Är det nån som har den nya superborsten Furminator
Är den så bra på shelties? På youtube ser man ju mycket korthåriga hundar som den är suverän på. Har nån testat den?
Hej!
Jag har en furminator, storlek medium, till mina shelties. Jag använder den endast vid fällning då jag hört att den kan dra loss alldeles för mycket päls om man använder den för ofta. Men vid fällning är den jättebra! Då hamnar det inte alls mycket päls på golv, kläder och möbler som det gör annars.
Så jag tycker fur-minatorn är bra! 

Har också en furminator. Tycker den är okej, men använder hellre den vanliga borsten. Furminatorn ska ENBART användas vid fällning, står tom på förpackningen :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Hej! Använder den aldrig på hela kroppen inte ens under fällning för jag ser hur den sliter på min hunds päls, men däremot så anväder jag den på benen för att ta bort den döda pälsen som annars inte vill lossna. Sen använder jag den varje vecka under hakan och en bit neråt för att min hund inte ska få päls i munnen när han tuggar ben och leker. Jag ska ändå inte ställa ut honom därför kan han ha lite kortare päls där och njuta av att leka och tugga utan päls i munnen som irriterar honom mycket. Mvh Ulrika
Vi använder den mycket på cockerspanieln, där är den verkligen suverän! Men på sheltien använder jag den endast på benen.
Den ÄKTA ska man hålla en bit åvanför huden eftersom den repar/skär lite (vi har en i trimmet). De oäkta funkar lika bra men är inte lika vassa, eller hur jag ska beskriva det. Men de sliter på pälsen ändå.
En collie-tant här hemma använder den jämt och oooh vad hon pratar om denna mirakelborste. ah, men hennes hund ser helt sliten ut för hon borstar den lite för mycket. Så jag tror den är utvecklad för korthåriga hundar då de har en helt annan kvalitet och inte så lockig under ull.
Har en själv och använder den på katten mest, för han fäller så in i norden x(
Men den funkar suverränt på Lejonen och sheltisarna också. :)
Har den till mina cockrar. Sliter ganska mycket tycker jag. Men bra ändå
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Den ska ju egentligen inte slita alls på täckhåren, utan enbart plocka den lösa underullen. Men däremot kan jag tänka mig att det är viktigt att hunden faktiskt fäller för fullt.
För mig var det ett ganska onödigt köp…
Julklapp för mig, så jag slapp det onödiga köpet
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

#8 Fynd på tradera för mig så det var ingen större ekonomisk förlust ;)