Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: agility-freestyle-mm
Läst 1654 ggr
Chanku
0

Kort trickfilm! (uppdaterad 3/1)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Pixies nya trick. Del av andra passet i inlärningen. Snurrningen i slutet hör inte dit ("He he knas!" Skäms), utan det är såklart "bugningen" som belönas.

---

se ny film längre ner

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

NinaToy
0

Så duktig! Vilket roligt trick.
Känner igen snurrningen :) Har drillat min Holley i att få bakdelskontroll och när hon skulle ställa upp på senaste utställningen började hon snurra med bakdelen :P

medde
0

Härliga Pixi!

Tack för du visar klippet.

Vill gärna se meraTungan ute

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Chanku
0

Pixie är också drillad på klossen så hon brukar ta till det beteendet lite då o då mest för att testa om det leder till nån belöning ;)

Chanku
0

#2 Ska försöka få tag i den riktiga videokameran nån dag och sätta ihop en film! :)

medde
0

Dom är hur läckra som helst, går inte låta bli att le då man ser dom.. Pixi är helt super=)

Chanku
0

Ny film! Börjat lägga på kommando på tricket "sitt fint" eller "Korre" som jag döpte det till! :)

medde
0

Återigen ett superläckert klipp!

Mera!!Tungan ute

Chanku
0

#7 Mera kommer! :)

medde
0

Det ser jag verkligen fram imot!

NinaToy
0

Jag har ett önskemål om en "utmaning" eller ett trick på film, nämligen att få hunden att öppna kylskåpet och hämta en dricka eller annat och sedan stänga kylskåpsdörren igen.
Någon som har en sheltie som kan göra detta? Är det fysiskt möjligt för dem att få upp dörren?

Chanku
0

#10 Jag kan försöka shejpa in det på Pixie, iallafall själva öppnandet. Men det är frågan om hon orkar att få upp dörren…

Man annars så gör så här (snabbt o kort förklarat): Lär hunden att ta tag i en hängande trasa (från din hand). Lär hunden att dra hårt bakåt i trasan. Presentera trasan nära kylskåpet. Bind fast trasan i kylskåpsdörren. Låt hunden plocka upp trasan. Låt hunden dra bakåt i trasan.

Lär hunden att plocka upp föremål från golvet. Höj ytan på var föremålen ligger. Lägg föremålen i kylskåpet (öppet kylskåp). Lär hunden att plocka föremål från kylskåpet).

Lär hunden att trycka på kylskåpsdörren (med nos eller tassarna). Öppna upp kylskåpsdörren mer o mer.

Koppla sedan ihop momenten.

NinaToy
0

#11 Tack så jättemycket för förklaringen!!
Ska testa detta med Holley :) Får se om jag kan få nånting på film också.

Chanku
0

#12 Självfallet går det att träna på andra sätt också, men jag skulle nog köra på den metoden själv. Tänk på att låta alla steg ta sin tid och stressa inte fram! När hon sen ska börja öppna kylskåpsdörren, låt dörren vara öppen från början så hon inte behöver ta i så hårt :)

falkbacke
0

#10 Jag skulle dock inte rekomendera att lära hunden att öppna kylskåpet, den kommer säkert ganska snabbt på att den kan använda det för egen vinning och käka upp massa mat… :) Det hade iaf min ena gjort!

Chanku
0
#14 Jag skulle faktiskt inte tveka inför det, däremot skulle jag inte lämna trasan (som hunden måste dra i för att öppna) i handtaget om jag inte befann mig i närheten ;)

(ursäkta den feta texten, jag fick inte bort den….)

Smultronbarn
0

Jag har tränat in min hund att öppna kylskåpet och stänga det. Och när hon vill träna själv så brukar hon försöka bita i handtaget men det är obehagligt (ilar lite kanske?) så hon slutar ganska snabbt. Däremot kan hon stå och dutta på ena kanten där Postitlappen brukar sitta, för att stänga kylskåpet. :P
Det ser smått roligt ut. haha.

(Sheltisarna kan inte detta, bara lejonet)

falkbacke
0

#15 Ja det förstås :)

Chanku
0

Haha, har man tråkigt så har man… Skrattande