vet du vad det är för sorts fisk som tas upp på det sättet?

Ellenfyrkant
0

#23 Ja, jag har som sagt inte fisk-koll själv så bra, tyvärr. Men att ta reda på vilka märken det gäller går alldelles säkert. Ett första steg kan ju vara att fråga i mataffären.

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

#18  Det du både skrivar och säger i ditt inlägg så kommer jag att svara. Jag har ingen anledning alls att rätta och fixa dina inlägg, med länkar osv för dom inte ska bryta mot regler.. Det kan nog själv göra innan du postar dom. Jag redigerar enbart inlägg som bryter med reglerna. Att du motbevisat mig. svarar jag = Höga hästar brukar göra ont att ramla från.

Men eftersom du har ett väldigt otrevlig sätt att både diskutera och agera mot person i denna tråd. Så säger jag även.

Att nu har du en varning för skrivbud på sajten.

• Var glad och trevlig mot dom du skriver med, då blir dom glada och trevliga mot dig.
  • Respektera andras kommentarer och åsikter även om dom är mot dina.
  • Kopiera bilder och texter som tillhör någon annans utan fotografens/författarens tillstånd

Leffe
0

Ellenfyrkant. För det första så är du Medarbetare på flera sajter och varit det ett tag och som Medarbetare bör du har lärt dig hur man lägger in en länk och gjort det, eller hur.

För det andra så är kor i Indien heliga och får leva tills de självdör för indierna anser att korna är deras döda anhöriga som blivit kor. Kan absolut inte tänka mig att korna för till grannländerna för att slaktas. Då indierna som svälter inte ens äter korna på grund av religionen.

För det tredje McDonald kött är svenskt. Hur dyr tror du inte att hamburgare skulle vara om råvaran fraktas från Mexiko eller USA.. De skulle för den kostnaden gå i konkurs eller höja priset så att ingen handlade hos dem längre utan skulle äta på MAX eller Burger King

För det fjärde remmar och koppel av koskinn håller inte får inte användas i många sammanhang då det inte håller. Så jag tvivlar på att den är marknad för detta. Det är ju marknaden och pengar som styr och då är inte dessa koppel något att sälja. De måste ju köpas för att någon ska tjäna pengar på dem.

För det femte när det gäller svensk hållning av djur. Det kommer fram mer och mer på hur illa djuren har det i Sverige. Nyligen var det till och med en "högt uppsatt person" som skötte sina grisar fruktansvärt. Tror inte det är så stor skillnad på utländsk djurskötsel och svenskt. Det är som du säger pengar det handlar om. Tror du de som har djur i Sverige gör det idiellt? Nej de ska också tjäna så mycket pengar som de bara kan.

För det sjätte KRAV - ja det är ett fint ord, så då säger jag MUTA är ett fult ord. Kan du läsa mellan raderna och förstå vad jag menar.

För det sjunde tror du att affären svarar ärligt om du frågar om rätt fiskmärke. Nej de säger kanske det märke de tjänar mest pengar på.

För det åttonde ekologisk odling är ju fint och inne, men då kan man fråga sig odlas och hålls dessa djur som äter grönt instängda i utrymmen där det bara kommer in ren luft. Kokas och destileras vattnet som man vattnar med och som djuren dricker. Både luft och vatten innehåller föroreningar. Det sista - föroreningar - är något som vi alla borde engagera oss i för att då skulle alla djur må bättre

För det nionde så ska man respektera de som kanske inte tycker detsamma som en själv.

För det tionde så tror jag att medde är egen källa då hon har hållt på med djur så länge . Till och med redan innan du var påtänkt

medde
0

Ska nog tillägga att sadlar och även koppel med mera  görs huvudsakligen läder från vattenbuffel. Vattenbufflarna transpoteras inte över till andra länder för att slaktas, detta gör i Indien.

Ellenfyrkant
0

Absolut, jag är själv Medarbetare och borde åtminstone hänvisat källan. Det var helt enkelt en miss från min sida.

