värsta promenaden...
Hej!
jag har varit ute på en av de värsta promenaderna sen vi flyttade till stan.. måste bara få skriva av mig!
Evald gjorde utfall (hoppade, skällde, försökte springa efter dom) mot två bilar och var JÄTTEstressad under större delen av promenaden då vi gick längs en trafikerad väg. ibland t.o.m. "skrek" han till då bilen körde förbi eftersom han inte fick springa efter. det var kanske dumt av mig att välja just denna vägen på morgonpromenaden eftersom han har mycket mer energi efter att ha varit inne hela natten.
jag blir bara ledsen och detta får mig att längta ännu mer ut till landet igen. men vet också att jag måste ta tag i problemet NU.
har provat allt möjligt men ingenting verkar fungera och Bryta beteendet. vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. detta är ett jättestort problem för oss och det är så synd eftersom evald är världens lydigaste och mest följsamma hund i allt utom då han "låser sig" i trafiken.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se

Skvallerträning? Kör stenhårt på det (fuska inte!). Jag hade problem förra vintern med att Pixie skulle springa efter skoter. Efter non-stop skvallerträning mot skoter så slutade hon.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Ja, bra tips:) men det verkar inte funka i trafiken. När vi går på grusväg/i skogen (vi bodde på landet/bondgård innan) och det kommer bil eller annat fungerar det bra (har tränat detta innan), -då kommer han fram till mig, sätter sig vid min sida om jag ber honom och stannar där tills bilen är förbi. men när det kommer många bilar på samma gång blir han bara väldigt stressad.
han fungerar bättre när han inte är kopplad (då är han mer uppmärksam på mig) men jag vågar aldrig chansa på att ha honom lös NÅGONSTANS här i stan just för att jag inte litar på honom/litar på att han inte springer efter en bil och blir överkörd. det skulle ju vara fruktansvärt.
som tur är så har vi möjlighet att komma ut på landet/ skogen hos mina föräldrar minst 5 ggr i veckan. men jag vill så gärna att vi ska kunna gå en normal promenad i stan också…
svallerträning går ju (som jag förstått det) ut på att hunden självmant ska ta kontakt med mig och det gör han inte i dessa situationer förrän jag med kommando satt honom ner. när han är riktigt stressad tar han inte ens kontakt när han sitter. han sitter mest och piper, skakar och tittar efter bilar. förstår inte hur det kan ha blivit så fel. och framförallt inte hur det kan vara sådan skillnad beroende på var vi befinner oss.
sorry att det blir så mkt text..

#2 Hundarna tar ju inte självmant kontakt i början, utan det kommer så småningom. Och blir han okontaktbar så befinner han sig helt enkelt för nära objektet (bilen, människan, hunden, hästen eller vad man nu "skvallrar" på).
Läst Kontaktkontraktet av Eva Bodfält? Om inte, så gör det :) Där kan du säkert få lite tips :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
jag är halvvägs i den boken :) har snappat upp det boktipset här innan. väldigt bra hittills.
tack för tipset! ska försöka träna lite på avstånd innan vi tar promenaden så nära vägen igen.

Jag har haft exakt samma problem ( läs tidigare trådar ) med samma sak.
Calle är uppvuxen på landet, inte många bilar där direkt så vid flytten hit till oss så har intresset för bilarna exploderat. Har provar det mesta men inget har hjälp.
Tills det slog mig att han inte är uppfostrad av en annan hund ( fatta mig rätt ) Så jag kontaktade en kompis som i sin tur har en blandning av labbe / BC i bekantskapskretsen som är grymt vältränad på ALLA sätt..
De fick låna Calle en vecka och det har varit inga problem med bilar.Calle var så upptagen med att leka och göra allt som de andra hundarna gjorde så intresset för bilarna försvann..
Så min teori är att Calle är unghund ( 1 år ) och så full av lek och bus att han MÅSTE leka med andra hundar , vilket han söker i bilarna, de rör ju på sig.
Labben har varit enorm, de släppte t o m Calle lös ( vilket jag inte vågat ) och drog Calle iväg så var BIBBI ( labben ) där och drog honom i nackskinnet för att markera att det var fel och så har de fortsatt.
Hoppas bara att intresset för bilar är borta, men det lär vi märka när han får vara ute själv på tomten lite mera..
Men det är ett tips.. Ta hjälp av en annan hund..
okej! tack för tipset :)
min familj har 2 andra hundar (en golden och en liten blandras), ska prova att gå med vår golden och evald imorgon.
