20 frågor
1. Hur hittade du hit?
2. Har du din första hund nu eller har du haft hund tidigare?
3. Varför skaffade du hund och inte en…mus?
4. Håller du på med något hundsport?
5. Vilken är din favoritfärg på sheltie?
6. Vad tycker du är det mest intressanta med hela hunderiet?
7. Brukar du gå kurser med din hund?
8. Är din hund lite bortskämd?
9. Vad är det tråkigaste med att vara hundägare?
10. Vad gör du förutom att hålla på med hund?
11. Berätta 5 saker som du älskar med din hund!
12. Sugen på valp igen?
13. Hur gammal är du och var bor du?
14. Skulle du vilja pröva på något nytt med din hund?
15. Vad drömmer du om? (allmänt)
16. Vad är det dummaste du lärt din hund?
17. Klickertok eller CM-fan?
18. Har du någon förebild inom hundvärlden?
19. Kommer du att skaffa sheltie igen?
20. Är du medlem i någon hundklubb?
21. Visa upp en av era favoritbilder!
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

1. Hur hittade du hit?
Via google tror jag.
Jag har min första sheltie nu. Är uppvuxen med schäfer (tjänstehundar) och har haft en pointer själv.
Nu har jag visserligen haft möss också, men det är ju lite skillnad på en hund och en mus ;) Nej, men jag skaffade hund för att jag trivs med hund. Vänskapen, träningen och allt runt omkring.
Jag tävlar inte än, men jag tränar inför tävling så att säga. Tränar lydnad, agility och spår. Tränar också en hel del "cirkus", men har inga planer på att tävla i freestyle tex.
Jag har alltid sagt blue merle. Men jag har faktiskt börjat gilla sobeln mer o mer. Gärna då antingen med rejäl skuggning eller helt utan. Trefärgad med mycket bläs är underbart vackra också!
Att få utvecklas med min hund. Man utvecklas ju inte bara som hundägare, utan som människa också. Att träna hund tycker jag är väldigt roligt och läser gärna böcker om träning också. Men hälsa och mentalitet är något som också ligger högt uppe på min lista.
Nja, har gått en kurs med Pixie. Men jag vill gå fler! :)
Haha, ja! Jag brukar säga att hon är odräglig ;) Näh, men hon sover i min säng, sitter gärna i mitt knä, jag är noga med att hon har det bra etc. Däremot får hon ju inte som hon vill (alltid iallafall..)
Att torka spya mitt i natten? Eller kanske att gå ut o gå när det är kring 30 minus? Nåja, allt sådant är ju något som man inte mår dåligt av iallafall. Det allra jobbigaste är att ta beslutet att låta ens bästa vän somna in. DET ansvaret hade jag gärna sluppit!
Jag studerar till sjuksköterska, fotograferar en del, försöker hinna läsa annat än bara skollitteratur etc. Jag tycker såklart om att gå i skogen o så också, men det kombinerar jag med hundägandet :)
Att hon är smart, hon är mysig, lätt att ha lös, att hon vill kramas och att hon har så himla roliga saker för sig.
12. Sugen på valp igen?
Jaaa, men det är tyvärr inte aktuellt med valpköp i nuläget…
Jag är 24 år och bor i Råneå. Det ligger i Norrbotten.
Jo, jag skulle faktiskt vilja testa söket med Pixie! Men i nuläget hinns det inte med.
Att klara utbildningen, få ett jobb där jag trivs, skaffa valp (!), att plocka förstapris i lydnaden med Pixie, att bo på en gård och ha får.
Har egentligen inget som var riktigt dumt. Däremot råkade jag lägga på ett kommando på en grej som var alldeles för likt ett annat kommando… Inte bra! Så det blir att byta ord.
Klickertok!
Ja, ett flertal faktiskt. Fanny Gott bland annat.
Jo, det tror jag defintivt att jag kommer att göra.
Jepp! SHU (& via SHU, Bodens brukshundsklubb o hundungdom) och SSSK.

