lämna valp ensam??
Jag ska skaffa en valp om ett par månader men jag har en fråga hur man ska göra när man måste åka och handla mat och har en liten valp? Hur gör/gjorde ni?
Jag bor ute på landet så om jag skulle lämna valpen hemma så skulle det ta nästan en timma, och så länge vill jag helst inte lämna valpen..
kan man ta med valpen och låta den sitta i bilen kanske 10 min?
Till sommaren flyttar jag in till stan med min pojkvän så då blir det inga problem, men va ska jag görra innan?
tacksam för svar!
Mvh Johanna

Hej!
Det är inte roligt att lämna de små själv, men 1 timme är absolut ingen fara! Du lär väl behöva jobba och sånt sen så valpen kommer ju behöva vänja sig vid att du kan gå iväg en liten stund. Skillnad är om det blir flera timmar, men 1 timme tycker inte jag är någon katastrof iaf. Hellre ensam hemma än sitta i bilen i värmen.
Mvh Therese
Den första tiden bör du inte lämna din valp i en hel timme.
När man ensamhetstränar en valp så börja man ju med att bara gå in i ett annat rum, sen succesivt träna så att du kan gå ut och sen lämna en liten stund.
Det bästa är ju om du har nån som kan passa valpen medans du är och handlar.

Jag skulle nog storhandla så det räcker iallafall en vecka och under tiden göra ensamhetsträningen naturlig (gå på toa själv, hämta posten etc.). Och när du väl far o handlar så lämna en trött valp, inte när den är som mest igång.
Om du nu inte har en snäll granne som kan tänka sig att passa valpen medan du är iväg?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
problemet med hundvakt är att jag bor på landet långt från nån jag känner, blir en väldig omväg om jag skulle åka och lämna valpen till någon.
jag är orolig att lämna valpen för tidigt så att den kan sen få problem med seperationsångest.
man kan ju iof storhandla och sen när man får besök så kan man ju be dom köpa med det man behöver..
är min första hund så jag är lite närvös över att jag ska göra nått fel så hon får problem för resten av livet..
men om man ensamhetstränar varje dag lite så kanske man kan lämna henne en rtund efter ett par veckor?
Ja ensamträning är något att satsa på för att slippa problem med separationssvårigheter som du säger. Bygg en så bra grund som möjligt. Jag förstår att det är svårt om du bort ensamt och ödsligt men en timme tycker jag är alldeles för mycket för en ny valp. Försök ta hjälp av vänner och bekanta och planera så mycket det bara går.
"10 § Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder."
Ur jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt
Och jag tror de har definierat kortare stunder till 15 min.
Läs mer på jordbruksverket.se, de har bra info och tips om mycket.
tack alla för råden, har pratat med vänner och familj nu, dom har lovat att hjälpa till, tills jag flyttar in till stan
Bara ejnfråga av ren nyfikenhet:)
Vad är det för ras?
Har du någon bild?
Vad roligt att du ska bli med valp!!!!
Grattis hoppas allt går bra!:)
såklart en sheltie!
har tyvärr ingen bild än, valparna väntas föda den 6:e februari, kommer naturligvis lägga ut bilder senare.
tack, hoppas också det kommer gå bra, är lite nervös eftersom det är min första hund, men ändå är jag van vid hundar och jag går en djurutbildning med inriktning på katt och hund, så det borde gå bra
Roligt att höra att det löste sig!
Ett stort lycka till med valpen och vi ser alla framemot massor med bilder då du får hem valpen =)
Villken kennel är h*n ifrån?
från sheldon, nån som har nån erfarenhet från den?