Visst är det så att kor är heliga, det är därför de tas till grannländer för slakt och användning av läder. Kollat filmen jag länkat till i huvudinlägget? Information har jag fått vid sidan av, av lärare som höll undervisningen (vilket är anledningen till att jag inte kan bevisa att all info stämmer genom en offentlig källa.) Vad du sedan kan tänka dig och inte är helt din sak.

Mc Donalds i Sverige må ha svenskt kött. Men det är en stor kedja. Tror du att alla Mc Donalds i världen har svenskt kött ? Jag pratar nämligen inte enbart inrikes.

Om inte marknad för varor av koskinn fanns skulle inte indiska kor drabbas som de gör. Så det är mycket troligt att det finns marknad, men möjligtvis inte en stor sådan i Sverige.

Att inte du tror det är stor skillnad i svensk och utländsk djurhållning är helt upp till dig. Du får tro precis vad du vill. Jag har sett… Och rimligheten samt ekonomin i farmningar världen över gör det troligt att en fattig bonde med lägre krav inte håller sina djur som en fattig svensk bonde med högre krav. Som du skriver har bl.a. en ertappats, även flera se "grisskandalen". Men de är åtminstone olagliga och hinner förhoppningavis inte gå lika långt med detta som i länder med "högre acceptans" om man kan uttrycka det så.

Att affärsbiträden svarar ärligt på ens frågor får man utgå ifrån. Och givetvis se till vilka affärer man talar om. På en marknad skulle jag inte direkt lita på att plånboken jag var intresserad av var av skinn från EKO-ko om det var vad jag efterfrågade. Men hade jag frågat om grisköttet här med EKO-märkningen verkligen var ekologisk och fått det bekräftat hade jag trott på det, ja.

Att ange sig själv som källa håller inte.

Mvh Ellenfyrkant

Leffe
0

Tvivlar på att heliga djur tas till andra länder för slakt. I så fall stjäls de av grannländerna.

När det gäller MCDonald inte ska du få mig att åka utomlands för att äta en hamburgare. Jag håller mig till Sverige och trodde i min enfald att vi pratade om McDonald i Sverige. Det är i alla fall svenska McDonald jag bryr mig om. Det borde ju gälla dig också eftersom du hela tiden hänvisar till att svensk djurhantering är bättre än den utländska. Vi kan väl vara lite konsekventa i debatten och inte i ena fallet prata om utländsk för att i nästa andetag prata svenskt. Trovärdigheten bli ju lika med noll om vi i ena fallet hänvisar si och i andra så, eller hur.

Har du verkligen sett skillnad mellan svensk och utländsk djurhållning? Är det inte så att du fått sett det sämsta man kan hitta utomlands och inte det bästa. Det är precis så det går till i all typ av propaganda och en del går på det och en del inte. En del tänker sig för två gånger innan de uttalar sig om saker och ting.

Det är bra att du tänker på djuren hoppas bara att du tänker lika mycket på miljön och de vilda djuren och inte åker bil och inte flyger och att du handlar från bondgården alldeles intill dig så inte varorna fraktas långa vägar genom vårt land. Hoppas också att du låter bli läskedrycker och andra drycker med kolsyra i. Våra vilda djur lider och håller på att utrotas bland annat på grund av miljöförstöring.

medde
0

#28 Jag tycker det är enligt Mig helt onödigt att blåsa liv och komma med ett svar 2 veckor senare. Då du dock varit inloggad och fått tråden markerad, så varför nu?

Tråden har svängt flera ggr, för var det inte bra med svensk kött, för att utökas, Indiska hundkoppel osv.. ingen kan vara sin egen källa, men okey att hänvisa till någon annan, och sedan har det bara "tramsat" vidare tycker jag.

Jag är helt för ett bra djurskydd och även aktiv för det.

Men mig finns det inte tillräckligt Substans att föra en bra diskution  i denna tråd för det här ämnet.

Jag låser tråden och hänvisar vidare på alla dom andra ca 10/14 sajter den här tråden har lagt ut på.

Inlägget är låst för nya kommentarer