Kan säga att min hane är likadan som du beskriver under hans "dåliga" dagar. Han har lätt att bli stressad. Måste fråga vart kommer din ifrån? Vilken kennel? Fin var han vackert tecknat ansikte!
Okej, med trafik och bilar eller mer "allmänt"?
Han kommer från Hättornas kennel i skåne :)
hoppas att du får ordning på problemet :) det är inte kul med en stressad hund..
Jag skulle råda dig att helt enkelt försöka "vänja" honom med trafiken. Tag med honom till en "mellan" trafikerad väg och sätt er ner. Beröm då han är lugn och försöka avleda stressen. Godis, leksak. Sheltien är i många fall ännu en vallhund och bilar rör sig snabbt förbi och då ska de vallas =). Har du märkt om det är någon skillnad om bilarna kommer framifrån eller bakifrån?
ja, fast jag tycker att det är ganska konstigt, för när han var valp så miljötränade jag honom mycket i stan och vid trafik just för att vi annars bodde på landet. då var han inte alls på samma vis. (men uppenbarligen har jag ju tränat för lite med bilar/trafik..)
jag gissar också på att det är mest p.g.a. vallen han gör detta. Uppfödaren sa att hans mamma har väldigt mkt vall i sig.
nej, det är ingen skillnad varifrån bilarna kommer.
tack för hjälpen allihop :)
Hoppas det löser sig. Vi håller tummarna för er! Meddela gärna hur det fortlöper.
Ännu angående miljöträning så fast de som valpar inte har reagerat på saker och ting samt blivit vänjda med t.ex trafik så kommer de i ungdomen upp i en så kallad spökålder och då är det lika viktigt med miljöträningen som då de var valp =).
Idag har vi tränat stenhårt på detta! det har gått jättebra. satt i stan ett tag och gick rundor lite på "lagom" trafikerade vägar :D
har varit ledig från jobb så vi var nog ute i ca 2-3 timmar. Hade små korvbitar med mig som godis, så han ville göra rätt saker hela tiden :)
dock märkte jag stor skillnad ju närmre trafiken vi kom. nära = svårare att få kontakt och lättare att han låser sig helt.
idag jobbade jag egentligen bara med positiv förstärkning - berömde varje gång då han tog kontakt och ignorerade allt annat. (Det gick åt många korvbitar…)
Han är trots allt bara 1 år och 2 månader så detta ska nog gå att lösa :)
tack igen för alla smarta tips ni kommit med!
Toppen! Ni är på rätt väg! =)
#8 - Det var intressant! Kan säga att då är våra hundar nog besläktade. Hättornas Hildegard heter nämligen tiken som är mamma till min hund. Kanske därav likheterna är stora som jag tyckte när jag såg din & hörde om ditt problem…. Kände igen. Kenneln jag köpte honom från låg i Skåne också nämligen. Men det var bra på din kennel där du köpte honom? :)
Han är lättstressad UTE lite allmänt, men vissa dagar är värre än andra. Jag håller på & ska ta lite hjälp. Hoppas det går bra för dig med!! :)
jasså minsann! :)
just namnet Hildegard finns inte med på Evalds stamtavla…
Ja, jag tyckte att det var bra. Hundarna var trevliga och lätta att ha och göra med :) Detta är ju dock min första sheltie så jag har inte varit runt på så många kennlar.
vilken kennel kommer din hund ifrån då? :)
Nej men hundarna som heter "Hättornas" är ju uppfödda på den kenneln, och därmed besläktade. Så släkt borde dem vara, men kan ju vara flera generationer bort :) Blodsbanden räcker sig ju ofta långt bort, och min hund har ju hälften Hättornas hundar-blod, eller hur man nu ska uttrycka sig!
Vad bra det lät ju trevligt. Jag tittade inte heller runt hos flera kennlar, vilket jag känner att jag skulle ha gjort i efterhand. Alltid bättre att få se ett par innan man bestämmer sig. Blir det någon mer hund i framtiden kommer jag at göra så, oavsett ras :) Min är från Knallarhyttans kennel, och Knallarhyttans och där din kommer från, Hättornas, "bytte" in hundar från varandras kennlar. Det kan man se på deras hemsidor. Båda har hundar från varandras kennlar. Tror de var vänner. Och därmed använde varandras hundar osv. Kul iaf att se någon mer jhund från dom faggorna. Bor ni i skåne? :)
Men är det verkligen så att alla hundar som heter kennelnamnet i början av sitt eget namn är släkt med varandra?
ja, jag kommer nog också att titta runt lite mer och kanske inte bara sikta in mig på kennlar i skåne/blekinge/småland. :)
aha :) ja det är alltid kul att träffa på någon som har hund från samma kennel eller släkt till hunden!