1. Hur hittade du hit?
Slump.
Ja.
För jag vill har något större att kela med.
Nej inte än.
Sobel även blue merle.
En klok och bra hund.
Nej jag har tränat lite själv men kommer gå kurser till våren.
Ja det måste jag erkänna 
Att hunden gör hyss ibland.
Gå i skolan, målar ritar och gillar att fotografera.
Är en bra vän. Jag har en sobel. och väldigt Tillgiven.
Bryr sig inte om hur man ser ut. Pigg och glad.
12. Sugen på valp igen?
Nej inte just nu.
24år och bor i skåne.
Agility, lydnad och sök.
Att Jessie bli större så henne päls har växt ut. Just nu ser hon ut som en räv.
Five.
vet unte.
ja.
ja.
nej.
Pokemon hundar och konst
1. Hur hittade du hit?
Googlesökningar
Jag har min första och min andra hund just nu
Alltid velat ha en hund, alltid. En dröm som gick i uppfyllelse, underbar livskamrat
Ja, agility. Även lydnad har jag börjat träna ganska seriöst med och tänkt tävla i, och freestyle är på g. Sök och Rallylydnad har jag funderingar på
Ljussobel. Men älskar alla färgerna, dock inte alla blue merles. Vissa kan se lite konstiga ut, men de allra flesta individer är vackra av alla färgerna.
ALLT!
Jo, går lite ibland för att få motivation. B.la. Agility fortsättning, allmänlydnad,
Nja, lite kanske ;) Med vissa saker absolut
Ut i snöstormarna, och när hundarna verkligen verkligen vill göra saker, och man själv är sjuk eller för trött ;)
Fotar, pluggar, är med kompisar, 3 kaniner att sköta hand om…
Chippen: Smart, Läraktig/Lättlärd, Väldigt många små egenheter för sig, agility-nörd precis som jag och att han är en underbar individ
Sudden - Envis, lekfull, alltid bus på g, mysvovve och stor personlighet
12. Sugen på valp igen?
Ja, oftast så. När jag inte tänker tillbaka på Suddens valpperiod, haha ;) Nejmen, det hade varit trevligt med valp igen, absolut
Jag är 17 år och bor i närheten av Gävle
Ja, vallning skulle vara otroligt kul att testa
Mycket. Framtiden
Mycket haha. Fotposition (måste verkligen sätta kommando på det, han gör det hela tiden!), Position mellan benen (otroligt jobbigt, även det måste sättas kommando på snarast), pussa för att få gott när vi äter…
17. Klickertok eller CM-fan? Klickertok
En hel del. Jenny Damm, Frida Binette, Greg, och massa fler
Absolut, världens bästa ras, och omöjligt att släppa taget om verkar det som
Ja, två brukshundklubbar, sssk, shu och någon mer
1. Hur hittade du hit?
Via Google
Haft tidigare.
Gillar de flesta djur och har haft många olika arter - allt ifrån ödlor till katter, ankor, ökenråttor, hamstrar, fåglar (av olika storlekar/ arter), getter etc. Listan kan göras lång! Men hundar är något särskilt…
Agility. Än så länge på hobbynivå men med ambitionen att tävla framöver.
Gillar udda varianter. Är stolt ägare av en svartvit sheltie, men gillar också blue merle och varianten bi blue.
Träning och utveckling i såväl yngre som äldre hundar. Men också den okomplicerade kärleken mellan hund och människa, så villkorslös och oförstörbar!!
Några ringträningar har det blivit och tänkt gå agility kurs till våren då jag hoppas att vi hinner få en plats.
Lite lagom, som ala borde vara!
Att gå ut på promenad en tidig morgon, och allra helst när man kan höra snöstormen utanför fönstret.
Att det inte alltid är lika lätt som man skulle vilja att ta med sin fyrfotade vän.
I djurväg håller jag även på med ridning.
Härlig humor - familjens clown som alltid är redo att få en att skratta.
