Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 2005 ggr
Mojma
0

"Oljeskikt" på ögat?

Hej!

Jag har en Sheltie hane på ca 2,5 år. Han är blue merle, och har blåa ögon. När jag tittar in i ögat kan jag tycka mig se som ett oljeskikt på det, om ljuset faller så jag kan se själva ytan av ögat, eller hur man nu ska uttrycka sig. Jag blev orolig. Innan jag kontaktar vet ville jag höra mig för här om någon har sett detta på sin hund? Hört något liknande eller så? Någon som vet något? :(

Läst lite om ögonsjukdomar när jag blev rädd, men inte sett något om just detta?

JÄTTEtacksam för svar!

emma93
0

Jag tror inte att jag sett något sådant någon gång. Däremot kan det se lite skumt ut om de har något ludd som lagt sig på ögat. Jag har många gånger blivit rddd att de fått en skada på ögat när jag sett det men så har jag petat lite på pälsen bredvid ögat så att de blinkat så flyttar det sig och så ser man att det är nåt som åker omkring. Det blir liksom en hinna runt luddet.

Lycka till och skriv gärna hur det gick!

/emma93

Ressu
0

Vi hade något liknande på vår cockerspaniel men det var då bara pigment som gjorde att det såg ut som något skräp eller som en liten extra hinna.

Hur verkar hundens ögon annars då? Är de irriterade, rinnande eller dylikt?

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Mojma
0

Hej! Nej inga andra fel alls. Bara det där jag skrev som jag undrade över om det kunde vara något. Jag är väl lite nojig med hundarna så jag oroar mig nog i onödan. Men är det någon som vet något mer om detta eller har sett det förr skriv jättegärna.

Ressu
0

Nog är det alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus