Ställa ut med avvikande fel
Halloj!
Jag har en sheltiehane på 4 år som är lite för stor, samt har bara ett vippöra.
GÅR det överhuvudtaget att ställa honom, blir han diskad eller vad händer?
Går det att kolla hans tidigare resultat om han varit ställd förut?

Du får självfallet ställa ut honom! Däremot får du räkna med att han inte kommer få en så bra bedömning.
Sök på SKK hunddata på din hunds namn och/eller id-nummer så borde du få upp vilka tävlingar han har deltagit i.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Okej tack! Vad är hemsideadressen dit? Är inte så hemma på sånt här!
Han heter Lundecocks Hitch-Hiker om någon får för sig att kolla :)

kollade lite och din hund verkar inte vara utställd innan . Och som chanku sa. visst kan du ställa ut. men du får ju räkna med att bedömningen kanske inte blir så bra. kanske du skulle gå på nån inofficiell utställning och kolla:)
www.skk.se går du in på och sen trycker du på- om hund sen- hunddata och där kan du söka på din hund. man fick inte fram just din hund om du inte sätter dit ` på kennelnamnet.

www.skk.se sedan Webbtjänster och Hunddata :)

Konstigt, jag har massor med utställningsbedömningar från när han var valp. Men jag vet inte om det var bra eller dåligt 

#5 Det kan betyda att han kanske är utställd inofficiellt, då skrivs inte resultaten in på hunddata :)
Såg att han var ställd ett flertal gånger, men det är valpklass och då är det inofficiellt och kommer inte med på hunddata,
Står det andra örat upp? såg bilder på honom där jag gissar att han är c:a 6 månader med ganska tunga öron,
/Anki

Jaha, ja han är nog bara ställd som valp, sedan såldes han då de ej fick ordning på örat som jag förstått det.
Var har du hittat resultaten sen han var valp?
Han har ett ståöra, ja. Dessutom är han för stor, vet inte exakt men kanske runt 40-41 cm.
Jag har testat att ställa ut min hund som är något för stor och har för tunga öron, men man får gå in med vetskapen om "felen" och att dessa kommer påpekas. Jag hade ALDRIG ställt ut någon hund innan så det var lika nytt för mig som min hund, som aldrig tidigare hade sett så många hundar på samma ställe samtidigt. För mig blev det lite "go big or go home" då jag ställde ut han på int. utställning som absolut första…
River gick jättefint i ringen (faktiskt finare än den som fick bäst kritik!!). Han fick jättefin kritik såsom bra rörelser, fin jämn färg, bra stark rygg, keligt temperament osv. Men det var storleken och öronen han föll på, tillsammans med att han är svart/vit, vilket gjorde att min domare tyckte att han gav intryck av att vara en annan ras…
Men han är fortfarande världsbäst och jag var helnöjd med hans prestation under dagen! Synd bara att detta inte reflekterades i hans resultat på papperet..!!
#8 Om du söker på hans namn (Lundecock's Hitch-hiker) direkt i t.ex Google så får du träffar på bland annat sssk.org där resultat och kritiker finns på din söta vovve.
Tycker absolut att du skall ställa ut din hund, men börja gärna på inofficiella utställningar eftersom du aldrig har ställt ut förut. Det brukar vara väldigt trevliga tillställningar och förhoppningsvis finner du någon där som kan ge dig tips. Det är inte lika hektiskt och lika stort som officiella utställningar, och vanligtvis lite mer avslappnat än officiella så det är jättebra att börja så. Det är ett jätteroligt sätt att träffa fler som har Shelties och att se även andra raser. Ingen hund är pefekt, och som allra oftast är det ju någon som bedöms som tjusigare än sin egen i ringen, så gå dit med inställningen att du och din kille skall ha kul och känna att ni gjort ert bästa under dagen. Så får ni förhoppningsvis en rättvis kritik skriven, gentemot rasstandarden. Dvs konkurrensen kan man ju inte rå på, men man kan vara nöjd med sin egen prestation. Hamnar man dessutom bra i placering så är det ju desto roligare.
Lycka till!
/emma93
Jag gjorde som emma93, googlade hans namn, då kom alla resultaten upp
/Anki

Nu har jag googlat jag med, det var ju riktigt skoj. Visste inte att han vart ställd så många gånger. "vältippade öron", vad hände lixom… Knappt det ena ligger ner nu!
Vet dock inte vad alla förkortningar betyder mer än BIR & BIS. Haha!
BIR = Bäst I Ras
BIM = Bäst I Motsatt (om hane vinner bir vinner en tik bim och tvärt om)
BIS= Best In Show
Kolla in på SKKs hemsida, där hittar du bra information om utställning, priser, förkortningar mm.

Det kommer ju nya benämningar inom utställning. När vet jag dock inte, men den informationen går säkert att hitta på skk's hemsida.
Har för mig att det var from i början på Januari, osäker vilket datum. Men visst går det att finna informationen på SKKs hemsida, det stod även om detta i senaste hundsport.
Vill tipsa om en inofficiell utställning:! Utställning där precis alla Shelties är välkomna!
/emma93