Mycket fart och go - there's no stop to it!
Arbetsvillig - han ligger aldrig på latsidan.
Trickvänlig - mycket lätt och snabblärd (även på sånt man inte försöker)
Kärvänlig och frammåt - alltid och i alla situationer,
12. Sugen på valp igen?
Att ha valp är alltid kul samtidigt som det är krävande. Tiden går fort och snart är valpen ingen valp längre!
Jag är 24 år och bor i Strängnäs, södermanlands län.
Alltid kul med något nytt!! Jag har letat febrilt då jag tror att flyball är något som skulle passa min hund, och mig. Men svårt att hitta i Sverige tycker jag, det omnämns men verkar inte vara många som utövar, tyvärr.
Att få jobba men ett roligt och varierat jobb, helst med djur. Bo på landet på en egen gård och kanske föda upp hundar och hästar i mindre skala.
Min hund kan bara användbara trick, men visst kan det vara situationer då de visar fel trick vid fel situation.
Ingetdera. Olika hundar svarar bäst på olika metoder.
Många
Det tror jag absolut! Ytterligare en S/V eller bluemerle alt. bi blue.
Inte just nu, men tänker gå med i min lokala hundklubb efter årsskiftet.
En av mina favoriter är den här! Hade inte haft River allt för många dagar, han och katten beslöt sig för att ta en powernap tillsammans. Ända sedan dag ett har de varit lite som ler och långhalm - älskar att leka ihop likväl som att busbråka…
**1. Hur hittade du hit?
**Jag hittade hit via en länk ifrån en annan ifokus-sajt, närmare bestämt mus.ifokus 
**2. Har du din första hund nu eller har du haft hund tidigare?
**Min familj hade en sheltiehane då jag var liten. Tyvärr rymde han och blev påkörd och gick bort endast 6 år gammal… Nimbus hette han och var rödsobel. Nu har jag 3 sheltiepojkar som är 4½, 2 och 1 år gamla. Jag hade även en liten sheltietik som var en omplaceringshund. Pyret som hon hette fick njursvikt och lämnade mig i förtvivlan då hon var strax över 8 år gammal…
**3. Varför skaffade du hund och inte en…mus?
**Haha, vilken fråga!
Men faktum är att jag haft två möss som hette Prizma och Kristall. Dom var anledningen till att jag hittade ifokussajterna och från den sajten vart jag länkad hit. Men det var ju inte det frågan handlade om.
Min familj skaffade hund därför att jag alltid drömt om en hund plus att de andra i familjen också ville ha hund. Men det är jag som har det största ansvaret:)
**4. Håller du på med något hundsport?
**Japp, jag tränar agility med Frankie och Love. Just nu är det lite dåligt med träningen såhär års, men i januari börjar inomhusträningen i ett ridhus som klubben hyr på söndagar. Jag ser fram emot träningarna. Då är det också tänkt att lilla Kazper ska få prova på agility, tror han kommer älska det:)
**5. Vilken är din favoritfärg på sheltie?
**Hm.. Mycket svår fråga. Jag har ju en väldigt skuggad sobel, en guldsobel och en trefärgad. Men min favorit är nog ändå rödsobeln, om jag nu måste välja ;)
**6. Vad tycker du är det mest intressanta med hela hunderiet?
**Allt! Att ha en vän man alltid kan lita på, att ha någon som sällskap på promenader, att ha någon som man kan lära saker samt att man kan utvecklas tillsammans. Människor kommer och går, vänner flyttar till andra sidan sverige så man inte kan ses så ofta. Men hundarna finns alltid vid ens sida och gör en så glad. Det är nog det mest fantastiska med att ha hund.
**7. Brukar du gå kurser med din hund?
**Japp. Frankie har gått valpkurs, allmänlydnad och agility klass 1. Love har gått en grundkurs och troligen ska han gå en agility klass 1 kurs i vår. Kazper har gått en valpkurs och jag kommer anmäla honom till en agilitykurs klass 1 också framöver. Jag funderar också på att anmäla Love till en spårningskurs då han verkar tycka det är kul att spåra.