Japp, vi bor i skåne. I Hässleholm närmare bestämt :)
Nej ALLA kan ju aldrig vara besläktade. Men många av hundarna är ju besläktade eftersom de ofta sprarar någon valp, avlar vidare på den osv med något annat blod. Man kan ju kika i stamtavlorna på hundarna på alla kennlar och de allra flesta jag har kollat på överlag har varit besläktade med en stor andel av hundarna på just den kenneln osv. Men som sagt ALLA exemplar är ju inte det, men ófta när de heter så i förnamn som kenneln, då de är uppfödda av kenneln. Det sträcker sig ju långt i stamtavlorna också så beror ju på hur nära eller långt bort de kan vara släkt också. Vi kan ju för skojs skull kika din hunds stamtavla & min om det går på något vis vet jag, någon hund kanske stämmer in på bådas stamtavlor :)
ska genast springa och hämta "Evaldpärmen" med stamtavla och allt i :)
namn på tikar som kommer från Hättornas kennel i Evalds stamtavla är: Hättornas Valborg, Hättornas Edit, Hättornas Botilda :)
Men va kul! Då är de släkt :D Min hund har också Hättornas Botilda i sin stamtavla, MORMOR. Då är de besläktade :) vad är hättornas botilda till din hund i din stamtavla? :)
Hon var i 3e ledet :) alltså… mormors..mor.. eller hur det nu blir :) hihi. Bor du/ni också i skåne? Hur gammal är din hund? :)
Såg att Gull-Britt gick bort för några dagar sedan. så himla tråkigt :( Evald var från hennes/Hättornas sista kull…
Usch jag vet hemskt jag såg det :( undrar vad som hände / händer med alla hennes hundar??
Ja okej ja men då e dem släkt våra ändå då. Kul, nej tyvärr bor i Eskilstuna, ca 50 mil bort ;) synd, annars hade vi kunnat träffats med hundarna någon gång hade varit kul. :) Han fyller 3 i slutet av maj så ett tag kvar men :) hur gammal är din? :)
åh, ja det är ju en bit… :P synd. okej :) Evald är 1 år och snart 3 månader :)
Okej! :) Har ni någon särskild sysselsättning? Något ni ska sikta på att hålla på med? Alltid roligt & bra ju, särskilt med hundar som har lite lättare till stress, om man hittar något bra de kan fokuser på & bränna lite energi i :)
nej, i kursväg vi har bara gått lydnadskurser hittills. skulle vilja börja med agility nu när han har "åldern inne" :) provade det på lydnadskursen och han verkade tycka att det var jättekul! Ska även passa på att prova Sök på brukshundsklubben i vår :)
Egentligen skulle jag vilja gå en kurs som har med vallning att göra, men det finns inte på nån klubb häromkring, tyvärr :/ han skulle verkligen behöva få utlopp för det.
Tränar du och din hund något speciellt? Har din hund provat att valla? :)
#26 Kanske bollvallning är något för er?
japp, det är isåfall det jag skulle vilja testa, men som jag skrev så finns det inga hundklubbar i närheten som håller den typen av kurs :/
Vill passa på att skriva att träningen med dethär med bilar går jättebra! Vi har tränat en stund varje dag och jag märker STOR skillnad i hans beteende.
igårkväll vågade jag släppa honom lös på promenaden. självklart inte där det kom bilar, men det gick hur bra som helst (som sagt lyssnar han så himla mycket bättre när han är lös än när jag har koppel på honom)
:)
#28 Aha vad synd :( Du får hålla utkik ;) låter annars som en himla kul aktivitet, något som jag funderar på att prova på i framtiden…
Härligt att höra att ni gör framsteg!
Ja, verkligen. om man läser på hemsidan så verkar det ju som att man egentligen skulle kunna träna detta helt själv. men jag är inte så insatt och är rädd att jag ska "göra fel", så vill helst ha någon som kan bekräfta att jag lär in det rätt till min hund.. Jag är en riktig liten fegis när det gäller att tro på mig själv :P