Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2044 ggr
Galaxy86
0

Är era shelties rädda för smällare?

Är era hundar rädda för smällare och nyårsafton?

Har ni några bra tips på hur man minskar stressen eller om det blir oroliga?

Pokemon hundar och konst

Ressu
0

Hos oss har vi bara en som lite reagerar numera. Men tidigare har jag haft på radion och försökt överrösta smällarna.

Fick rådet att använda typ D.A.P om det skulle bli riktigt jobbigt, men har i dagsläget inte behövt använda så kan inte säga hur bra den fungerar… Kanske nån annan som vet?

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[sheltietjej]
0

Mina bryr sig inte alls. Det smäller här just nu och han ligger och sover. På nyårsafton hade jag musik på men sen fick han kika ut genom fönstret och tyckte det var intressant. Glad

falkbacke
0

Inez byr sig inte direkt, hon kan bli lite nyfiken vad det är för ljud men jag brukar i förebyggande syfte ha på tvn ganska högt och dra ner persiennerna. Bättre att vara på den säkra sidan:)

Chanku
0

Min har bara varit med om ett nyår och då brydde hon sig inte. Hon har hört både rejäla åskknallar och skott utan att bry sig, så jag hoppas på det bästa även detta nyår.

Finns ett medel som heter zyklene (eller något liknande) som tydligen ska vara bra mot hundar som blir lite oroliga.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

medde
0

#1 Har funderat att testa det på Karizma hemma, då hon är riktigt rädd för smällare.

Men ett absolut är är att vi är hemma med henne. så ingen hund lämnas ensam under denna dag. Men i år verkar det faktiskt lite bättre, då det har smällts lite redan ute!!(Att dom inte kan vänta) och då har inte försökt att fly som hon brukar utan knallar vidare på ett bra sätt, så¨vem vet? Kanske bättre iår

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

NinaToy
0

Har använt DAP till en åksjuk hund men märkte inte jättestor skillnad.
Min sheltie reagerar inte direkt på smällare, har smällt lite när vi varit ute på promenad men hon har inte blivit rädd. Tänkte ladda upp med lite mjukost ändå inför nyår och sitta med henne när dem börjar smälla som värst (bor i Malmö). Tror att hon finner mycket trygghet i min andra hund också som inte bryr sig ett dugg om höga ljud :)

Smultronbarn
0

Vi har en åsk/smällar cd som vi brukar sätta på lite då och då för att vänja hundarna.
Lejonet är väldigt rädd men hon gör framsteg.
Förra året blängde hon på mig som om hon visste att det var jag som satt på cdn igen.

Jag hoppas det går bra i år igen.

(nej sheltisarna är inte rädda och det andra lejonet bodde på landet innan så det blir första året som hon hör smällare)

Kitten86
0

Ingen av mina bryr sig nämnvärt, fast River har bara upplevt ett nyår hittills (detta blir hans andra). Jag brukar se till att mina är välrastade och lite lagom trötta, sen har jag höjt volymen på tv osv när vi smäller av några raketer. Har vant båda mina hundar tidigt vid oljud och skrammel…

Men jag har hört att D.A.P ska vara riktigt effektivt, och såg även hos min veterinär att det finns några tabletter man kan köpa som ska verka lugnande (namnet började på Z tror jag).

Smultronbarn
0

Ah DAP funkar jätte bra på mina lejon, de reagerar dock men typ så mkt som när man råkar nudda dem då de sover: höjer lite på öronen men inte mer.

:)

Starfall
0

Frankie reagerar inte alls på smällare. Tvärt om vill han gärna sitta vid fönstret och kolla på folk som skjuter smällare.

Love är ljudkänslig och skäller för minsta lilla konstiga ljud han hör, även ljudet av smällare. Men han verkar inte vara direkt rädd och det är ju bra.

Kazper har aldrig varit med om ljudet av smällare tidigare då det är första nyåret för honom. Men det har redan börjats att smälla smällare här i området och Kazper har inte brytt sig än i alla fall. Så jag hoppas på det bästa.