**8. Är din hund lite bortskämd?
**Oh ja, de är väldigt bortskämda. Men inte när det gäller godsaker! De får inte bli överviktiga, det är inte bra för dom. Mina vovvar är bortskämda bland annat när det gäller att sova i min säng. De brukar ligga i min säng alla 3 om natten. De är även bortskämda när det gäller leksaker. Dom har alla möjliga leksaker att välja bland här i huset. Sedan är de så klart väldigt bortskämda med gos och kel.
**9. Vad är det tråkigaste med att vara hundägare?
**Det enda som är jobbigt med att vara hundägare är att man tyvärr någon gång ställs inför väldigt svåra beslut. Det vet jag, och så många andra hundägare. Min hund Pyret fick njursvikt och när hon fick symptom var njurarna totalförstörda. Det fanns inget att göra, hon fick somna in i min famn. Det var det allra värsta jag varit med om någon gång…
**10. Vad gör du förutom att hålla på med hund?
**Just nu läser jag till undersköterska och jag kommer vara klar till julen 2011. På fritiden fotograferar jag mycket samt pysslar med mina andra djur. Jag spelar även gitarr och försöker just nu lära mig att spela lite julsånger.
**11. Berätta 5 saker som du älskar med din hund!
**Frankie
* Lättlärd
* Intelligent
* Social
* Busig
* Han verkar förstå precis vad man säger
Love
* Kelig
* Egen
* Energisk
* Social
* En utmaning när det gäller lydnadsträning
Kazper
* Väldigt lättlärd
* Lyhörd
* Energisk
* Arbetsvillig
* Kelig
**12. Sugen på valp igen?
**Nej, jag har 3 underbara sheltiekillar nu och det räcker 
**13. Hur gammal är du och var bor du?
**Jag är 20 år och bor i Småland.
**14. Skulle du vilja pröva på något nytt med din hund?
**Ja, rallylydnad skulle jag vilja prova på. Egentligen skulle jag vilja prova på vallning också, kanske testar det på sheltielägret i sommar.
**15. Vad drömmer du om? (allmänt)
**Jag drömmer om att bli jätterik så jag kan starta ett stort katthem. Jag vill så gärna kunna hjälpa de stackars hemlösa katterna som fryser om tassarna. Om jag blir rik ska jag absolut starta ett katthem där hemlösa katter kan få chansen att överleva och sedan få ett nytt hem där de kan bli älskade.
**16. Vad är det dummaste du lärt din hund?
**Kommer faktiskt inte på något.
**17. Klickertok eller CM-fan?
**Jag har provat klicker men det var inget för mig och mina hundar. "cm-fan" vet jag inte vad det betyder så jag kan inte riktigt svara på frågan.
**18. Har du någon förebild inom hundvärlden?
**Cesar Millan. Dock gillar jag inte alla hans metoder. Men jag gillar mycket av hans tänk i kombination med positiv förstärkning. Dvs inte endast hans metoder om ledare och följeslagare.
**19. Kommer du att skaffa sheltie igen?
**Nu kommer jag inte skaffa någon mer hund på väldigt många år men när det är dags igen blir det ett rasbyte. Drömmen är att skaffa en Weimaraner, men de kräver ju ganska mycket för att det ska kunna fungera. Helst ska de ju jaga, något jag inte kan tillfredsställa med. Möjligen i form av viltspårsträning för skadat vilt. Annars skaffar jag nog en irländsk varghund. Det är en av mina favoritraser :)
**20. Är du medlem i någon hundklubb?
**Jag är medlem i Sveriges hundungdom. Via SHU är jag medlem i Vetlanda brukshundklubb och Njudungs brukshundklubb. Jag är även medlem i Uppvidinge hundklubb. Tidigare var jag medlem i svenska shetland sheepdogklubben men gick ur då jag inte hade någon "nytta" av att vara medlem.
**21. Visa upp en av era favoritbilder!
**Okej, här kommer en bild på Love från förra vintern. Jag bara älskar den här bilden! :)

För er som inte vet vad jag menar med CM, så är det Cesar Milan. "Hundviskaren" som sänds på tv.
#6 Haha, vad komiskt. Jag som skrev att Cesar Milan är lite av en förebild för mig. Och så förstod jag inte vad CM betyder, där ser man
Jag är alltså ett CM-fan och inte en klickertok 
1. Hur hittade du hit?
Jag kommer faktiskt inte ihåg..
Vi har alltid haft andras hundar hos oss, men de vi har nu är våra första (4st)
För att de ger så mycket tillbaka och för att jag alltid har önskat mig en sheltie. Min dagmammas "fel" sen jag var liten.
Och den andra anledningen var att jag var skoltrött så mamma tvingade in mig på ett hundgymnasium med min hund ?
Jag tävlar i agility och annars tränar jag det mesta. Specialspår som vi ska utveckla till kantareller sen, rapport, viltspår, apportering, servisehund-saker-hjälpa-till-i-hemmet, lydnad, rallylydnad, vallning. Mm mm.
Jag gillar bi blu merle men riktigt röd-mahogny sobel är så snyggt (Tuvis blir bara mörkare och mörkare <3)
Allt. Från att se hur man utvekclas till djursjukvården, all fakta, all kunskap. Jag önskar jag var en svamp ibland. :P
Ja och nej, I början gjorde jag det men det blev för mycket.. Nej för de mesta fick vi i skolan, visst man kan säga att det var kurser för det var det ju också, bara lite mer avancerade och specialinriktade på oss elever.. och nu pluggar jag men hoppas jag har mer tid sen.
Flyttade ju till stockholm så här har jag väll chansen.
Va, nej hur kan du tro något sådant?
Så länge de inte tigger eller hoppar upp i knät när man äter så får de vara bortskämda.
Att mitt immunförsvar är lite dåligt så de blir lidande och att jag inte pallar när det blåser för kallt eller när man inte kan vara ute för att lungorna förfryser..
Slutade med ridningen i augusti, så inget.. Eller jo, är med i styrelsen på klubben, har haft lite kurser, bloggar, lär andra (mest) om agility, pluggar i stockholm.
Tuvis
Lättlärd
Arbetsvillig
Pratglad liten knorris
Mysig och vill ligga nära nära
Ställer upp på mina upptåg fast jag vet att hon är ängslig och ogillar människor som tar i henne <3
Blåmes
Orädd
Studsig
Full med bus
Älskar att jobba
Sovmorgons-hund
12. Sugen på valp igen?
Ja, både en sheltie, Berger des pyrénées á face rase samt en mini aussi.
Jag är 20år ung student, men pluggar en hundföretagande utbildning uppe i stockholm.
Var så trött på allt här i lilla hålan så jag tog mitt pick och pack och flyttade till storstan.
Ja, att tävla - det är nytt för oss. Vi kör så mycket och de är så kunniga. Jag borde ta ett djupt andetag och bara köra. Det är ju inte så hemskt trots nervositeten före…
Att utbilda mig till instruktör, att utbilda mig till hundmassör, starta eget, skaffa mig "the Car", eget boende och ett bra jobb.
Sen att vi ska bli någonting, hundarna och jag. Att vi ska klara oss här i världen och ha det bra. Att vi ska få vara friska och sååå ?
Och som Okänd har sagt "Om du önskar att dina drömmar skall gå i uppfyllelse, får du inte sova för länge".
Vet inte för tillfället..
KLICKER
Silvia Trkman bla.
Och Patrik som har lova - man kan valsa och komma långt!
Klart, är man fast så är man.
Brukshundklubben, halmstad hundungdom, sheltie klubben och kennelklubben.
Denna på Tuva, hon var riktigt taggad denna tävlig. Sån energi har vi aldrig haft!
Jag hoppas det fortsätter såhär!