"ögonfransar"
Hej hopp.
Någon där ute som har -inåtväxande-ögon-hår på sin sheltie?
Kanske felet har ett snyggare namn som jag inte kan :P
Tänkte om ni ville skriva lite om det, hur ni har upplevt det och lite sååå 
Jepp, har förstått att det är ett rätt vanligt problem hos sheltien.
Turbo har haft en "felvänd" ögonfrans nu som då som gjort att ögat börjat rinna. Dock har det nog fixat sig av sig själv eller genom att jag försiktigt försökt vända den rätt precis som när man får en felvänd själv.
Jaha. Men vad lätt.
På min har det gått lite från och till men med flera månaders mellanrum. Men med bara någon dag då hon har varit "dålig" och ögat rinner.
Det är väldigt valigt faktiskt hos Sheltie, därför hopades jag på lite mer svar
, men folk jobbar kanske..
Iaf, är smått nervöös. Lilla Brun ska operera bort sina då hon har blivit riktigt irriterad av dem! 
Min äldsta Sheltie har haft detta. Hon fick opereras som liten och sen blev det lite bättre. Det kom dock tillbaks med jämna mellanrum men de strån som kom tillbaks var tunnare och lossnade lätt. Snäll som hon är så har jag fått ta bort dem själv och det behövdes aldrig mer än en operation (tror att de skar bort hårsäckarna då). Operationen verkade inte ha varit jobbig för henne men så klart var jag jättenervös. Av nån anledning slutade håren att växa fel så sista tredjedelen av hennes liv har jag inte sett något sådant på henne. Jätteskönt. Tycker så synd om dem när det irriterar.
Distichiasis heter det förresten.:) Håller tummarna för operationen.
Min sheltie har alltid haft problem med ett rinnande öga och det har ju fungerat ändå, gjort rent med koksalt. Nu under vintern haft flera ögoninfektioner och det är ju inte bra. Har ett mycket litet hårstrå som är felvänd. Om infektionerna fortsätter vill veterinären operera. Jag tror att det är snön som gjort honom mer känslig. Är nu mer uppmärksam på det och tar bort snön över ögonen när han har "grävt" ute. Hittills har det gått bra. Jag är inte pigg på operation, inte minst när veterinären säger att det kanske hjälper. Vad jag kan se så störs han inte av det, bara när det blir infekterat förstås. Jag avvaktar och ser.
Låter som lilla Brun är mycket störd av sina strån, och då blir det ju mer motiverat. Kan du inte prata mer med veterinären. Min veterinär sa att detta är mycket vanligt hos shelties samt att det kan komma nya hårstrån och att det lilla som min har nu kanske kan börja växa mer. Eller så blir det inga fortsatta problem. Lycka till.

Jag har också undrat lite över detta då min sheltie helt plötsligt en dag började kisa väldigt med ena ögat, jag avvaktade lite eftersom jag inte visste om det var inåtvänt hårstrå eller om hon fått nånting i ögat. Jag sköljde ur ögat med koksalt och det blev bättre senare under dagen. Hon har inte kisat sedan dess men hennes öga har runnit lite till och från.. hon verkar inte alls irriterad över det men jag tycker det är konstigt eftersom det börjat så plötsligt.
Inez får nåt strå lite då och då, jag brukar plocka bort det med en pincett. Ungefär som när man själv plockar ögonbrynen :P Fast då får nån hjälpa att hålla hennes huvud stilla så hon inte rör sig - skulle ju vara liiite jobbigt om man körde pincetten i ögat på hon!
#6 Ja det vore lite jobbigt:). Tycker hundarna är så snälla som låter en göra såna saker. Tillit.
#7 Ja herregud vad dom får stå ut med mycket! ;)
#4 Jag gjorde med rent med koksalt. Veterinären påpekade det så jag bytte till Zilkeye. Finns på apoteket. Tänkte bara tipsa
om ni får mer problem.
Oftast blir det som emma93 skriver: stråna blir mjukare med åren.
Veterinären ska bränna bort hårsäckarna
. Skit läskigt och jag får inte vara med och se på.
Lite smått synd. Frågade faktiskt och han bara stirrade på mig.
#5 För oss var det så med, började då hon var runt 1år och sen har det gått kanske ett halv år och sen rann ögat igen..
Att det börjar helt plötsligt kan vara att ögonfransen börjar skava nu. Som när du pillar på en äggvita (jätte dåligt förklarat) men pillar du bara lite och med en tandpetare så går den inte sönder förens du har pillat kanske 50gånger (jätte löst och likadant rörelsemönster)
(fråga inte, vi experimenterade på en lektion en gång :P ).
#6 Jag har bara försökt att noppa en ögonfrans på Brunfisen en gång och gud vad hon skrek. Jag vågar aldrig göra om det igen. Visst hon är väldigt sjåpig och det var under den perioden då hon skrek för minsta lilla.
Jag är ärrad för livet :P
#9 Haha, dom kan då konsten att ömka sig själva =) Inez är dock van vid det mesta, hon är ofta "försökshund" på våra djursjukvårdslektioner på skolan så hon har blivit utsatt för ett och annat ;)
#9 Hennes fransar kanske sitter "lösare" eller bättre till än Tuvas.
Men iaf, under operationen ska veterinären ta bort alla han tycker irriterar - utan skrik.:) Vilket känns skönt, jag hoppas det tar lång tid innan de dumma fransarna känner för att komma tillbaka.
Jag hade nog också blivit livrädd om en supervass mackapär var nära mitt öga och ev nuddar mitt öga!