Alvathiiger
0

Min sheltie blir lite orolig och vill hålla sig nära mig. Men hon har inga större problem. :)

Cocos82
0

Min tös är lugn som en filbunke när det gäller smällare än så länge. Däremot är det läskigt när husse skottar snö från hustaket. Då vågar vi inte gå ut på flera timmar sedan. Inte hälsa på husse heller. :/

Smultronbarn
0

Hur gick det för er nu under tolvslaget? :)
Här gick det bra, satt vid tv:n på lite för högvolym och myste med filt och god dricka Glad
Den oroligaste av hundarna var förståss skeptisk till allt under kanske 1h men det gick över.
Såfort lukten har lagt sig vet man att alla har gått hem, så då springer vi ut för en kisse stund.

Smultronbarn
0

Såg den nya tråden - ni behöver inte svara här om ni inte vill förståss :)

JellieLewis
0

Min lille hund var inte rädd alls förra året då han bara var 5 månader, men efter en händelse på skolan och en händelse på valborgsmässoafton så har han varit livrädd för minsta ljud.
(De smälde en tjutraket runt 10 meter bort eller mindre. Valborg smälde på avståndet av en halv fotbollsplan smällde de stora raketer, alla med hund rusade iväg.)

Det jag gjorde igår var att jag försökte få kontakt med honom och springa runt, locka på honom och när han var glad och inte brydde sig om att de nyss smälde ger jag honom beröm. Funkade jätte bra på Lewis men kan vara annorlunda på andra hundar. Har gjort så jämt när han blivit rädd, försöka få honom att fokusera på mig eller något annat istället.Jag bryr mig inte om att han är rädd, då han skakar mer om jag klappar och håller på för mycket. Någon klapp kanske men inte mycket.
Som han som hjälper till med hundar på skolan sa, om du inte är rädd är inte hunden rädd, eller hur man ska säga.

Det blev långt men hoppas det gav lite råd.
Alla hundar är olika också så funkar inte på alla som sagt. :)

Ronja06
0

Båda mina hundar reagerar. Viggo blir jätteglad och försöker antingen få mig att "leka" med honom, eller så försöker han jaga raketerna om vi är ute. (självklart kopplad, så han blir jättefrustrerad om han inte får springa dit.)

Ronja blir lite orolig, inget mer. Men knappast rädsla. (utgår från förra nyår… Tidigare har hon varit rädd för smällare)

Anledningen till varför Viggo antagligen reagerar som han gör, är därför att jag redan från tidig ålder tog med honom på klubbens skottträningar, och tränade i samband med militärens övningar.

Det blev liksom som så att jag tränade och var extra rolig när skott hördes. Likt en klicker. Det gör att Viggo kopplat ihop skottljudet med positiva saker. Som att busa med kamptrasa eller köra agility.

Därför blir han nu istället frustrerad när inget speciellt roligt händer under nyår exempelvis. :p borde nog ha tänkt på det… Det misstaget gör jag inte om med en hund tror jag, även om det är väldigt bekvämt när man är på klubben.

Mvh Emelie Förlägen

FurryTails
0

Va kul att läsa att så många av våra shelties är så pass tåliga:D

Pixel hade fullt upp med att mysa med gästerna under pangandet, så hon visade inte heller någon större oro:)

Merlyn
0

Daisy bryr sig inte alls, tvärtom verkar hon gilla när det smäller, när vi får emballage på jobbet med stora bubbelplast blir hon som tokig och vill smälla dem själv eller att man hjälper henne att smälla bubblorna.

Jag är jätteglad för att ha en hund som inte bryr sig.

Niini
0

Turbo är väl sådär. Vet inte riktigt vad vi ska kalla det :P

Han hade inga problem alls med att det smällde på nyår, men sen när vi hade varit ute o gått var han plötsligt rädd o skulle hela tiden trilla i fötterna på oss.